12 February 2022, 11:36
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 February 2022, 15:47 door Grey240Polar.)
Mooi dat je het hebt opgelost. Weer die zekeringen!
Maar m.b.t. de lampjes toch nog wat achtergrondinfo:
Je zou niet de eerste zijn die zich niet realiseert dat er best wel wat verschillende fittingen zijn die er op het eerste gezicht identiek uit zien maar bij nadere beschouwing toch verschillend zijn.
Daarom a.d.h.v. onderstaand plaatje even een korte uitleg:
![[Afbeelding: uw4cyaR.png]](https://i.imgur.com/uw4cyaR.png)
V.l.n.r. (n.v.t. indien niet gebruikt in onze Volvo's):
BAY15d: 21/5 W voor gecombineerd rem-/achterlicht;
BAZ15d: n.v.t. (ik geloof 21/4 W voor o.a. VW);
BA15d: n.v.t. (een enkele gloeidraad gevoed door beide contacten op de bodem, geen verbinding met de fitting)
BA15s: 5 W voor o.a. parkeerlichten; 21 W voor o.a. knipperlichten/mistlampen
BAU15s: n.v.t. voor een '92-er (bolletje met oranje coating, alleen gebruikt in units met richtingaanwijzers die geen oranje licht kunnen uitstralen i.c.m. een standaard lamp).
Aan de pinnetjes kun je zien dat BAY15d en BA15s onderling niet uitwisselbaar zouden moeten zijn. Maar helaas krijg je ze er vaak wel in geforceerd.
Aan het feit dat je rechter lamphouder in de linkerzijde ook niet werkte kon ik al opmaken dat een verkeerde lamp hier niet het probleem zou zijn.
Ik heb de info toch maar even geplaatst omdat ik ooit in mijn Amazon een BA15s in een achterlichtunit vond waar een BAY15d had moeten zitten. Daardoor was er en geen onderscheid tussen achterlicht en remmen, leek het meer op een mistlamp dan een achterlicht en gingen de parkeerlichten voor branden als er geremd werd terwijl de verlichting uit stond. Dat centrale contact van die BA15s sloot de twee in de sokkel voor een BAY15d met elkaar kort, en dat voedde dus weer de parkeerlichten in hetzelfde circuit.
Maar m.b.t. de lampjes toch nog wat achtergrondinfo:
Je zou niet de eerste zijn die zich niet realiseert dat er best wel wat verschillende fittingen zijn die er op het eerste gezicht identiek uit zien maar bij nadere beschouwing toch verschillend zijn.
Daarom a.d.h.v. onderstaand plaatje even een korte uitleg:
![[Afbeelding: uw4cyaR.png]](https://i.imgur.com/uw4cyaR.png)
V.l.n.r. (n.v.t. indien niet gebruikt in onze Volvo's):
BAY15d: 21/5 W voor gecombineerd rem-/achterlicht;
BAZ15d: n.v.t. (ik geloof 21/4 W voor o.a. VW);
BA15d: n.v.t. (een enkele gloeidraad gevoed door beide contacten op de bodem, geen verbinding met de fitting)
BA15s: 5 W voor o.a. parkeerlichten; 21 W voor o.a. knipperlichten/mistlampen
BAU15s: n.v.t. voor een '92-er (bolletje met oranje coating, alleen gebruikt in units met richtingaanwijzers die geen oranje licht kunnen uitstralen i.c.m. een standaard lamp).
Aan de pinnetjes kun je zien dat BAY15d en BA15s onderling niet uitwisselbaar zouden moeten zijn. Maar helaas krijg je ze er vaak wel in geforceerd.
Aan het feit dat je rechter lamphouder in de linkerzijde ook niet werkte kon ik al opmaken dat een verkeerde lamp hier niet het probleem zou zijn.
Ik heb de info toch maar even geplaatst omdat ik ooit in mijn Amazon een BA15s in een achterlichtunit vond waar een BAY15d had moeten zitten. Daardoor was er en geen onderscheid tussen achterlicht en remmen, leek het meer op een mistlamp dan een achterlicht en gingen de parkeerlichten voor branden als er geremd werd terwijl de verlichting uit stond. Dat centrale contact van die BA15s sloot de twee in de sokkel voor een BAY15d met elkaar kort, en dat voedde dus weer de parkeerlichten in hetzelfde circuit.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47