3 January 2021, 16:45
Klopt hij heeft in deze technische situatie al aardig wat kilometers gelopen. Maar, wat Marc ook zegt, Volvo loopt volgens mij ook snel op minder geschikte onderdelen.
Zo heb ik voor de motorwissel denk ik zn 50.000 km gereden met een standaard bobine en elektrische puntjes (in de b21a) voordat ik stil kwam te staan omdat de bobine de geest gaf. Daarna de huidige Bobine die werd voorgeschreven geïnstalleerd.
Ik heb ook bij de b21a in wintertijden meestal wat start issues gehad: https://volvolvo.nl/thread-14411.html
Omdat de LPG installatie de constante factor is de afgelopen jaren heb het vooral daarin gezocht het afgelopen jaar. (OMVL R90E verdamper heb ik redelijk recent gereviseerd)
sinds de B230a had ik vorige winter ook het volgende probleem op LPG:
wel direct starten en lopen. Maar na wegrijden tot +- 500 meter de kans dat hij afslaat en voor geen meter meer start. lijkt op verzuipen (als ik benzine had gereden). en lijkt op bevriezing vd verdamper.
Ik heb inmiddels het KVS pijl opgehoogd, en de LPG slangen naar de verdamper lagen wat hoog in het motor ruim, dus deze iets verlaagd zodat het hoogste punt (zoals het hoort) het bijvultankje is, om zo luchtbellen in het systeem te voorkomen. Dit maakte geen verschil.
Ook heb ik de LPG stelschroef in de LPG slang naar het mengstuk een paar slagen verder open gedraaid, hetgeen in de winter wordt aangeraden op het forum. Helaas ook zonder merkbaar verschil.
Het probleem op LGP deze winter: dus echt starten tot ik ons weeg (niet aanslaan) en me verbazen dat de accu het zo goed vol houd, terwijl de motor schud als een gek, en soms dan toch na veel gepruttel en pompen met het pedaal tot leven komen (dan op toeren houden tot de temperatuur begint te stijgen, dan is er niks aan de hand).
aangezien hij warm als een zonnetje loopt (op LPG en benzine) denk ik inderdaad ook dat de samenstelling van onderdelen prima gaat, maar dat er ergens een storing in zit.
gewoon simpelweg te arm afgesteld? maar wel vreemd dat koude start op beide brandstoffen slecht gaat...
De B230A heeft volgens het boekje een ontstekings vervroeging van 7 graden. Daar is hij bij de garage met CO meet apparatuur ook op afgesteld. De waardes waren perfect en liep mooi. Ik heb hem laatst aan de hand van wat topics hier nog richting de 11 graden gesteld (ivm LPG/winterdagen), maar dat hielp ook niet.
Elektroden afstand van de (LPG)bougies rond de 0,5-0,6 gesteld (iets krapper ivm LPG). Ik weet niet of het ook voor LPG bougies nodig is deze afstand iets krapper te zetten eigenlijk, maar toch geprobeerd. Leek weinig verschil te geven.
Ik had nog een koppakking lek test kitje liggen. Net nog even een test gedaan, maar hier kwam niks uit (gelukkig).
Heb al eens vaker wat rond gespoten met remreiniger voor vacuüm lekkages, maar ook niks gevonden.
alle connectoren van bedragen lof gehad, en wat steviger vast geknepen voor beter contact. Aarding van accu en blok nagekeken.
kap/rotor nieuw, kabels zgan.
ik kan de bobine nog eens doormeten zoals Marc zegt. evt dus een andere (originele) bobine proberen, of zelfs mn oude verdeler met elec. punten kit erin. maar omdat het blok warm zo mooi loopt doe ik dat liever niet.
het houd je lekker bezig zullen we maar zeggen.. maar we houden de moed erin
elke keer als ik weer iets heb nagelopen/ verbeterd/ veranderd, probeer ik weer een koude start de volgende dag.
Zo heb ik voor de motorwissel denk ik zn 50.000 km gereden met een standaard bobine en elektrische puntjes (in de b21a) voordat ik stil kwam te staan omdat de bobine de geest gaf. Daarna de huidige Bobine die werd voorgeschreven geïnstalleerd.
Ik heb ook bij de b21a in wintertijden meestal wat start issues gehad: https://volvolvo.nl/thread-14411.html
Omdat de LPG installatie de constante factor is de afgelopen jaren heb het vooral daarin gezocht het afgelopen jaar. (OMVL R90E verdamper heb ik redelijk recent gereviseerd)
sinds de B230a had ik vorige winter ook het volgende probleem op LPG:
wel direct starten en lopen. Maar na wegrijden tot +- 500 meter de kans dat hij afslaat en voor geen meter meer start. lijkt op verzuipen (als ik benzine had gereden). en lijkt op bevriezing vd verdamper.
Ik heb inmiddels het KVS pijl opgehoogd, en de LPG slangen naar de verdamper lagen wat hoog in het motor ruim, dus deze iets verlaagd zodat het hoogste punt (zoals het hoort) het bijvultankje is, om zo luchtbellen in het systeem te voorkomen. Dit maakte geen verschil.
Ook heb ik de LPG stelschroef in de LPG slang naar het mengstuk een paar slagen verder open gedraaid, hetgeen in de winter wordt aangeraden op het forum. Helaas ook zonder merkbaar verschil.
Het probleem op LGP deze winter: dus echt starten tot ik ons weeg (niet aanslaan) en me verbazen dat de accu het zo goed vol houd, terwijl de motor schud als een gek, en soms dan toch na veel gepruttel en pompen met het pedaal tot leven komen (dan op toeren houden tot de temperatuur begint te stijgen, dan is er niks aan de hand).
aangezien hij warm als een zonnetje loopt (op LPG en benzine) denk ik inderdaad ook dat de samenstelling van onderdelen prima gaat, maar dat er ergens een storing in zit.
gewoon simpelweg te arm afgesteld? maar wel vreemd dat koude start op beide brandstoffen slecht gaat...
De B230A heeft volgens het boekje een ontstekings vervroeging van 7 graden. Daar is hij bij de garage met CO meet apparatuur ook op afgesteld. De waardes waren perfect en liep mooi. Ik heb hem laatst aan de hand van wat topics hier nog richting de 11 graden gesteld (ivm LPG/winterdagen), maar dat hielp ook niet.
Elektroden afstand van de (LPG)bougies rond de 0,5-0,6 gesteld (iets krapper ivm LPG). Ik weet niet of het ook voor LPG bougies nodig is deze afstand iets krapper te zetten eigenlijk, maar toch geprobeerd. Leek weinig verschil te geven.
Ik had nog een koppakking lek test kitje liggen. Net nog even een test gedaan, maar hier kwam niks uit (gelukkig).
Heb al eens vaker wat rond gespoten met remreiniger voor vacuüm lekkages, maar ook niks gevonden.
alle connectoren van bedragen lof gehad, en wat steviger vast geknepen voor beter contact. Aarding van accu en blok nagekeken.
kap/rotor nieuw, kabels zgan.
ik kan de bobine nog eens doormeten zoals Marc zegt. evt dus een andere (originele) bobine proberen, of zelfs mn oude verdeler met elec. punten kit erin. maar omdat het blok warm zo mooi loopt doe ik dat liever niet.
het houd je lekker bezig zullen we maar zeggen.. maar we houden de moed erin

elke keer als ik weer iets heb nagelopen/ verbeterd/ veranderd, probeer ik weer een koude start de volgende dag.
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***