14 May 2023, 11:36
De toeter staat altijd 'aan', aan de plus van de accu (soms afhankelijk van de sleutelstand in contact), en hij wacht alleen op massa/aarding vanaf het stuur. Er gaat ook genoeg ampère door die simpele toeters.
Als die amperes niet via de massadraad van het stuur af kunnen vloeien, gaan ze een andere route/apparaat zoeken en de achterruitenwisser is dan een geschikte kandidaat.
De massa van het stuur gaat via een koolstofstift op een sleepring, en dan via een draadje en een oogje ergens in de carrosserie geschroefd (meest een stuk dashboard).
Als die amperes niet via de massadraad van het stuur af kunnen vloeien, gaan ze een andere route/apparaat zoeken en de achterruitenwisser is dan een geschikte kandidaat.
De massa van het stuur gaat via een koolstofstift op een sleepring, en dan via een draadje en een oogje ergens in de carrosserie geschroefd (meest een stuk dashboard).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969