Update 25-02-06
JAAAAAAA! Hij staat in de kleur!!! Een van de eerste keren dat een deadline is gehaald!
Het was nog een boel werk vlgs de spuiter en ging ook nog effe op een cruciaal moment mis. Doordat hij op een klein stukje zinkspray had gebruikt (blank metaal), ging de lak op dat punt reageren en te ?bobbelen?. Nachtmerrie van elke spuiter. Dagje laten drogen, plek hersteld, waarna ie nogmaals in de kleur is gezet en daarna meteen in de blanke lak.
Ik moet zeggen: ben tevreden! Was toch wat ongerust, want je ziet zaken pas ECHT goed als ie staat te glimmen in de zon zoals vanmorgen. En ja, helaas, er zijn nog een paar zaken die je ziet als je er echt goed op let (net niet helemaal strak, kleine lakbeschadigingen), maar ik denk dat ik een van de enige ben die dat ziet (want ik weet waar te kijken). Het spuiten zelf is super: mooi strak gespoten, geen ?wolk? effect zoals je nog wel es ziet bij zilvergrijs, geen kleurverschil en overal dezelfde structuur. Er zit nog wel eea aan stofjes, nevel etc. In de blanke lak, maar dat wordt gepolijst als de lak hard is.
Hier de pics, woorden verder overbodig!
Achterzijde:
![[Afbeelding: 1vk2.jpg]](http://imageshack.com/a/img23/1518/1vk2.jpg)
![[Afbeelding: uesp.jpg]](http://imageshack.com/a/img38/1157/uesp.jpg)
![[Afbeelding: zonb.jpg]](http://imageshack.com/a/img542/8267/zonb.jpg)
![[Afbeelding: 8udm.jpg]](http://imageshack.com/a/img716/2892/8udm.jpg)
Voorzijde:
![[Afbeelding: 0dct.jpg]](http://imageshack.com/a/img198/8285/0dct.jpg)
![[Afbeelding: hjxq.jpg]](http://imageshack.com/a/img89/5126/hjxq.jpg)
![[Afbeelding: 1yin.jpg]](http://imageshack.com/a/img853/863/1yin.jpg)
![[Afbeelding: ymi7.jpg]](http://imageshack.com/a/img36/9145/ymi7.jpg)
En een fraaie plaat met precies de juiste lichtinval:
![[Afbeelding: 0sol.jpg]](http://imageshack.com/a/img600/3961/0sol.jpg)
Dit weekend hardt de lak nog een beetje uit en maandag gaat ie dan naar de tectylmannen (neem misschien een dagje vrij om daar mee te kijken en wat foto?s te maken). Daar verblijft ie een weekje en dan gaat ie terug naar de spuiter voor de zwarte raamstijlen en de bies. En dan zaterdag over 2 weken komt de turbo na alle omzwervingen weer terug in Zwanenburg voor de laatste fase: de opbouw.
Update 02-03-06
Dagje vrij genomen om te kijken hoe het Dinitrol station Gosliga het ervan af heeft gebracht. Ik moet zeggen: erg tevreden met het resultaat. De auto wordt er nauwelijk mooier op (vanaf de onderkant is het laswerk nu onzichtbaar, da?s wel lekker), maar het geeft een veilig gevoel dat al het werk nu zorgvuldig is afgedekt met een dikke laag smurrie! Tijdje met Piet Kruizinga gepraat, chef werkplaats daar, en die vond de Volvo er prachtig uitzien: vakkundig gelast en erg mooi gespoten. Toch leuk om te horen van een man die al 15 jaar oldtimers van alle (onder)kanten bekijkt.
Het proces is vrij simpel eigenlijk: eerst wordt de auto afgestoomd en wordt alle oude troep verwijderd. Dan dagje drogen en vervolgens worden de binnenkant en de balken aangepakt. Alle gevaarlijke punten worden voorzien van een dikke laag doorzichtige smurrie die doordringt tot in het metaal. Daar worden ook alle balken mee ingespoten.
![[Afbeelding: 857jt.jpg]](http://img219.imageshack.us/img219/2927/857jt.jpg)
Randen van het schuifdak
![[Afbeelding: x67e.jpg]](http://imageshack.com/a/img690/4425/x67e.jpg)
reservewielbak in een dikke laag smurrie
![[Afbeelding: 872fg.jpg]](http://img308.imageshack.us/img308/5382/872fg.jpg)
Alle randen (dit is de binnenkant van de achterklep) zijn doorweekt met Dinitrol
Dan de onderkant: daar gaat eerst een dikke laag Dinitrol op voor de onderkant. Daarna wordt het geheel afgedekt met een ?sealer?, zodat vocht en pekel niet kan binnendringen.
![[Afbeelding: 881ht.jpg]](http://img126.imageshack.us/img126/732/881ht.jpg)
Binnenschermen helemaal donkerbruin
![[Afbeelding: 895hj1.jpg]](http://img308.imageshack.us/img308/1890/895hj1.jpg)
![[Afbeelding: 903jw.jpg]](http://img126.imageshack.us/img126/8890/903jw.jpg)
![[Afbeelding: 916ht.jpg]](http://img308.imageshack.us/img308/9031/916ht.jpg)
Al het laswerk van de achterzijde nu onzichtbaar afgedekt
![[Afbeelding: 921ko.jpg]](http://img126.imageshack.us/img126/7664/921ko.jpg)
De hele onderkant diep donkerbruin, alleen de uitlaat is ivm verbranden van de Dinitrol nog kaal.
![[Afbeelding: 939xx.jpg]](http://img308.imageshack.us/img308/7294/939xx.jpg)
Voorzijde, incl. de voorste strip.....
En de laatste fase is het poetsen van de gehele auto, die onder de resten en spetters zat.
![[Afbeelding: 945wf.jpg]](http://img126.imageshack.us/img126/354/945wf.jpg)
De laatste poets inspanningen
Leuk om dat zo eens te zien: op zich geen complex proces, maar lastig om zelf te doen ? vooral de binnenkanten van de balken. Ik heb wel gezien dat het vervangen van de ophangrubbers, veren en schokbrekers etc. een erg vies klusje wordt..... Ik krijg er nog wel een paar spuitbussen bij, zodat ik eventuele beschadigingen bij kan werken.
Maandag weer terug naar de spuiter en vlgde week zaterdag komt ie terug naar huis. Hij past nu precies in de garagebox, maar om nou te zeggen dat het een leuke sleutelruimte is daar.....
Update 09-03-2006
Hij is net gearriveerd!
Slecht te zien allemaal in het donker, maar ze hebben ?m mooi gepolijst en het dak (zat wat nevel op waar ik me zorgen over maakte) is nu helemaal strak en de zwarte biezen lijken mooi gelukt. Velgen zijn mooi gespoten, spoiler en alle zwarte zaken als roofrails etc. Zaterdag met licht maar es goed bekijken en dan als eerste de deuren voorzien van sloten en rubbers, zodat ze weer dicht kunnen zonder te beschadigen.
Hierbij de foto van de Volvo weer thuis (in mijn niet zo grote sleutelruimte...):
![[Afbeelding: 951ct.jpg]](http://img308.imageshack.us/img308/132/951ct.jpg)
Update 11-03-2006
Gisteren en vandaag de Volvo eens goed bekeken en erg tevreden: ziet er goed strak uit, ook de wielen en de voorspoiler en zin om alles te monteren. Gisteren een aanzet gepoogd, maar sneeuw maakte daar snel een einde aan.
Vandaag ging een stuk beter: heerlijk zonnetje en bezig geweest met de deuren aan de linkerzijde. Sloten, rubbers etc in de deuren gemonteerd en de deuren daarna goed afgehangen (lastig karweitje in je eentje). Niks zo lelijk als een auto waarvan de naden net niet kloppen. Uiteindelijk tevreden en de deuren vallen heel redelijk dicht. Daarna de lijstjes erop ? toch weer minder kans op beschadigingen als die erop zitten. Alles eerst goed schoongemaakt en rubbers ingevet etc. en alles ziet er weer uit als nieuw. Leuk werk zo, zeker met zo?n weertje! Kan niet wachten tot de volgende zaterdag: andere 2 deuren en de achterklep.
Merk al dat het ERG handig is dat z?n broer er ook nog is: voor de zekerheid de deurpanelen daarvan even losgehaald om te kijken hoe het allemaal ook alweer liep en 1 deurhandle ?gejat?, want die had beter chroom.
![[Afbeelding: 965ez.jpg]](http://img459.imageshack.us/img459/4093/965ez.jpg)
Update 06-05-2006
Lange tijd niet gepost en helaas was de camera vandaag op, maar als ik alles teruglees dan heb ik toch wel een paar vorderingen gemaakt, meeste weekenden wel een aantal uurtjes gespendeerd aan prutsen:
1. alle ramen zitten weer in de portieren, inclusief de electrische bediening uit de USA (alles doet het gelukkig)
2. Centrale portiervergrendeling aangesloten, moet alleen nog 1 extra motor monteren in het bestuurdersportier ivm de afstandbediening
3. Achterklep volledig gevuld met de achterruit, wisser, slot, bedrading, cv en uiteraard de ruit met rubber.
4. Daarna 2 nieuwe achterlichten gemonteerd. Zijn taiwanese imitatielichten en heb wat spijt: passen ook na wat vijlen en fohnen net niet mooi..... Laatste randje foam-carrosserie kit ik nog even dicht, dan lekt het in ieder geval niet. Achterlichten ook weer voorzien van de draden en lampjes
5. Achterklep gesteld: dat kost met een imitatieklep toch helaas een boel tijd en het lukt net niet naar volledige tevredenheid (hij valt net niet lekker in het slot en links kiert ie iets), maar beter lukt me niet.
6. Als beloning voor mezelf alle emblemen op de achterklep mogen lijmen (volvo, Turbo en Intercooler): heel cool!
7. Afgelopen vrijdag kwam een kennis met een enorme doos met kitmaterialen + geluidsdempende platen. Kan nu werkelijk ALLES verlijmen!! Samen hebben we de nieuwe voorruit (getint met blauwe band) erin gezet met echte ruitenkit ipv de butylkit: samen met een nieuw setje clipjes voor de lijst zit ie geweldig! Vandaag ook de raamlijst erop gezet.
8. Roofrails gemonteerd
8. Veel geklooi met de IPD rubbers: de stab.stang voor ging prima, incl. de rechtopstaande stab.stangetjes op de draagarm (hoe heten die?). Grote probleem was de voorste rubbers vd draagarm, 2 dagen bezig geweest om het ijzeren pennetje door de rubbers te persen zonder dat het rubber terugweek. Da's helaas niet gelukt..... Nu uiteindelijk de volvo-pen erdoorheen geperst en die zit heel aardig - je vervelendn 'm helaas wel een ietsje bewegen, dus ik hoop niet dat je dat gaat merken... Volgende week de andere kant, dat gaat ongetwijfeld sneller met deze bevindingen.
Zal dan ook weer wat foto's maken.
Kwam er trouwens achter dat we in onze voorraad met spullen nog 3 electrische spiegels hadden liggen! :lol: Al helemaal vergeten omdat ze niet 100% zijn, maar ga er wat van maken - wie weet waar je nieuwe spiegelglazen kan krijgen?
Update 20-05-2007
Zo! Ik zit eea weer door te lezen en zie dat ik bijna een jaar niets heb toegevoegd aan het verslag.... Dat heeft vooral te maken gehad met de verhuizing – kost je toch een boel tijd incl. wat verbouwen etc. Maar inmiddels ben ik weer een maand of 2 elk weekend aan het sleutelen in mijn nieuwe garage. Nu gelukkig aan huis, met stroom etc, dus dat klust een stuk leuker!
Om er weer “in” te komen heb ik besloten het hele motorgedeelte aan te pakken. De auto heeft nog weinig km’s achter z’n rug en doe daarom geen totale revisie, maar heb wel alles aan de buitenkant aangepakt.
![[Afbeelding: bxls.jpg]](http://imageshack.com/a/img819/8113/bxls.jpg)
Eerst de boel maar eens uitgebouwd.
![[Afbeelding: mip0.jpg]](http://imageshack.com/a/img842/5451/mip0.jpg)
Besloten, nu het blok toch kaal was, om ‘m ook gelijk te voorzien van een frisse laag rode lak.
![[Afbeelding: hr4y.jpg]](http://imageshack.com/a/img594/8959/hr4y.jpg)
Daarna 2 kanten opgebouwd en begonnen bij de voorzijde:
Vernieuwd aan de voorzijde:
* keerringen
* waterpomp
* rubbers dynamo (IPD rubbers, voor de stuurbekrachtiging komen ze nog via Funsdaf)
* distributieriem en spanrol
* v-riemen
* thermostaat
Met goed schoonmaken erbij kostte dat natuurlijk weer een heleboel meer tijd dan gedacht, maar het zit nu mooi.
Toen met de inlaatkant begonnen en eerst de kabelboom gecheckt voor het opbouwen (ervaring met de vorige turbo dat dat een echt zwak punt is). En ja hoor: tijd om ‘m in z’n geheel te vervangen. Even gekeken naar een nieuwe, maar d’r is bijna niks te krijgen en zelf maken is niet slechter als je de goeie stekkertjes kunt krijgen. Uiteindelijk allemaal prima gelukt.
Daarna met het 740i inlaatspruitstuk aan de slag. Dat bleek toch meer werk te zijn (voor mij althans) dan ik had gelezen. Maar uiteindelijk zit dat nu goed, inclusief een gasklephuis van een 740, de stationairschroef van de 240 etcetc. Flink gepuzzel, maar vlgs. mij functioneert het nu naar behoren. Echt mooi is het overigens niet: de originele ziet er fraaier uit, zeker icm die mooie TURBO “deksel”.
Vernieuwd:
* carterventilatie (plaats de retourleiding nu in een blikje oid, gaat niet meer naar de inlaat terug)
* alle slangetjes
* inlaatpakking
* bosch verdeelkap, rotor en bougiekabels
* benzinefilter
Nu nog een (korte) 740 gaskabel, de standaard versie is nu 25cm te lang.
Uitlaatzijde
Heb mooi 90+ uitlaatspruitstuk via ’t forum hier op de kop getikt (met 2 kleine scheurtjes, maar vlgs mij niets ernstigs). Middagje gefreesd met de boormachine en dremel om het gat naar de turbo even groot te krijgen als het gat vd turbo. Rotwerk! En bikkelhard gietijzer, dus het duurt best lang. Maar goed: gelukt en de turbo past nu goed. Lang geprutst met de olieretourleiding van de turbo, maar die past echt niet meer door het nieuwe spruitstuk.Misschien als noodoplossing een stukje slang ertussen, maar ik probeer te ontdekken of de leiding van een 940 past. Turbo en spruitstuk zitten nu prima en kon daarna de hele Ferrita uitlaat monteren. Wat een dikke pijpen! Maar het zit goed. Verlagingsveren achter alvast gemonteerd, zodat er genoeg speelruimte is. Prima! Ben benieuwd hoe dat klinkt.
Daarna het injectiesysteem schoongemaakt, injectoren ultrasoon gereinigd, nieuwe rubbertjes, nieuw benzinefilter, luchtklep vastgezet op koude lucht en de grote rubberen hoes van de intercoolerversie gemonteerd (versterkt met een kruis en aluslang). Nu is het wachten alleen nog op het K&N luchtfilter.
Gisteren de kleppen gesteld: stonden redelijk goed, maar vooral goed nieuws over de dikte van de plaatjes. De dunste is 3.90mm, dus nog goed voor veel km’s! Nieuwe pakking, nieuwe pakking vuldop (tip, dat ding lekt altijd een beetje en een nieuwe ring kost 1 euro).
Intercooler en radiateur geplaatst met nieuwe slangen en de intercoolerpijp van een 740 en nog wat kleine dingejtes en zo langzamerhand bijna klaar!
Wat nog te doen?
* Nieuwe bougies
* Gaskabel
* Olieleiding + retourleiding turbo
* Intercooler/radiateursteunen spuiten
* carterventilatieblikje monteren
* ander kachelhuis monteren (aircoversie)
* olie
* koelwater
* cbv (klep die de turbo op toeren houdt) monteren
* accusteun aanpassen
En dan kan ie lopen
Voorlopig ziet het er al aardig af (en schoon) uit:
Overzicht:
![[Afbeelding: cqh1.jpg]](http://imageshack.com/a/img690/3747/cqh1.jpg)
Inlaatzijde:
![[Afbeelding: eh17.jpg]](http://imageshack.com/a/img46/2424/eh17.jpg)
Uitlaatzijde
![[Afbeelding: 0lxt.jpg]](http://imageshack.com/a/img839/1163/0lxt.jpg)
En het nieuwe spruitstuk en downpipe in closeup:
![[Afbeelding: tqeq.jpg]](http://imageshack.com/a/img593/1113/tqeq.jpg)
Nu kijken of ik de ontbrekende onderdelen kan opscharrelen en dan kan ie over een week of 2 gaan lopen.
Plan is om ‘m eerst te vullen met goedkope Gamma olie, goed warm laten draaien en dan motorreiniger erin. Dan effe laten lopen (20 min.) en weer nieuwe olie erin (goeie 10w40 halfsyntheet lijkt me?). Idem voor het koelsysteem.
Update 28-05-2007
2 dagen gewerkt aan de laatste punten van de motor:
nieuwe (Volvo) bougies
carterventilatie pijp voorlopig naar buiten omgeleid
gaskabel gemonteerd
turbo retourleiding voorlopig verlengd met een rubberen slang
olie in de turbo gegoten en olieleiding aangesloten
koelwater erin
olie erin
en nog een heleboel kleine dingetjes.
Tijd om te starten!!!
Startmotor en motor draaiden enthousiast maar hij sloeg niet aan...... Diagnose: geen benzine. Eerst de in-tank pomp bekeken en ja hoor, die deed niks. Schoongemaakt, nieuwe massa aangelegd en yes! Maar helaas bleek de hoofdpomp het ook niet te doen. Die gedemonteerd en met enig gepiel deed ook die het. Alles weer gemonteerd en het benzinesysteem bouwde nu druk op en de injectoren gaven (volgens mij) een mooi sproeibeeld. Wel lang mee bezig geweest en Kaasies K-Jetronic topics waren ERG handig!
Opnieuw gestart. Maar helaas...... NIETS!
Lang gezocht, want:
- benzineaanvoer ok
- lucht ok
- vonk ok
Dus???? Uiteindelijk even met m’n broertje overlegd en die had een slimme opmerking: ik had de stroomverdeler losgehaald en weer gemonteerd en er op gelet dat de rotor tegenover het streepje staat als je ‘m in het blok laat zakken. Alleen had ik dit bij de verkeerde slag gedaan, dus nu kreeg ie een vonk op het moment vd uitlaatslag. Ontsteking nu goed gesteld en opnieuw starten. Helaas, accu zo goed als leeg natuurlijk, maar hij gaf geen sjoege op de laatste slagen. Toch nog effe met startkabels geprobeerd en JAAAAAAA hij liep!
Liep meteen heel aardig. Meteen ontsteking effe met de stroboscoop gesteld en de motor tijdje stationair laten lopen: helemaal prima! Geen lekkages, loopt mooi rond.
Carter bouwde 1e paar minuten wat druk op (heb de oliedop maar even eraf gelaten), maar dit verdween gelukkig vrij snel.
Hier een enorm amateuristisch fimpje, maar wel lachen en je kan de sportuitlaat goed horen!
<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/wlo0AjVUeco" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Effe een heel kort stukje gereden en daarna op de oprit gezet:
![[Afbeelding: jdf9.jpg]](http://imageshack.com/a/img198/8981/jdf9.jpg)
![[Afbeelding: 9nqv.jpg]](http://imageshack.com/a/img849/6600/9nqv.jpg)
Daarna koelwater weer afgetapt, want daar had ik een reinigingsmiddel ingegooid. Gespoelt met water en daarna afgevuld met antivries. Moet hetzelfde nog doen met de olie, maar laat deze olie nog effe z’n werk doen.
Tijd om of het interieur of het onderstel en de remmen aan te pakken!
Update 09-06-07
Inmiddels weer wat verder:
De linker veerpoot eronder vandaan gehaald met de bedoeling ‘m te vullen met een gele koni en te voorzien van een verlagingsveer. Helaas bleek de veerschotel behoorlijk rot bij het wegbikken van de roest en tijd voor een nieuw setje dus. Op marktplaats 2 goeie gevonden die nog volledig roestvrij (verzinkt denk ik) waren. Gespoten en daarna de hele veerpoot opgebouwd:
* gele koni
• lesjofors verlagingsveer
• Nieuwe stuurkogel
• Nieuwe fuseekogel
• Remplaat in de tectyl
• Remklauw gereviseerd met nieuwe keerringen en rubbers en ontluchtingsnippels gangbaar gemaakt
• Nieuwe rvs remslangen gemonteerd.
Dat ziet er dan zo uit:
![[Afbeelding: pglu.jpg]](http://imageshack.com/a/img543/2989/pglu.jpg)
Plaatje of niet?
Helaas had ik aan deze kant nog niet de IPD rubbers gemonteerd, dus daar met tegenzin aan begonnen. Uiteindelijk viel het mee en had ik binnen een halve dag de rubbers eruit en weer erin. Tijd om de veerpoot te monteren!
![[Afbeelding: soqv.jpg]](http://imageshack.com/a/img839/5445/soqv.jpg)
En dan het grote moment: voor de eerste keer een Polaris velg monteren! Ze zijn deze week voorzien van nieuw rubber: Michelin Pilot Sport PS2 in de maat 225/45/17 en dat zit er goed op. De wielmoeren opgepoetst, maar daar moet ik een nieuw setje voor zien te regelen (niet meer leverbaar vlgs mij, maar slotbouten iig). Erg mooi zo: velgen en lak in precies dezelfde kleur maakt het helemaal af:
![[Afbeelding: y2py.jpg]](http://imageshack.com/a/img843/3550/y2py.jpg)
En nog snel effe de achtervelg ook vervangen door een Polaris, maar kan er zo niet goed een foto van schieten in de garage:
![[Afbeelding: vvh5.jpg]](http://imageshack.com/a/img203/9673/vvh5.jpg)
Zal ‘m van de week es naar buiten rijden voor een mooie foto. Dan tijd om de andere veerpoot aan te pakken en de achterzijde (rubbers achterzijde moeten helaas ook nog....).
05-08-07
Vandaag zin om weer wat te doen en heb vandaag de rechtervoorzijde aangepakt. Alles vernieuwd, helaas krijg ik 2 moertjes vd remleidingen niet los en deze zijn nu rotgedraaid.... Maar eens kijken of ik ze nog los krijg, anders moet ik nieuwe leidingen trekken (geen zin in, want verder zijn ze nog prima). De staal gevlochten remslangen zitten er dus nog niet op. MAar wel een nieuwe veerpoot met alles erop en eraan EN nu alle 4 zijden verlaagd + 4 Polarissen.
Hij wordt zo echt heel mooi!!!!!
![[Afbeelding: rdob.jpg]](http://imageshack.com/a/img46/8107/rdob.jpg)
En vooruit, omdat ie er zo mooi bijstaat:
![[Afbeelding: nswg.jpg]](http://imageshack.com/a/img31/9181/nswg.jpg)
Update 12-08-07
Dit weekend de 'neus' onder handen genomen: allereerst nieuwe reflectoren en rubbers in de koplampen gezet en alles schoongemaakt. Grille goed schoongemaakt en in de plasticpoets en alle strips boven de bumper verlijmd (plastic laat overal los van het metalen frame). Alles goed recht vastgezet en is meteen een heel ander gezicht. Daarna 2 uur gezocht naar de klemmetjes die de bumperhoes vastzetten aan het alu-frame en uiteindelijk gevonden. Bumper vast, spoiler gemonteerd en daarna de Hella mistlampen gemonteerd. Dat was nog lastig om ze precies recht te krijgen, maar met wat gepiel gelukt. ERRUG mooi zo! En de achterste zijruiten zitten er nog niet in. De rubbers zijn nog wel ok (en E150 nieuw.....), dus deze goed schoongemaakt en alle troep verwijderd om lekkage te voorkomen. Rubber op het raam gemonteerd en zowaar ging dat redelijk! Beetje zeepsop, duim onder het rubber en hij floepte er redelijk makkelijk in! Nu de andere kant nog, maar was alweer tijd om te eten. Nog wel effe een paar fotootjes geschoten:
![[Afbeelding: eszq.jpg]](http://imageshack.com/a/img197/8669/eszq.jpg)
![[Afbeelding: d1b9.jpg]](http://imageshack.com/a/img132/8130/d1b9.jpg)
![[Afbeelding: 3l4u.jpg]](http://imageshack.com/a/img69/8991/3l4u.jpg)
Update 02-12-2007
Geen 'leuke' update: ben alleen maar bezig geweest met het vervangen van de ophangrubbers van de achterzijde en de remmen achter. Bijelkaar ee
n behoorlijke klus en vooral de rubbers nekten me weer. Daarom waarschijnlijk ook zo lang gewacht met dit projectje ;D
Maar het is gelukt: alle rubbers zitten op z'n plaats en mede m.b.v. het gereedschap van Frans was het redelijk te doen.
De remklauwen achter gereviseerd met allemaal nwe rubbers, de zuigers zagen er nog uit als nieuw gelukkig. RVS remslangen gemonteerd en uiteraard braken daarna de remleidingen.... Compleet nieuwe set besteld van Scantech (kost echt weinig!) en deze vandaag gemonteerd, samen met de rvs remslangen rv, waar de remleidingen vastgerot zaten. Alles gemonteerd en daarna ontlucht: keihard rempedaal! Nog effe alles goed gecheckt en zag nog ergens druppel remvloeistof, dus daar alles nog even goed vastgedraaid. De proefritjes vanaf nu gaan iig met goeie remmen gebeuren.
Ik ga nu een lijstje maken van alle dingetjes die nog aan de buitenzijde moeten gebeuren (nwe turbo, carterventilatie, mistlampen aansluiten, slotmoeren scoren en monteren, 2 lijstjes, bakvloeistoffen vervangen etc) en dat afmaken. Dat is vlgs. mij bijelkaar niet heel veel werk meer en dan is dat gedeelte voorlopig afgesloten!
Dan het interieur + schuifdak en dan..... APK! Moet vlgs mij te doen zijn ergens in februari oid.
JAAAAAAA! Hij staat in de kleur!!! Een van de eerste keren dat een deadline is gehaald!
Het was nog een boel werk vlgs de spuiter en ging ook nog effe op een cruciaal moment mis. Doordat hij op een klein stukje zinkspray had gebruikt (blank metaal), ging de lak op dat punt reageren en te ?bobbelen?. Nachtmerrie van elke spuiter. Dagje laten drogen, plek hersteld, waarna ie nogmaals in de kleur is gezet en daarna meteen in de blanke lak.
Ik moet zeggen: ben tevreden! Was toch wat ongerust, want je ziet zaken pas ECHT goed als ie staat te glimmen in de zon zoals vanmorgen. En ja, helaas, er zijn nog een paar zaken die je ziet als je er echt goed op let (net niet helemaal strak, kleine lakbeschadigingen), maar ik denk dat ik een van de enige ben die dat ziet (want ik weet waar te kijken). Het spuiten zelf is super: mooi strak gespoten, geen ?wolk? effect zoals je nog wel es ziet bij zilvergrijs, geen kleurverschil en overal dezelfde structuur. Er zit nog wel eea aan stofjes, nevel etc. In de blanke lak, maar dat wordt gepolijst als de lak hard is.
Hier de pics, woorden verder overbodig!
Achterzijde:
![[Afbeelding: 1vk2.jpg]](http://imageshack.com/a/img23/1518/1vk2.jpg)
![[Afbeelding: uesp.jpg]](http://imageshack.com/a/img38/1157/uesp.jpg)
![[Afbeelding: zonb.jpg]](http://imageshack.com/a/img542/8267/zonb.jpg)
![[Afbeelding: 8udm.jpg]](http://imageshack.com/a/img716/2892/8udm.jpg)
Voorzijde:
![[Afbeelding: 0dct.jpg]](http://imageshack.com/a/img198/8285/0dct.jpg)
![[Afbeelding: hjxq.jpg]](http://imageshack.com/a/img89/5126/hjxq.jpg)
![[Afbeelding: 1yin.jpg]](http://imageshack.com/a/img853/863/1yin.jpg)
![[Afbeelding: ymi7.jpg]](http://imageshack.com/a/img36/9145/ymi7.jpg)
En een fraaie plaat met precies de juiste lichtinval:
![[Afbeelding: 0sol.jpg]](http://imageshack.com/a/img600/3961/0sol.jpg)
Dit weekend hardt de lak nog een beetje uit en maandag gaat ie dan naar de tectylmannen (neem misschien een dagje vrij om daar mee te kijken en wat foto?s te maken). Daar verblijft ie een weekje en dan gaat ie terug naar de spuiter voor de zwarte raamstijlen en de bies. En dan zaterdag over 2 weken komt de turbo na alle omzwervingen weer terug in Zwanenburg voor de laatste fase: de opbouw.
Update 02-03-06
Dagje vrij genomen om te kijken hoe het Dinitrol station Gosliga het ervan af heeft gebracht. Ik moet zeggen: erg tevreden met het resultaat. De auto wordt er nauwelijk mooier op (vanaf de onderkant is het laswerk nu onzichtbaar, da?s wel lekker), maar het geeft een veilig gevoel dat al het werk nu zorgvuldig is afgedekt met een dikke laag smurrie! Tijdje met Piet Kruizinga gepraat, chef werkplaats daar, en die vond de Volvo er prachtig uitzien: vakkundig gelast en erg mooi gespoten. Toch leuk om te horen van een man die al 15 jaar oldtimers van alle (onder)kanten bekijkt.
Het proces is vrij simpel eigenlijk: eerst wordt de auto afgestoomd en wordt alle oude troep verwijderd. Dan dagje drogen en vervolgens worden de binnenkant en de balken aangepakt. Alle gevaarlijke punten worden voorzien van een dikke laag doorzichtige smurrie die doordringt tot in het metaal. Daar worden ook alle balken mee ingespoten.
![[Afbeelding: 857jt.jpg]](http://img219.imageshack.us/img219/2927/857jt.jpg)
Randen van het schuifdak
![[Afbeelding: x67e.jpg]](http://imageshack.com/a/img690/4425/x67e.jpg)
reservewielbak in een dikke laag smurrie
![[Afbeelding: 872fg.jpg]](http://img308.imageshack.us/img308/5382/872fg.jpg)
Alle randen (dit is de binnenkant van de achterklep) zijn doorweekt met Dinitrol
Dan de onderkant: daar gaat eerst een dikke laag Dinitrol op voor de onderkant. Daarna wordt het geheel afgedekt met een ?sealer?, zodat vocht en pekel niet kan binnendringen.
![[Afbeelding: 881ht.jpg]](http://img126.imageshack.us/img126/732/881ht.jpg)
Binnenschermen helemaal donkerbruin
![[Afbeelding: 895hj1.jpg]](http://img308.imageshack.us/img308/1890/895hj1.jpg)
![[Afbeelding: 903jw.jpg]](http://img126.imageshack.us/img126/8890/903jw.jpg)
![[Afbeelding: 916ht.jpg]](http://img308.imageshack.us/img308/9031/916ht.jpg)
Al het laswerk van de achterzijde nu onzichtbaar afgedekt
![[Afbeelding: 921ko.jpg]](http://img126.imageshack.us/img126/7664/921ko.jpg)
De hele onderkant diep donkerbruin, alleen de uitlaat is ivm verbranden van de Dinitrol nog kaal.
![[Afbeelding: 939xx.jpg]](http://img308.imageshack.us/img308/7294/939xx.jpg)
Voorzijde, incl. de voorste strip.....
En de laatste fase is het poetsen van de gehele auto, die onder de resten en spetters zat.
![[Afbeelding: 945wf.jpg]](http://img126.imageshack.us/img126/354/945wf.jpg)
De laatste poets inspanningen
Leuk om dat zo eens te zien: op zich geen complex proces, maar lastig om zelf te doen ? vooral de binnenkanten van de balken. Ik heb wel gezien dat het vervangen van de ophangrubbers, veren en schokbrekers etc. een erg vies klusje wordt..... Ik krijg er nog wel een paar spuitbussen bij, zodat ik eventuele beschadigingen bij kan werken.
Maandag weer terug naar de spuiter en vlgde week zaterdag komt ie terug naar huis. Hij past nu precies in de garagebox, maar om nou te zeggen dat het een leuke sleutelruimte is daar.....
Update 09-03-2006
Hij is net gearriveerd!
Slecht te zien allemaal in het donker, maar ze hebben ?m mooi gepolijst en het dak (zat wat nevel op waar ik me zorgen over maakte) is nu helemaal strak en de zwarte biezen lijken mooi gelukt. Velgen zijn mooi gespoten, spoiler en alle zwarte zaken als roofrails etc. Zaterdag met licht maar es goed bekijken en dan als eerste de deuren voorzien van sloten en rubbers, zodat ze weer dicht kunnen zonder te beschadigen.
Hierbij de foto van de Volvo weer thuis (in mijn niet zo grote sleutelruimte...):
![[Afbeelding: 951ct.jpg]](http://img308.imageshack.us/img308/132/951ct.jpg)
Update 11-03-2006
Gisteren en vandaag de Volvo eens goed bekeken en erg tevreden: ziet er goed strak uit, ook de wielen en de voorspoiler en zin om alles te monteren. Gisteren een aanzet gepoogd, maar sneeuw maakte daar snel een einde aan.
Vandaag ging een stuk beter: heerlijk zonnetje en bezig geweest met de deuren aan de linkerzijde. Sloten, rubbers etc in de deuren gemonteerd en de deuren daarna goed afgehangen (lastig karweitje in je eentje). Niks zo lelijk als een auto waarvan de naden net niet kloppen. Uiteindelijk tevreden en de deuren vallen heel redelijk dicht. Daarna de lijstjes erop ? toch weer minder kans op beschadigingen als die erop zitten. Alles eerst goed schoongemaakt en rubbers ingevet etc. en alles ziet er weer uit als nieuw. Leuk werk zo, zeker met zo?n weertje! Kan niet wachten tot de volgende zaterdag: andere 2 deuren en de achterklep.
Merk al dat het ERG handig is dat z?n broer er ook nog is: voor de zekerheid de deurpanelen daarvan even losgehaald om te kijken hoe het allemaal ook alweer liep en 1 deurhandle ?gejat?, want die had beter chroom.
![[Afbeelding: 965ez.jpg]](http://img459.imageshack.us/img459/4093/965ez.jpg)
Update 06-05-2006
Lange tijd niet gepost en helaas was de camera vandaag op, maar als ik alles teruglees dan heb ik toch wel een paar vorderingen gemaakt, meeste weekenden wel een aantal uurtjes gespendeerd aan prutsen:
1. alle ramen zitten weer in de portieren, inclusief de electrische bediening uit de USA (alles doet het gelukkig)
2. Centrale portiervergrendeling aangesloten, moet alleen nog 1 extra motor monteren in het bestuurdersportier ivm de afstandbediening
3. Achterklep volledig gevuld met de achterruit, wisser, slot, bedrading, cv en uiteraard de ruit met rubber.
4. Daarna 2 nieuwe achterlichten gemonteerd. Zijn taiwanese imitatielichten en heb wat spijt: passen ook na wat vijlen en fohnen net niet mooi..... Laatste randje foam-carrosserie kit ik nog even dicht, dan lekt het in ieder geval niet. Achterlichten ook weer voorzien van de draden en lampjes
5. Achterklep gesteld: dat kost met een imitatieklep toch helaas een boel tijd en het lukt net niet naar volledige tevredenheid (hij valt net niet lekker in het slot en links kiert ie iets), maar beter lukt me niet.
6. Als beloning voor mezelf alle emblemen op de achterklep mogen lijmen (volvo, Turbo en Intercooler): heel cool!
7. Afgelopen vrijdag kwam een kennis met een enorme doos met kitmaterialen + geluidsdempende platen. Kan nu werkelijk ALLES verlijmen!! Samen hebben we de nieuwe voorruit (getint met blauwe band) erin gezet met echte ruitenkit ipv de butylkit: samen met een nieuw setje clipjes voor de lijst zit ie geweldig! Vandaag ook de raamlijst erop gezet.
8. Roofrails gemonteerd
8. Veel geklooi met de IPD rubbers: de stab.stang voor ging prima, incl. de rechtopstaande stab.stangetjes op de draagarm (hoe heten die?). Grote probleem was de voorste rubbers vd draagarm, 2 dagen bezig geweest om het ijzeren pennetje door de rubbers te persen zonder dat het rubber terugweek. Da's helaas niet gelukt..... Nu uiteindelijk de volvo-pen erdoorheen geperst en die zit heel aardig - je vervelendn 'm helaas wel een ietsje bewegen, dus ik hoop niet dat je dat gaat merken... Volgende week de andere kant, dat gaat ongetwijfeld sneller met deze bevindingen.
Zal dan ook weer wat foto's maken.
Kwam er trouwens achter dat we in onze voorraad met spullen nog 3 electrische spiegels hadden liggen! :lol: Al helemaal vergeten omdat ze niet 100% zijn, maar ga er wat van maken - wie weet waar je nieuwe spiegelglazen kan krijgen?
Update 20-05-2007
Zo! Ik zit eea weer door te lezen en zie dat ik bijna een jaar niets heb toegevoegd aan het verslag.... Dat heeft vooral te maken gehad met de verhuizing – kost je toch een boel tijd incl. wat verbouwen etc. Maar inmiddels ben ik weer een maand of 2 elk weekend aan het sleutelen in mijn nieuwe garage. Nu gelukkig aan huis, met stroom etc, dus dat klust een stuk leuker!
Om er weer “in” te komen heb ik besloten het hele motorgedeelte aan te pakken. De auto heeft nog weinig km’s achter z’n rug en doe daarom geen totale revisie, maar heb wel alles aan de buitenkant aangepakt.
![[Afbeelding: bxls.jpg]](http://imageshack.com/a/img819/8113/bxls.jpg)
Eerst de boel maar eens uitgebouwd.
![[Afbeelding: mip0.jpg]](http://imageshack.com/a/img842/5451/mip0.jpg)
Besloten, nu het blok toch kaal was, om ‘m ook gelijk te voorzien van een frisse laag rode lak.
![[Afbeelding: hr4y.jpg]](http://imageshack.com/a/img594/8959/hr4y.jpg)
Daarna 2 kanten opgebouwd en begonnen bij de voorzijde:
Vernieuwd aan de voorzijde:
* keerringen
* waterpomp
* rubbers dynamo (IPD rubbers, voor de stuurbekrachtiging komen ze nog via Funsdaf)
* distributieriem en spanrol
* v-riemen
* thermostaat
Met goed schoonmaken erbij kostte dat natuurlijk weer een heleboel meer tijd dan gedacht, maar het zit nu mooi.
Toen met de inlaatkant begonnen en eerst de kabelboom gecheckt voor het opbouwen (ervaring met de vorige turbo dat dat een echt zwak punt is). En ja hoor: tijd om ‘m in z’n geheel te vervangen. Even gekeken naar een nieuwe, maar d’r is bijna niks te krijgen en zelf maken is niet slechter als je de goeie stekkertjes kunt krijgen. Uiteindelijk allemaal prima gelukt.
Daarna met het 740i inlaatspruitstuk aan de slag. Dat bleek toch meer werk te zijn (voor mij althans) dan ik had gelezen. Maar uiteindelijk zit dat nu goed, inclusief een gasklephuis van een 740, de stationairschroef van de 240 etcetc. Flink gepuzzel, maar vlgs. mij functioneert het nu naar behoren. Echt mooi is het overigens niet: de originele ziet er fraaier uit, zeker icm die mooie TURBO “deksel”.
Vernieuwd:
* carterventilatie (plaats de retourleiding nu in een blikje oid, gaat niet meer naar de inlaat terug)
* alle slangetjes
* inlaatpakking
* bosch verdeelkap, rotor en bougiekabels
* benzinefilter
Nu nog een (korte) 740 gaskabel, de standaard versie is nu 25cm te lang.
Uitlaatzijde
Heb mooi 90+ uitlaatspruitstuk via ’t forum hier op de kop getikt (met 2 kleine scheurtjes, maar vlgs mij niets ernstigs). Middagje gefreesd met de boormachine en dremel om het gat naar de turbo even groot te krijgen als het gat vd turbo. Rotwerk! En bikkelhard gietijzer, dus het duurt best lang. Maar goed: gelukt en de turbo past nu goed. Lang geprutst met de olieretourleiding van de turbo, maar die past echt niet meer door het nieuwe spruitstuk.Misschien als noodoplossing een stukje slang ertussen, maar ik probeer te ontdekken of de leiding van een 940 past. Turbo en spruitstuk zitten nu prima en kon daarna de hele Ferrita uitlaat monteren. Wat een dikke pijpen! Maar het zit goed. Verlagingsveren achter alvast gemonteerd, zodat er genoeg speelruimte is. Prima! Ben benieuwd hoe dat klinkt.
Daarna het injectiesysteem schoongemaakt, injectoren ultrasoon gereinigd, nieuwe rubbertjes, nieuw benzinefilter, luchtklep vastgezet op koude lucht en de grote rubberen hoes van de intercoolerversie gemonteerd (versterkt met een kruis en aluslang). Nu is het wachten alleen nog op het K&N luchtfilter.
Gisteren de kleppen gesteld: stonden redelijk goed, maar vooral goed nieuws over de dikte van de plaatjes. De dunste is 3.90mm, dus nog goed voor veel km’s! Nieuwe pakking, nieuwe pakking vuldop (tip, dat ding lekt altijd een beetje en een nieuwe ring kost 1 euro).
Intercooler en radiateur geplaatst met nieuwe slangen en de intercoolerpijp van een 740 en nog wat kleine dingejtes en zo langzamerhand bijna klaar!
Wat nog te doen?
* Nieuwe bougies
* Gaskabel
* Olieleiding + retourleiding turbo
* Intercooler/radiateursteunen spuiten
* carterventilatieblikje monteren
* ander kachelhuis monteren (aircoversie)
* olie
* koelwater
* cbv (klep die de turbo op toeren houdt) monteren
* accusteun aanpassen
En dan kan ie lopen
Voorlopig ziet het er al aardig af (en schoon) uit:
Overzicht:
![[Afbeelding: cqh1.jpg]](http://imageshack.com/a/img690/3747/cqh1.jpg)
Inlaatzijde:
![[Afbeelding: eh17.jpg]](http://imageshack.com/a/img46/2424/eh17.jpg)
Uitlaatzijde
![[Afbeelding: 0lxt.jpg]](http://imageshack.com/a/img839/1163/0lxt.jpg)
En het nieuwe spruitstuk en downpipe in closeup:
![[Afbeelding: tqeq.jpg]](http://imageshack.com/a/img593/1113/tqeq.jpg)
Nu kijken of ik de ontbrekende onderdelen kan opscharrelen en dan kan ie over een week of 2 gaan lopen.
Plan is om ‘m eerst te vullen met goedkope Gamma olie, goed warm laten draaien en dan motorreiniger erin. Dan effe laten lopen (20 min.) en weer nieuwe olie erin (goeie 10w40 halfsyntheet lijkt me?). Idem voor het koelsysteem.
Update 28-05-2007
2 dagen gewerkt aan de laatste punten van de motor:
nieuwe (Volvo) bougies
carterventilatie pijp voorlopig naar buiten omgeleid
gaskabel gemonteerd
turbo retourleiding voorlopig verlengd met een rubberen slang
olie in de turbo gegoten en olieleiding aangesloten
koelwater erin
olie erin
en nog een heleboel kleine dingetjes.
Tijd om te starten!!!
Startmotor en motor draaiden enthousiast maar hij sloeg niet aan...... Diagnose: geen benzine. Eerst de in-tank pomp bekeken en ja hoor, die deed niks. Schoongemaakt, nieuwe massa aangelegd en yes! Maar helaas bleek de hoofdpomp het ook niet te doen. Die gedemonteerd en met enig gepiel deed ook die het. Alles weer gemonteerd en het benzinesysteem bouwde nu druk op en de injectoren gaven (volgens mij) een mooi sproeibeeld. Wel lang mee bezig geweest en Kaasies K-Jetronic topics waren ERG handig!
Opnieuw gestart. Maar helaas...... NIETS!
Lang gezocht, want:
- benzineaanvoer ok
- lucht ok
- vonk ok
Dus???? Uiteindelijk even met m’n broertje overlegd en die had een slimme opmerking: ik had de stroomverdeler losgehaald en weer gemonteerd en er op gelet dat de rotor tegenover het streepje staat als je ‘m in het blok laat zakken. Alleen had ik dit bij de verkeerde slag gedaan, dus nu kreeg ie een vonk op het moment vd uitlaatslag. Ontsteking nu goed gesteld en opnieuw starten. Helaas, accu zo goed als leeg natuurlijk, maar hij gaf geen sjoege op de laatste slagen. Toch nog effe met startkabels geprobeerd en JAAAAAAA hij liep!
Liep meteen heel aardig. Meteen ontsteking effe met de stroboscoop gesteld en de motor tijdje stationair laten lopen: helemaal prima! Geen lekkages, loopt mooi rond.
Carter bouwde 1e paar minuten wat druk op (heb de oliedop maar even eraf gelaten), maar dit verdween gelukkig vrij snel.
Hier een enorm amateuristisch fimpje, maar wel lachen en je kan de sportuitlaat goed horen!
<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/wlo0AjVUeco" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Effe een heel kort stukje gereden en daarna op de oprit gezet:
![[Afbeelding: jdf9.jpg]](http://imageshack.com/a/img198/8981/jdf9.jpg)
![[Afbeelding: 9nqv.jpg]](http://imageshack.com/a/img849/6600/9nqv.jpg)
Daarna koelwater weer afgetapt, want daar had ik een reinigingsmiddel ingegooid. Gespoelt met water en daarna afgevuld met antivries. Moet hetzelfde nog doen met de olie, maar laat deze olie nog effe z’n werk doen.
Tijd om of het interieur of het onderstel en de remmen aan te pakken!
Update 09-06-07
Inmiddels weer wat verder:
De linker veerpoot eronder vandaan gehaald met de bedoeling ‘m te vullen met een gele koni en te voorzien van een verlagingsveer. Helaas bleek de veerschotel behoorlijk rot bij het wegbikken van de roest en tijd voor een nieuw setje dus. Op marktplaats 2 goeie gevonden die nog volledig roestvrij (verzinkt denk ik) waren. Gespoten en daarna de hele veerpoot opgebouwd:
* gele koni
• lesjofors verlagingsveer
• Nieuwe stuurkogel
• Nieuwe fuseekogel
• Remplaat in de tectyl
• Remklauw gereviseerd met nieuwe keerringen en rubbers en ontluchtingsnippels gangbaar gemaakt
• Nieuwe rvs remslangen gemonteerd.
Dat ziet er dan zo uit:
![[Afbeelding: pglu.jpg]](http://imageshack.com/a/img543/2989/pglu.jpg)
Plaatje of niet?
Helaas had ik aan deze kant nog niet de IPD rubbers gemonteerd, dus daar met tegenzin aan begonnen. Uiteindelijk viel het mee en had ik binnen een halve dag de rubbers eruit en weer erin. Tijd om de veerpoot te monteren!
![[Afbeelding: soqv.jpg]](http://imageshack.com/a/img839/5445/soqv.jpg)
En dan het grote moment: voor de eerste keer een Polaris velg monteren! Ze zijn deze week voorzien van nieuw rubber: Michelin Pilot Sport PS2 in de maat 225/45/17 en dat zit er goed op. De wielmoeren opgepoetst, maar daar moet ik een nieuw setje voor zien te regelen (niet meer leverbaar vlgs mij, maar slotbouten iig). Erg mooi zo: velgen en lak in precies dezelfde kleur maakt het helemaal af:
![[Afbeelding: y2py.jpg]](http://imageshack.com/a/img843/3550/y2py.jpg)
En nog snel effe de achtervelg ook vervangen door een Polaris, maar kan er zo niet goed een foto van schieten in de garage:
![[Afbeelding: vvh5.jpg]](http://imageshack.com/a/img203/9673/vvh5.jpg)
Zal ‘m van de week es naar buiten rijden voor een mooie foto. Dan tijd om de andere veerpoot aan te pakken en de achterzijde (rubbers achterzijde moeten helaas ook nog....).
05-08-07
Vandaag zin om weer wat te doen en heb vandaag de rechtervoorzijde aangepakt. Alles vernieuwd, helaas krijg ik 2 moertjes vd remleidingen niet los en deze zijn nu rotgedraaid.... Maar eens kijken of ik ze nog los krijg, anders moet ik nieuwe leidingen trekken (geen zin in, want verder zijn ze nog prima). De staal gevlochten remslangen zitten er dus nog niet op. MAar wel een nieuwe veerpoot met alles erop en eraan EN nu alle 4 zijden verlaagd + 4 Polarissen.
Hij wordt zo echt heel mooi!!!!!
![[Afbeelding: rdob.jpg]](http://imageshack.com/a/img46/8107/rdob.jpg)
En vooruit, omdat ie er zo mooi bijstaat:
![[Afbeelding: nswg.jpg]](http://imageshack.com/a/img31/9181/nswg.jpg)
Update 12-08-07
Dit weekend de 'neus' onder handen genomen: allereerst nieuwe reflectoren en rubbers in de koplampen gezet en alles schoongemaakt. Grille goed schoongemaakt en in de plasticpoets en alle strips boven de bumper verlijmd (plastic laat overal los van het metalen frame). Alles goed recht vastgezet en is meteen een heel ander gezicht. Daarna 2 uur gezocht naar de klemmetjes die de bumperhoes vastzetten aan het alu-frame en uiteindelijk gevonden. Bumper vast, spoiler gemonteerd en daarna de Hella mistlampen gemonteerd. Dat was nog lastig om ze precies recht te krijgen, maar met wat gepiel gelukt. ERRUG mooi zo! En de achterste zijruiten zitten er nog niet in. De rubbers zijn nog wel ok (en E150 nieuw.....), dus deze goed schoongemaakt en alle troep verwijderd om lekkage te voorkomen. Rubber op het raam gemonteerd en zowaar ging dat redelijk! Beetje zeepsop, duim onder het rubber en hij floepte er redelijk makkelijk in! Nu de andere kant nog, maar was alweer tijd om te eten. Nog wel effe een paar fotootjes geschoten:
![[Afbeelding: eszq.jpg]](http://imageshack.com/a/img197/8669/eszq.jpg)
![[Afbeelding: d1b9.jpg]](http://imageshack.com/a/img132/8130/d1b9.jpg)
![[Afbeelding: 3l4u.jpg]](http://imageshack.com/a/img69/8991/3l4u.jpg)
Update 02-12-2007
Geen 'leuke' update: ben alleen maar bezig geweest met het vervangen van de ophangrubbers van de achterzijde en de remmen achter. Bijelkaar ee
n behoorlijke klus en vooral de rubbers nekten me weer. Daarom waarschijnlijk ook zo lang gewacht met dit projectje ;D
Maar het is gelukt: alle rubbers zitten op z'n plaats en mede m.b.v. het gereedschap van Frans was het redelijk te doen.
De remklauwen achter gereviseerd met allemaal nwe rubbers, de zuigers zagen er nog uit als nieuw gelukkig. RVS remslangen gemonteerd en uiteraard braken daarna de remleidingen.... Compleet nieuwe set besteld van Scantech (kost echt weinig!) en deze vandaag gemonteerd, samen met de rvs remslangen rv, waar de remleidingen vastgerot zaten. Alles gemonteerd en daarna ontlucht: keihard rempedaal! Nog effe alles goed gecheckt en zag nog ergens druppel remvloeistof, dus daar alles nog even goed vastgedraaid. De proefritjes vanaf nu gaan iig met goeie remmen gebeuren.
Ik ga nu een lijstje maken van alle dingetjes die nog aan de buitenzijde moeten gebeuren (nwe turbo, carterventilatie, mistlampen aansluiten, slotmoeren scoren en monteren, 2 lijstjes, bakvloeistoffen vervangen etc) en dat afmaken. Dat is vlgs. mij bijelkaar niet heel veel werk meer en dan is dat gedeelte voorlopig afgesloten!
Dan het interieur + schuifdak en dan..... APK! Moet vlgs mij te doen zijn ergens in februari oid.
orte Bochtenridder
& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
