Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 264 GL B27E, bouwjaar 1978, handgeschakeld 4 versnellingen
#6
Ja nou ja als je de 5 van de M47 puur gebruikt als overdrive op de snelweg bij constante snelheid/vermogen/koppel, en niet als versnelling, zal ie t langer uithouden. Dan zou ik bijvoorbeeld terugschakelen om uit een tunnel te rijden, inhalen op de snelweg etc. De M47 past op dezelfde plek aan het koppelingshuis als de M46, het is hetzelfde boutpatroon etc, is alleen iets langer en weinig aanbod met tellerkabel.
Let op het aantal splines op de ingaande as vd bak, die moet overeenkomen met de koppelingsplaat (10 of 22). Ik weet niet of de PRV koppelingsplaat in beide versie leverbaar is.

Er zit een spacer tussen het kopp.huis en de bak, deze hoort erbij en je zal dus een passende spacer voor de 'nieuwe' combinatie moeten hebben (en een nieuwe pakking). Er is vast wel een werkplaatshandboek te vinden waar deze berekening in staat.

Ik zou denken dat de M45 pook voorlopig prima op een M46 van hetzelfde bouwjaar gaat. Er zijn twee soorten pook-bak verbindingsstang, als de stang in het deksel gaat is ie korter, als ie in de bak gaat, heeft ie een bochtje (is wel op te lossen met slijptol en lasapparaat).
De OD schakel je dan in via een knopje op je dashboard, stuur of waar dan ook, tot je een M46 pook vindt. De schakeling is elektrisch simpel, met een relais (die ook de OD uitschakelt als je terugschakelt) en er zit ook een achteruitbeveiliging ergens (OD in achteruit is dodelijk voor de OD). Het OD lampje in je dashboard zit er wel gok ik, misschien moet je er een stekkertje insteken. SChijn met een zaklamp in de teller dan zie je het pijltje ergens staan.
De M46 heeft geen oliekoeler, in geen enkele versie.

Er staan ineens een heleboel M46's met tellerkabel op MP. Je M46 hoeft niet perse achter een PRV vandaan te komen, je kan een complete kopen en het koppelinghuis en schakelstang overzetten.
Misschien ook nog de flens naar de aandrijfas, dat is bouten en moeren werk.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Berichten in dit topic
RE: Volvo 264 GL B27E, bouwjaar 1978, handgeschakeld 4 versnellingen - door Marc1970 - 19 May 2021, 10:51

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lagers achteras Volvo 240 bertvolvo 3 586 10 November 2024, 13:11
Laatste bericht: Rin
  trillen aandrijfas.. (cardan) Volvo 240 Joswloo 6 1.999 25 August 2023, 17:03
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 koppelingskabel Thomas Driessen 0 646 22 August 2023, 21:29
Laatste bericht: Thomas Driessen
  Volvo 240 1993 koppeling op luukv47 10 6.685 7 May 2023, 22:05
Laatste bericht: Rin
  Cardanas Volvo 740 Archermusic 1 2.653 4 December 2019, 21:49
Laatste bericht: Mark244
  Geluidsmysterie Volvo 740 Archermusic 11 9.723 26 June 2019, 08:21
Laatste bericht: Archermusic
  Trillingen volvo 240 na vervangen lagers en kruiskoppelingen aandrijfas henri84 5 5.626 15 February 2019, 10:10
Laatste bericht: henri84
  'Schurend' geluid in 1e en 2e versnelling bij laag toerental Volvo 850 2.5i Kense 2 6.258 12 February 2019, 12:33
Laatste bericht: Vovo
  welke achteras volvo 240 voor een P1800es? gydomatra 12 16.066 28 September 2018, 15:28
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 940 achteras inkorten.. gydomatra 17 19.709 28 October 2017, 15:36
Laatste bericht: gydomatra

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)