3 January 2021, 22:32
(3 January 2021, 19:58)BartJu schreef: Ik heb wel eens gehad dat de motot koud wat lastiger aan wilde slaan, (maar dus wel startte). Vervolgens nul vermogen, kon niet wegrijden, dan sloeg ie af (en dat met automaat).
Gele hulptroepen opgetrommeld, en toen deed ie het weer, na wat ge-emmer dan.
Wat was het verhaal: er zat vocht bij de bougies, zwakke vonk. Liep wel stationair, maar meer wide ie niet. Door de warmte en wat (wacht)tijd, was het weer droog genoeg en werkte het gewoon weer. Het ge-emmer met aanslaan was niet oorzaak, maar gevolg: door het lastig starten heb ik vanalles geprobeerd met choke, gaspedaal, contact aan/uit, gas en benzine. Dus mogelijk verzopen etc, waardoor het probleem dus nog sterker werd en er van alles secundair bij leek te komen. Spuitbus met vochtverdrijver hielp destijds ook.
De situatie was niet identiek aan hierboven, afgezien van het weer: het was toen nat en koud. Genadeklap voor de verouderde bougiekabels. Maar een slechte vonk (je verdenkt de bobine nu) en warm wel lekker lopen kan er mogelijk mee verklaard worden. Temeer omdat het probleem er is of niet is, op LPG en benzine. Vandaar dit 'intermezzo'...
ah ja. Aangezien ik de bougiekabels bij de motorwissel anderhalf jaar geleden heb vervangen, verdenk ik die niet meteen. ook heb ik de uiteinden ingespoten met WD40 (vochtverdrijver). kan geen kwaad om dit nog eens te doen.
Ook de aansluiten gecontroleerd: die irritante schroefdopjes op de bougies stevig vast gedraaid en alle kabels zelf er extra goed op gezet.
Zal ook eens kijken of ik in het donker vonken zie overspringen om uit te sluiten of de kabels toch geen mankementen hebben (of eens uitwisselen met die van de 244).
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***