Ja nou ja als je de 5 van de M47 puur gebruikt als overdrive op de snelweg bij constante snelheid/vermogen/koppel, en niet als versnelling, zal ie t langer uithouden. Dan zou ik bijvoorbeeld terugschakelen om uit een tunnel te rijden, inhalen op de snelweg etc. De M47 past op dezelfde plek aan het koppelingshuis als de M46, het is hetzelfde boutpatroon etc, is alleen iets langer en weinig aanbod met tellerkabel.
Let op het aantal splines op de ingaande as vd bak, die moet overeenkomen met de koppelingsplaat (10 of 22). Ik weet niet of de PRV koppelingsplaat in beide versie leverbaar is.
Er zit een spacer tussen het kopp.huis en de bak, deze hoort erbij en je zal dus een passende spacer voor de 'nieuwe' combinatie moeten hebben (en een nieuwe pakking). Er is vast wel een werkplaatshandboek te vinden waar deze berekening in staat.
Ik zou denken dat de M45 pook voorlopig prima op een M46 van hetzelfde bouwjaar gaat. Er zijn twee soorten pook-bak verbindingsstang, als de stang in het deksel gaat is ie korter, als ie in de bak gaat, heeft ie een bochtje (is wel op te lossen met slijptol en lasapparaat).
De OD schakel je dan in via een knopje op je dashboard, stuur of waar dan ook, tot je een M46 pook vindt. De schakeling is elektrisch simpel, met een relais (die ook de OD uitschakelt als je terugschakelt) en er zit ook een achteruitbeveiliging ergens (OD in achteruit is dodelijk voor de OD). Het OD lampje in je dashboard zit er wel gok ik, misschien moet je er een stekkertje insteken. SChijn met een zaklamp in de teller dan zie je het pijltje ergens staan.
De M46 heeft geen oliekoeler, in geen enkele versie.
Er staan ineens een heleboel M46's met tellerkabel op MP. Je M46 hoeft niet perse achter een PRV vandaan te komen, je kan een complete kopen en het koppelinghuis en schakelstang overzetten.
Misschien ook nog de flens naar de aandrijfas, dat is bouten en moeren werk.
Let op het aantal splines op de ingaande as vd bak, die moet overeenkomen met de koppelingsplaat (10 of 22). Ik weet niet of de PRV koppelingsplaat in beide versie leverbaar is.
Er zit een spacer tussen het kopp.huis en de bak, deze hoort erbij en je zal dus een passende spacer voor de 'nieuwe' combinatie moeten hebben (en een nieuwe pakking). Er is vast wel een werkplaatshandboek te vinden waar deze berekening in staat.
Ik zou denken dat de M45 pook voorlopig prima op een M46 van hetzelfde bouwjaar gaat. Er zijn twee soorten pook-bak verbindingsstang, als de stang in het deksel gaat is ie korter, als ie in de bak gaat, heeft ie een bochtje (is wel op te lossen met slijptol en lasapparaat).
De OD schakel je dan in via een knopje op je dashboard, stuur of waar dan ook, tot je een M46 pook vindt. De schakeling is elektrisch simpel, met een relais (die ook de OD uitschakelt als je terugschakelt) en er zit ook een achteruitbeveiliging ergens (OD in achteruit is dodelijk voor de OD). Het OD lampje in je dashboard zit er wel gok ik, misschien moet je er een stekkertje insteken. SChijn met een zaklamp in de teller dan zie je het pijltje ergens staan.
De M46 heeft geen oliekoeler, in geen enkele versie.
Er staan ineens een heleboel M46's met tellerkabel op MP. Je M46 hoeft niet perse achter een PRV vandaan te komen, je kan een complete kopen en het koppelinghuis en schakelstang overzetten.
Misschien ook nog de flens naar de aandrijfas, dat is bouten en moeren werk.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

