7 October 2022, 10:18
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 October 2022, 10:39 door Marc1970.)
Ja raar, dat kan nauwelijks. Misschien geeft de rotor ene tik hooguit. Het is dan geen stroom meer maar hoogspanning, 20.000V of zo.
Ik heb wel s een verdelerkap vervangen, maakte niks uit, en de rotor op mijn 240 zat vastgeroest sinds jaar en dag.
De vonk heeft ook een frequentie nodig. Dat ontstaat doordat de bobine opgeladen en geaard wordt door de ECU, via de zgn. vonkversterker, die ergens op een plakje aluminium tegen een zijscherm geplakt zit. Die plak is nodig want die houdt m ook tegen de koeling.
Ond. 419 op deze plaat, alle pinnen kan je/de garage nameten: https://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_i...89-7.shtml
Vervolgens heeft ook de bougie aarde/massa nodig, gaat via de cilinderkop naar een massakabel naar het schutbord.
Nadeel van elektronische injectie etc is dat je wat kan meten (maar dat is al redelijk ingewikkeld) en verder weinig aan kan afstellen. ECU en vonkversterker vervangen is ongeveer de beste aanpak.
ER zijn wat codes uit de diverse Zwarte Dozen te peuteren, wie weet: https://www.brickboard.com/FAQ/700-900/E...sticCodesi
Tijdje terug vond ik deze, ongeveer hetzelfde euvel: http://www.brickboard.com/RWD/index.htm?...show_all=1 maar we weten niet of dat het was: https://volvolvo.nl/thread-6939.html
Ik heb wel s een verdelerkap vervangen, maakte niks uit, en de rotor op mijn 240 zat vastgeroest sinds jaar en dag.
De vonk heeft ook een frequentie nodig. Dat ontstaat doordat de bobine opgeladen en geaard wordt door de ECU, via de zgn. vonkversterker, die ergens op een plakje aluminium tegen een zijscherm geplakt zit. Die plak is nodig want die houdt m ook tegen de koeling.
Ond. 419 op deze plaat, alle pinnen kan je/de garage nameten: https://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_i...89-7.shtml
Vervolgens heeft ook de bougie aarde/massa nodig, gaat via de cilinderkop naar een massakabel naar het schutbord.
Nadeel van elektronische injectie etc is dat je wat kan meten (maar dat is al redelijk ingewikkeld) en verder weinig aan kan afstellen. ECU en vonkversterker vervangen is ongeveer de beste aanpak.
ER zijn wat codes uit de diverse Zwarte Dozen te peuteren, wie weet: https://www.brickboard.com/FAQ/700-900/E...sticCodesi
Tijdje terug vond ik deze, ongeveer hetzelfde euvel: http://www.brickboard.com/RWD/index.htm?...show_all=1 maar we weten niet of dat het was: https://volvolvo.nl/thread-6939.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969