Ik heb deze ombouw al eens gedaan, al was dat in een 244 met een B19/B230. Wat heb je nog nodig:
-Een aandrijfas van een M46. De as van een M45 is langer. Je kunt er ook voor kiezen om je huidige aandrijfas te laten inkorten. Als je dit wilt gaan doen, kijk dan goed of de flens aan de uitgaande as van de bak hetzelfde is. Er zijn 2 verschillende diameters, het verschil is ongeveer 1-2 cm, best vervelend als je daar achter komt tijdens montage... (Ik spreek uit ervaring)
-Eventueel een nieuwe koppeling, er bestaan verschillende uitvoeringen van de prise-as, en als je huidige koppeling al oud begint te worden is dit een mooi moment om hem te vervangen. Datzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld de achterste krukaskeerring.
-Een langere kabel voor de kilometerteller.
-Een overdrive-relais.
-Een kabelboom. Klinkt spannender dan het is, want je hebt alleen het gedeelte vanaf de zekeringhouder nodig. Alles wat daarvoor zit is al voorbereid. De tellerbak heeft al een overdrive-lampje, mogelijk zit er al een lampje in. Er moet alleen nog een draadje in de stekker op de tellerbak worden gezet.
Je hebt geen oliekoeler nodig.
-Een aandrijfas van een M46. De as van een M45 is langer. Je kunt er ook voor kiezen om je huidige aandrijfas te laten inkorten. Als je dit wilt gaan doen, kijk dan goed of de flens aan de uitgaande as van de bak hetzelfde is. Er zijn 2 verschillende diameters, het verschil is ongeveer 1-2 cm, best vervelend als je daar achter komt tijdens montage... (Ik spreek uit ervaring)
-Eventueel een nieuwe koppeling, er bestaan verschillende uitvoeringen van de prise-as, en als je huidige koppeling al oud begint te worden is dit een mooi moment om hem te vervangen. Datzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld de achterste krukaskeerring.
-Een langere kabel voor de kilometerteller.
-Een overdrive-relais.
-Een kabelboom. Klinkt spannender dan het is, want je hebt alleen het gedeelte vanaf de zekeringhouder nodig. Alles wat daarvoor zit is al voorbereid. De tellerbak heeft al een overdrive-lampje, mogelijk zit er al een lampje in. Er moet alleen nog een draadje in de stekker op de tellerbak worden gezet.
Je hebt geen oliekoeler nodig.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997

