Update 08-06-08
Dit weekend weer wat uurtjes kunnen klussen. Allereerst het scherm wat voor de einddemper komt in de zwarte steenslagbitac gezet en (voorlopig) gemonteerd met 2 bouten. De lelijke einddemper is nu zo goed als onzichtbaar:
![[Afbeelding: 2huk.jpg]](http://imageshack.com/a/img196/6614/2huk.jpg)
Daarna het interieur verder aangepakt. De laatste bekabeling gemaakt voor alle meters, interieurverlichting weer aangesloten etc. En daarna alles beplakt met dempingsmateriaal, de dempingsmatten er overheen gelegd en daarna het tapijt gemonteerd. Nu begint het ook van binnen weer een echte auto te worden:
![[Afbeelding: 3d8m.jpg]](http://imageshack.com/a/img809/5016/3d8m.jpg)
![[Afbeelding: jvq4.jpg]](http://imageshack.com/a/img19/4876/jvq4.jpg)
![[Afbeelding: ns4o.jpg]](http://imageshack.com/a/img560/7215/ns4o.jpg)
En als toetje kon ook het leren pookhoesje er weer op:
![[Afbeelding: ehvl.jpg]](http://imageshack.com/a/img13/37/ehvl.jpg)
Nog wat spulletje bij Albert&Bram scoren en dan kan het intererieur helemaal afgemaakt worden!
05-07-08
Men neme een heeeeleboel geduld, doorzettingsvermogen en nog wat dingen en dan eindelijk...... zit de hemelbekleding erin!
Wat een rotwerk samen met het schuifdak. Het schuifdak had ik gelukkig binnen een paar uur weer goed werkend, maar de hemel was een redelijke crime. Eigenlijk was ie iets te kort, maar met wat rek en strek oefeningen is het toch gelukt.
Opgespannen met de baleinen en de randen erin gedrukt met electriciteitsdraad, zit prima! Alleen wegens gebrek aan ruimtelijk inzicht de hemel flink verknipt bij het open dak, dus daar zit nu een extra rand omheen.
Al met al wel een prima resultaat, ben nu bezig om de (zwarte) zonnekleppen, handgrepen etc te monteren.
Wat pics van de resultaten:
![[Afbeelding: su8l.jpg]](http://imageshack.com/a/img577/2055/su8l.jpg)
![[Afbeelding: iz6k.jpg]](http://imageshack.com/a/img202/6977/iz6k.jpg)
![[Afbeelding: 1fxv.jpg]](http://imageshack.com/a/img593/9966/1fxv.jpg)
![[Afbeelding: fdp0.jpg]](http://imageshack.com/a/img21/3645/fdp0.jpg)
Ik zag trouwens dat ik nog een update van het interieur moet maken: dat is inmiddels verder af! Na de montage van de rest van de spulletjes en een goede schoonmaakbeurt zal ik daar ook even wat pics van posten.
Update 21-12-2008
Er mist een stukje update wat ik nog zal aanvullen: maar in de tussentijd: na nog een heleboel kleine zaken te hebben aangepakt heeft de auto nu sinds een paar weken APK! De eerste ritjes verliepen ok, maar ik heb rustig aan gedaan ivm de niet gecontroleerde motorafstelling.
![[Afbeelding: 7hly.jpg]](http://imageshack.com/a/img827/8310/7hly.jpg)
Tijd dus om naar Texel te gaan en Kaasie naar de K-Jet te laten kijken, eea af te stellen en vervolgens de rollenbank op te zoeken. Als dat allemaal ok was, zouden we een snelle nokkenas monteren en nogmaals een paar runs op de rollenbank doen.
Arie Jan ook mee, die vond het ook mooi en leerzaam om dit es mee te maken. Enige consequentie was dat ook hij om 5.15 naast z’n bed stond : - )
Eerste boot naar Texel gepakt en door Kaasie ontvangen in z’n loods met koffie. Daarna begonnen aan Fase 1: statische afstelling controleren, K-Jet controleren, nieuwe injectoren plaatsen en vervolgens CO en Lamda afstelling controleren.
* injectiesysteem gecontroleerd (was ok, werkt goed en alle drukken precies goed)
* nwe injectoren gemonteerd (groot verschil, aanrader!)
* alles nagelopen qua ontsteking etc (was ok)
* CO en lamda waardes afgesteld (aardig verschil, stond te arm)
![[Afbeelding: naws.jpg]](http://imageshack.com/a/img853/6370/naws.jpg)
Daarmee is de motor in basis afgesteld en konden we naar de rollenbank. Daar een eerste testrun gemaakt:
![[Afbeelding: uwc8.jpg]](http://imageshack.com/a/img841/2782/uwc8.jpg)
![[Afbeelding: v51g.jpg]](http://imageshack.com/a/img844/6851/v51g.jpg)
De resultaten: om en nabij de 170pk. Dat was niet verwonderlijk, want ik had vantevoren de turbodruk heel laag ingesteld, omdat ik niet wist hoe de motor afgesteld was.
De turbodruk daarna iets opgeschroeft (in dit geval door het inkorten van het stangetje ipv met de MBC, aangezien stangetje nauwelijks voorspanning gaf).
2e run: 207pk bij 5000 toeren en 250nm koppel. Mooie opbouw in vermogen en koppel, dus dat was veelbelovend! Turbodruk wel wat hoog: tegen de 1,0 bar.
Zie hier de run en een stukje resultaat:
<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/m1nT_s9acCg" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/2K3Zthhv3Qs" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Daarna aan de slag gegaan op de brug:
![[Afbeelding: yso3.jpg]](http://imageshack.com/a/img196/6250/yso3.jpg)
We waren niet tevreden met de ophanging van de actuator (de drukdoos), dus die hebben we verstevigd en zit nu goed vast. Tegelijktertijd hebben we de MBC (boostcontroller, waarmee je de turbodruk kan regelen) vervangen door het exemplaar van Kaasie, want we wisten niet goed of de MBC wel goed was (leek te lekken, ook al was ie dichtgeschroefd).
De stang beetje minder voorspanning gegeven en de MBC van Kaasie dichtgeschroefd.
Op naar run 3:
Enige teleurstelling: vermogen was gedaald naar 197pk en koppel naar 220nm, met een turbodruk van 0,8, maar de turbodruk kwam pas een stuk later op gang.
Vooral het laat op gang komen van de turbo is in de praktijk vervelend, aangezien de motor dan tussen de 2 en 4000 toeren vermogen en koppel mist.
Ons vermoeden: de drukdoos geeft de wastegate te weinig voorspanning, waardoor de wastegate ‘kiert’. Dus de wastegate meer voorspanning (en dus turbodruk) gegeven.
Run 4: 202pk/230nm, maar met een turbodruk van 1,0 en een flinke ‘hik’. Vermoedelijk een overboostklep die erin kwam.
<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/t_GHLT4GwdA" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Niet het gewenste resultaat: te hoge turbodruk en een turbo die er nog steeds te laat in komt. Turbodruk weer teruggeschroefd en een laatste run gemaakt:
Run 5: turbodruk 0,8, vermogen 185pk/195nm koppel en eenzelfde (late) opbouw van de turbodruk.
Hier hebben we m op gehouden: veilig om mee te rijden en ik moet nu zelf wat dingetjes gaan controleren – binnenkort eens bij Jelmar buurten of die nog ideeen heeft. Kreeg er al eentje: met MBC zou de turbo sneller op druk komen, dus wie weet.....
Daarna in januari terug om ‘m perfect te krijgen, dan een snelle nokkenas monteren en nogmaals afstellen.
Op de terugweg de auto nu wel even goed kunnen uitproberen: hij loopt iig al een stuk soepeler en beter en 195pk voelt al goed snel aan! Enige probleem is dat ie af en toe weer hikt als je goed gas houdt, maar es kijken wat dat is.
Wordt vervolgd in januari en Kaasie: onwijs bedankt voor je hulp!
Overigens was het naast nuttig ook nog eens enorm leerzaam: zo kun je met een run je motor echt veel beter afstellen en finetunen. Hele nieuwe wereld binnengetreden!
Update 30-05-2010
De Volvo rijd al een tijdje en is afgelopen november weer zonder problemen door de APK gekomen uiteraard. In de wintermaanden heeft ie nauwelijks de buitenlucht geroken, maar de afgelopen 2 maanden komt ie weer wat meer buiten.
En hij doet het prima! Ik heb het hele topic nog eens doorgelezen (en allerlei foto’s met veel moeite weer aan de gang gekregen, het forum werkt nog steeds maar matig als de teksten wat langer zijn….. ) en ik heb vooral een heleboel kleine zaken opgelost /verbeterd om m nog beter rijdend te krijgen.
Na de afstelsessie bij Kaasie ben ik nog wat gaan lezen en het blijkt dat de drukaccumulator van de 15G standaard echt helemaal waardeloos is: veel te slap en onnauwkeurig. Dat is mogelijk omdat ie in principe niets hoeft te doen bij de 850 – de turbo wordt elektronisch aangestuurd. Met wat gepuzzel heb ik een accumulator van een T3 aangesloten en het verschil was echt enorm: de drukopbouw was superstrak vanaf 2500 toeren en met wat afstellen meteen ri de 0,9 bar, echt geweldig! Niks te grote turbo, de turbo blaast nu precies hoe deze zou moeten blazen.
Daarna nog wat kleine zaken aangepakt en wat km’s gemaakt, alhoewel dat toch beperkt is gebleven tot zo’n 4000km. Gedaan in de tussentijd:
* VDO turbometer met schaalverdeling geplaatst
* Turbo opnieuw afgesteld op 0,9 bar
* Xenon er weer uitgehaald ivm teveel strooilicht, vervangen door xenon look en led lichten
* koelwaterslangen vd turbo verlengd vanaf de turbo met originele 850 ‘pijpjes’ (rubber werd toch wat warm)
* voorruit extra afgekit wegens lekkage
* VDO navi met MTX speakers en tweeters voorin geplaatst
* alu omlijsting achterruit matzwart gemaakt
* nwe buitenspiegelglazen geplaatst
* nwe middenconsole geplaatst
* een nieuw hendeltje voor het schuifdak gevonden!! Blijkt van BMW te zijn, E35, dus prima te doen als je al 4 jaar zoekt : -)
* leren hoofdsteunkussenstjes geplaatst (dank aan Henqui )
* etc – dwz allerlei kleine zaken, o.a. originele sperachteras gekocht!, maar nog niet gemonteerd..
Naast ’t feit dat er allerlei kleine zaken zijn veranderd, zijn er nog een paar zaken die echt aangepakt moeten worden:
* uitlaat aanpassen: downpipe verhogen, flex stuk plaatsen, middendemper plaatsen
* achtervering iets ophogen
* snelle nokkenase/nwe klepveren plaatsen
* alarm plaatsen
* Gestotter v.af halflege tank bij volgas oplossen – nwe benzinepomp?
* keertje goed poetsen, vooral wat druipers etc wegwerken en evt wat extra spuitwerk
Ik vond de auto toch van achteren iets te laag – en daarbij lopen de banden nog wel es aan in de wielkast bij wat belading of een flinke hobbel. Dus a la een oude ingezakte 240 de zaak een beetje ophogen: bij Volvogue een setje ophoogblokken van 38mm besteld….. Veel te hoog, maar het idee wat om ze doormidden te zagen: de andere is voor de Turbo van m’n broertje. Materiaal is polyurethaan en past dus prima bij de rest vd rubbers : - ) Half uurtje zagen leverde idd 2 mooi gezaagde stukken op.
Montage is verder echt heel simpel en het resultaat echt briljant:
![[Afbeelding: x4m7.jpg]](http://imageshack.com/a/img59/2808/x4m7.jpg)
![[Afbeelding: nvx6.jpg]](http://imageshack.com/a/img22/3091/nvx6.jpg)
![[Afbeelding: qzw4.jpg]](http://imageshack.com/a/img12/5126/qzw4.jpg)
Nou Kaassie maar weer eens mailen om te kijken of ik m’n nokkenas kan krijgen. Ga ik de kleprubbertjes vernieuwen , die nokkenas plaatsen en laatste keer goed afstellen op de rollenbank. 220pk met een mooie regelmatige curve is goed haalbaar schat ik in.
Dit weekend weer wat uurtjes kunnen klussen. Allereerst het scherm wat voor de einddemper komt in de zwarte steenslagbitac gezet en (voorlopig) gemonteerd met 2 bouten. De lelijke einddemper is nu zo goed als onzichtbaar:
![[Afbeelding: 2huk.jpg]](http://imageshack.com/a/img196/6614/2huk.jpg)
Daarna het interieur verder aangepakt. De laatste bekabeling gemaakt voor alle meters, interieurverlichting weer aangesloten etc. En daarna alles beplakt met dempingsmateriaal, de dempingsmatten er overheen gelegd en daarna het tapijt gemonteerd. Nu begint het ook van binnen weer een echte auto te worden:
![[Afbeelding: 3d8m.jpg]](http://imageshack.com/a/img809/5016/3d8m.jpg)
![[Afbeelding: jvq4.jpg]](http://imageshack.com/a/img19/4876/jvq4.jpg)
![[Afbeelding: ns4o.jpg]](http://imageshack.com/a/img560/7215/ns4o.jpg)
En als toetje kon ook het leren pookhoesje er weer op:
![[Afbeelding: ehvl.jpg]](http://imageshack.com/a/img13/37/ehvl.jpg)
Nog wat spulletje bij Albert&Bram scoren en dan kan het intererieur helemaal afgemaakt worden!
05-07-08
Men neme een heeeeleboel geduld, doorzettingsvermogen en nog wat dingen en dan eindelijk...... zit de hemelbekleding erin!
Wat een rotwerk samen met het schuifdak. Het schuifdak had ik gelukkig binnen een paar uur weer goed werkend, maar de hemel was een redelijke crime. Eigenlijk was ie iets te kort, maar met wat rek en strek oefeningen is het toch gelukt.
Opgespannen met de baleinen en de randen erin gedrukt met electriciteitsdraad, zit prima! Alleen wegens gebrek aan ruimtelijk inzicht de hemel flink verknipt bij het open dak, dus daar zit nu een extra rand omheen.
Al met al wel een prima resultaat, ben nu bezig om de (zwarte) zonnekleppen, handgrepen etc te monteren.
Wat pics van de resultaten:
![[Afbeelding: su8l.jpg]](http://imageshack.com/a/img577/2055/su8l.jpg)
![[Afbeelding: iz6k.jpg]](http://imageshack.com/a/img202/6977/iz6k.jpg)
![[Afbeelding: 1fxv.jpg]](http://imageshack.com/a/img593/9966/1fxv.jpg)
![[Afbeelding: fdp0.jpg]](http://imageshack.com/a/img21/3645/fdp0.jpg)
Ik zag trouwens dat ik nog een update van het interieur moet maken: dat is inmiddels verder af! Na de montage van de rest van de spulletjes en een goede schoonmaakbeurt zal ik daar ook even wat pics van posten.
Update 21-12-2008
Er mist een stukje update wat ik nog zal aanvullen: maar in de tussentijd: na nog een heleboel kleine zaken te hebben aangepakt heeft de auto nu sinds een paar weken APK! De eerste ritjes verliepen ok, maar ik heb rustig aan gedaan ivm de niet gecontroleerde motorafstelling.
![[Afbeelding: 7hly.jpg]](http://imageshack.com/a/img827/8310/7hly.jpg)
Tijd dus om naar Texel te gaan en Kaasie naar de K-Jet te laten kijken, eea af te stellen en vervolgens de rollenbank op te zoeken. Als dat allemaal ok was, zouden we een snelle nokkenas monteren en nogmaals een paar runs op de rollenbank doen.
Arie Jan ook mee, die vond het ook mooi en leerzaam om dit es mee te maken. Enige consequentie was dat ook hij om 5.15 naast z’n bed stond : - )
Eerste boot naar Texel gepakt en door Kaasie ontvangen in z’n loods met koffie. Daarna begonnen aan Fase 1: statische afstelling controleren, K-Jet controleren, nieuwe injectoren plaatsen en vervolgens CO en Lamda afstelling controleren.
* injectiesysteem gecontroleerd (was ok, werkt goed en alle drukken precies goed)
* nwe injectoren gemonteerd (groot verschil, aanrader!)
* alles nagelopen qua ontsteking etc (was ok)
* CO en lamda waardes afgesteld (aardig verschil, stond te arm)
![[Afbeelding: naws.jpg]](http://imageshack.com/a/img853/6370/naws.jpg)
Daarmee is de motor in basis afgesteld en konden we naar de rollenbank. Daar een eerste testrun gemaakt:
![[Afbeelding: uwc8.jpg]](http://imageshack.com/a/img841/2782/uwc8.jpg)
![[Afbeelding: v51g.jpg]](http://imageshack.com/a/img844/6851/v51g.jpg)
De resultaten: om en nabij de 170pk. Dat was niet verwonderlijk, want ik had vantevoren de turbodruk heel laag ingesteld, omdat ik niet wist hoe de motor afgesteld was.
De turbodruk daarna iets opgeschroeft (in dit geval door het inkorten van het stangetje ipv met de MBC, aangezien stangetje nauwelijks voorspanning gaf).
2e run: 207pk bij 5000 toeren en 250nm koppel. Mooie opbouw in vermogen en koppel, dus dat was veelbelovend! Turbodruk wel wat hoog: tegen de 1,0 bar.
Zie hier de run en een stukje resultaat:
<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/m1nT_s9acCg" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/2K3Zthhv3Qs" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Daarna aan de slag gegaan op de brug:
![[Afbeelding: yso3.jpg]](http://imageshack.com/a/img196/6250/yso3.jpg)
We waren niet tevreden met de ophanging van de actuator (de drukdoos), dus die hebben we verstevigd en zit nu goed vast. Tegelijktertijd hebben we de MBC (boostcontroller, waarmee je de turbodruk kan regelen) vervangen door het exemplaar van Kaasie, want we wisten niet goed of de MBC wel goed was (leek te lekken, ook al was ie dichtgeschroefd).
De stang beetje minder voorspanning gegeven en de MBC van Kaasie dichtgeschroefd.
Op naar run 3:
Enige teleurstelling: vermogen was gedaald naar 197pk en koppel naar 220nm, met een turbodruk van 0,8, maar de turbodruk kwam pas een stuk later op gang.
Vooral het laat op gang komen van de turbo is in de praktijk vervelend, aangezien de motor dan tussen de 2 en 4000 toeren vermogen en koppel mist.
Ons vermoeden: de drukdoos geeft de wastegate te weinig voorspanning, waardoor de wastegate ‘kiert’. Dus de wastegate meer voorspanning (en dus turbodruk) gegeven.
Run 4: 202pk/230nm, maar met een turbodruk van 1,0 en een flinke ‘hik’. Vermoedelijk een overboostklep die erin kwam.
<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/t_GHLT4GwdA" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Niet het gewenste resultaat: te hoge turbodruk en een turbo die er nog steeds te laat in komt. Turbodruk weer teruggeschroefd en een laatste run gemaakt:
Run 5: turbodruk 0,8, vermogen 185pk/195nm koppel en eenzelfde (late) opbouw van de turbodruk.
Hier hebben we m op gehouden: veilig om mee te rijden en ik moet nu zelf wat dingetjes gaan controleren – binnenkort eens bij Jelmar buurten of die nog ideeen heeft. Kreeg er al eentje: met MBC zou de turbo sneller op druk komen, dus wie weet.....
Daarna in januari terug om ‘m perfect te krijgen, dan een snelle nokkenas monteren en nogmaals afstellen.
Op de terugweg de auto nu wel even goed kunnen uitproberen: hij loopt iig al een stuk soepeler en beter en 195pk voelt al goed snel aan! Enige probleem is dat ie af en toe weer hikt als je goed gas houdt, maar es kijken wat dat is.
Wordt vervolgd in januari en Kaasie: onwijs bedankt voor je hulp!
Overigens was het naast nuttig ook nog eens enorm leerzaam: zo kun je met een run je motor echt veel beter afstellen en finetunen. Hele nieuwe wereld binnengetreden!
Update 30-05-2010
De Volvo rijd al een tijdje en is afgelopen november weer zonder problemen door de APK gekomen uiteraard. In de wintermaanden heeft ie nauwelijks de buitenlucht geroken, maar de afgelopen 2 maanden komt ie weer wat meer buiten.
En hij doet het prima! Ik heb het hele topic nog eens doorgelezen (en allerlei foto’s met veel moeite weer aan de gang gekregen, het forum werkt nog steeds maar matig als de teksten wat langer zijn….. ) en ik heb vooral een heleboel kleine zaken opgelost /verbeterd om m nog beter rijdend te krijgen.
Na de afstelsessie bij Kaasie ben ik nog wat gaan lezen en het blijkt dat de drukaccumulator van de 15G standaard echt helemaal waardeloos is: veel te slap en onnauwkeurig. Dat is mogelijk omdat ie in principe niets hoeft te doen bij de 850 – de turbo wordt elektronisch aangestuurd. Met wat gepuzzel heb ik een accumulator van een T3 aangesloten en het verschil was echt enorm: de drukopbouw was superstrak vanaf 2500 toeren en met wat afstellen meteen ri de 0,9 bar, echt geweldig! Niks te grote turbo, de turbo blaast nu precies hoe deze zou moeten blazen.
Daarna nog wat kleine zaken aangepakt en wat km’s gemaakt, alhoewel dat toch beperkt is gebleven tot zo’n 4000km. Gedaan in de tussentijd:
* VDO turbometer met schaalverdeling geplaatst
* Turbo opnieuw afgesteld op 0,9 bar
* Xenon er weer uitgehaald ivm teveel strooilicht, vervangen door xenon look en led lichten
* koelwaterslangen vd turbo verlengd vanaf de turbo met originele 850 ‘pijpjes’ (rubber werd toch wat warm)
* voorruit extra afgekit wegens lekkage
* VDO navi met MTX speakers en tweeters voorin geplaatst
* alu omlijsting achterruit matzwart gemaakt
* nwe buitenspiegelglazen geplaatst
* nwe middenconsole geplaatst
* een nieuw hendeltje voor het schuifdak gevonden!! Blijkt van BMW te zijn, E35, dus prima te doen als je al 4 jaar zoekt : -)
* leren hoofdsteunkussenstjes geplaatst (dank aan Henqui )
* etc – dwz allerlei kleine zaken, o.a. originele sperachteras gekocht!, maar nog niet gemonteerd..
Naast ’t feit dat er allerlei kleine zaken zijn veranderd, zijn er nog een paar zaken die echt aangepakt moeten worden:
* uitlaat aanpassen: downpipe verhogen, flex stuk plaatsen, middendemper plaatsen
* achtervering iets ophogen
* snelle nokkenase/nwe klepveren plaatsen
* alarm plaatsen
* Gestotter v.af halflege tank bij volgas oplossen – nwe benzinepomp?
* keertje goed poetsen, vooral wat druipers etc wegwerken en evt wat extra spuitwerk
Ik vond de auto toch van achteren iets te laag – en daarbij lopen de banden nog wel es aan in de wielkast bij wat belading of een flinke hobbel. Dus a la een oude ingezakte 240 de zaak een beetje ophogen: bij Volvogue een setje ophoogblokken van 38mm besteld….. Veel te hoog, maar het idee wat om ze doormidden te zagen: de andere is voor de Turbo van m’n broertje. Materiaal is polyurethaan en past dus prima bij de rest vd rubbers : - ) Half uurtje zagen leverde idd 2 mooi gezaagde stukken op.
Montage is verder echt heel simpel en het resultaat echt briljant:
![[Afbeelding: x4m7.jpg]](http://imageshack.com/a/img59/2808/x4m7.jpg)
![[Afbeelding: nvx6.jpg]](http://imageshack.com/a/img22/3091/nvx6.jpg)
![[Afbeelding: qzw4.jpg]](http://imageshack.com/a/img12/5126/qzw4.jpg)
Nou Kaassie maar weer eens mailen om te kijken of ik m’n nokkenas kan krijgen. Ga ik de kleprubbertjes vernieuwen , die nokkenas plaatsen en laatste keer goed afstellen op de rollenbank. 220pk met een mooie regelmatige curve is goed haalbaar schat ik in.