2 January 2021, 22:51
Ontsteking lijkt een goeie verdachte, maar valse lucht, koppakking gedoe, of iets anders wat niet met brandstof te maken heeft kan ook.
Volvo is in het handboek heel specifiek over alle onderdelen vd ontsteking, of dat allemaal even belangrijk is weet ik niet. Ik heb met allerlei bobines en bougiekabels motoren laten draaien.
Voor breakerless ignition geven ze 1,8-2,0 ohm over pin 1 en 15, en 8-11 kohm over 1 en de uitgang. De rotor heeft 4-6 kohm weerstand. Vanaf 1976 heeft de bobinekabel 5,6 kohm/m weerstand, en de bougiekabels 6 kohm van kap tot kap.
De ballastresistor is 0,8-1 ohm, deze werkt samen met een 10V bobine. Een 12V bobine werkt het best in continu 12V.
'In excess of 30.000 volt' vindt Volvo dus 50.000 zal geen probleem zijn. Als bobines hun theoretisch maximale output al halen, ooit, in een draaiende motor.
Mijn 140 start koud ook zo twijfelachtig op LPG, en het stelbereik van de CO schroef is erg krap, te arm of te rijk zit bijna niks tussen, ik snap m nog niet.
Volvo is in het handboek heel specifiek over alle onderdelen vd ontsteking, of dat allemaal even belangrijk is weet ik niet. Ik heb met allerlei bobines en bougiekabels motoren laten draaien.
Voor breakerless ignition geven ze 1,8-2,0 ohm over pin 1 en 15, en 8-11 kohm over 1 en de uitgang. De rotor heeft 4-6 kohm weerstand. Vanaf 1976 heeft de bobinekabel 5,6 kohm/m weerstand, en de bougiekabels 6 kohm van kap tot kap.
De ballastresistor is 0,8-1 ohm, deze werkt samen met een 10V bobine. Een 12V bobine werkt het best in continu 12V.
'In excess of 30.000 volt' vindt Volvo dus 50.000 zal geen probleem zijn. Als bobines hun theoretisch maximale output al halen, ooit, in een draaiende motor.
Mijn 140 start koud ook zo twijfelachtig op LPG, en het stelbereik van de CO schroef is erg krap, te arm of te rijk zit bijna niks tussen, ik snap m nog niet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969