2 January 2021, 16:32
Hallo Alleen,
Even verder met een oud topic. de 245 heeft na de afstellingen in juni 2019 prima gelopen. Ruim 20.000 km verder inmiddels. Heerlijk blok trouwens, een echte upgrade ten opzichte van de b21a!
ik heb nu problemen met KOUDE start (als de motor warm is of eerder die dag af gelopen heeft start hij prima op LPG of op benzine).
Ik heb al veel dingen nagelopen/vervangen zoals kap/roter/kabels/ stekkertjes/ bougies maar ik krijg het probleem niet boven water. alleen na ERG lang starten (accu is nieuw) en veel horten en stoten lukt het de wagen te starten. Ik moet hem dan wel met verhoogt toerental aan de praat houden. Eenmaal (iets) warm rijd hij weer normaal.
Om eventuele storingen het LPG systeem (afstelling, afsluiters, LPG schakelaar/computer) uit te sluiten heb ik hem nu op benzine staan en de benzine afsluiter omzeilt.
Wat er nu gebeurd is: het slaat wel direct voor 1 tel aan (dat deed hij op LPG al niet), maar dan dan direct weer uit. Als ik dit tafereel een paar herhaal krijg ik hem uiteindelijk wel aan de praat. Als de motor eenmaal warm is, is er niks aan de hand. Wie herkend dit?
Ik heb zoals hierboven is te lezen de TZ-28H ontsteking. Ik vraag me nu af of ik wel een juiste bobine heb. ik heb deze bobine er nog in zitten uit de tijd van de elektrische contact punten op de b21A:
http://e-spark.eu/nl/bobines/47-es33hec-...inder.html
Deze geeft 50.000 volt, is dit soms te veel?
Ook heb ik geen ballast resistor (zorgt voor 12 volt tijdens het starten en daarna voor 10volt) voor de bobine zitten omdat deze niet in mijn 245 aanwezig was. Dient deze er wel te zijn bij een b230A? Hij heeft altijd lekker gelopen, maar hebben bepaalde ontstekingsdelen wellicht last gehad van een te hoog voltage o.i.d.?
Ik kan eventueel proberen mijn oude verdeler van de b21A erop de zetten met elektrische puntjes, maar het originele systeem werkend houden spreekt me meer aan.
Wie heeft raad?
Even verder met een oud topic. de 245 heeft na de afstellingen in juni 2019 prima gelopen. Ruim 20.000 km verder inmiddels. Heerlijk blok trouwens, een echte upgrade ten opzichte van de b21a!
ik heb nu problemen met KOUDE start (als de motor warm is of eerder die dag af gelopen heeft start hij prima op LPG of op benzine).
Ik heb al veel dingen nagelopen/vervangen zoals kap/roter/kabels/ stekkertjes/ bougies maar ik krijg het probleem niet boven water. alleen na ERG lang starten (accu is nieuw) en veel horten en stoten lukt het de wagen te starten. Ik moet hem dan wel met verhoogt toerental aan de praat houden. Eenmaal (iets) warm rijd hij weer normaal.
Om eventuele storingen het LPG systeem (afstelling, afsluiters, LPG schakelaar/computer) uit te sluiten heb ik hem nu op benzine staan en de benzine afsluiter omzeilt.
Wat er nu gebeurd is: het slaat wel direct voor 1 tel aan (dat deed hij op LPG al niet), maar dan dan direct weer uit. Als ik dit tafereel een paar herhaal krijg ik hem uiteindelijk wel aan de praat. Als de motor eenmaal warm is, is er niks aan de hand. Wie herkend dit?
Ik heb zoals hierboven is te lezen de TZ-28H ontsteking. Ik vraag me nu af of ik wel een juiste bobine heb. ik heb deze bobine er nog in zitten uit de tijd van de elektrische contact punten op de b21A:
http://e-spark.eu/nl/bobines/47-es33hec-...inder.html
Deze geeft 50.000 volt, is dit soms te veel?
Ook heb ik geen ballast resistor (zorgt voor 12 volt tijdens het starten en daarna voor 10volt) voor de bobine zitten omdat deze niet in mijn 245 aanwezig was. Dient deze er wel te zijn bij een b230A? Hij heeft altijd lekker gelopen, maar hebben bepaalde ontstekingsdelen wellicht last gehad van een te hoog voltage o.i.d.?
Ik kan eventueel proberen mijn oude verdeler van de b21A erop de zetten met elektrische puntjes, maar het originele systeem werkend houden spreekt me meer aan.
Wie heeft raad?
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***