7 January 2021, 22:52
(4 January 2021, 09:54)245GLE1981 schreef:(4 January 2021, 07:05)Grey240Polar schreef: Maakt het nog verschil als je na het op contact zetten maar voor het starten een paar keer de gas/benzine-schakelaar wisselt tussen gas en neutraal?
Om extra te choken bedoel je?
Ik heb een AEB 722a schakelaar* met ledjes en een computertje die zelf een paar tellen choket als ik hem op contact zet. dat doe ik altijd minstens 2x.
Ik heb nog niet geprobeerd om ook de keuzeschakelaar te gebruiken. mede omdat deze niet van LPG --> naar neutraal (geen brandstof) --> terug naar LPG kan.
Dit gaat altijd: LPG --> neutraal --> Benzine --> neutraal --> LPG (via 1 drukknop).
Dus dan gaat altijd de benzine afsluiter open. Maar wellicht maakt dit bij een mechanische benzine pomp niet uit zolang er niet gestart wordt? of zorgt de druk in de tank er altijd voor dat benzine dan de carb in stroomt? 2 brandstoffen tegelijk werkt natuurlijk niet (heb al vaker de benzine slang afgedopt om zeker te zijn dat er geen benzine de carb in sijpelt).
*heb al eens de tip van Marc gehad om een oldskool schakelaar te gebruiken zonder computers ivm mogelijke storingen. Daarom ben ik ook naar een koude start op het benzine systeem gaan kijken om het hele LPG systeem te omzeilen. Het met de schakelaar overschakelen van brandstof en aangeven van tankinhoud werkt overigens perfect), ik kan ook eens de computer omwisselen met die van de 244 en kijken of beide wagens dan anders starten bedenk ik me nu...
Niet om extra te choken, maar om wat meer gas klaar te hebben liggen in het inlaatspruitstuk, alleen voor de start.
Inmiddels alweer lang geleden had ik een Amazon met B20A op LPG. Deze kon ik maar erg moeizaam starten op benzine omdat de sproeierbuis van de carburateur was versleten door het rijden op LPG. Maar eenmaal aan de gang kon ik er wel goed op rijden.
Starten deed ik dus op LPG, ongeacht de temperatuur. Maar dat ging alleen vlot als ik eerst een paar keer de schakelaar wisselde tussen LPG en neutraal zodat er - idd - wat meer gas klaar "lag" in het spruitstuk (propaan en butaan zijn zwaarder dan lucht). Vandaar de vraag.
Zolang de motor niet draait, doet de mechanische benzinepomp idd ook niks. Het is al erg lang geleden dat ik gesis heb gehoord bij het losdraaien van een tankdop, maar dat zegt waarschijnlijk meer over hoe "goed" die van een 245 afdicht. Als jij het ook nooit hoort denk ik niet dat er sprake is van genoeg druk in de tank om de carburateur te vullen.
Ik denk dat het nu zaak is dat je wat verschillende start"pocedures" uitprobeert en afwisselt en kijkt wat een consequent resultaat (slecht of goed) oplevert en wat niet.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47