8 March 2020, 22:52
Niet dat ik niet op het forum ben geweest de afgelopen 2 jaar, maar kennelijk niet in dit topic over mijn eigen 245.
Is er een hoop gebeurd? Nee, en toch ook niet niks...
- Het krokante scherm RV is vervangen door een NOS en in kleur gespoten. Ziet er fors beter uit dan het krakelee scherm met relief en bruine accenten.
- Teller is stuk. Snelheid werkt, maar tellen doet ie niet meer. Er verder in gedoken en toen ook maar in de hele tandwielerij gedoken. Deteller gaf altijd al 10% te veel aan. Reden is dat ik een 3.91 achteras heb, en ht aandrijfwiel bij de bak voro 3.73 is. Op zoek naar beter tandwiel dat past. Topic hier.
- de banden uit 2000 (laten) vervangen. Ze waren niet versleten, niet gescheurd, wel hard en droog. Bij nat koud weer voelde je dat de grip miste (reed er dus weinig mee, alleen zomer). Nu Maxxis ME3 eronder (naast de Hankook K715 zo'n beetje de enige band in de 185/80R14 en juiste load index. Wat een verschil! In grip, geluid, en ook in comfort. Hij stuitert nu echt veel minder.
- door weinig gebruik had de ethanol wat veel water gevangen. Dus brandstoffilter vervangen (duidelijk 2 fasen, half/half), en een flesje fueldry in de banzine tank. daarna die tank zover mogelijk leeg en verse alcoholvrije premium erin. Dat hielp. Maar start/loopt nog soms wat moeizaam, op benzine soms, maar ook lpg. Carb en verdamper zijn mogelijk niet zo blij, eerst door gebruik (vooral LPG), laatste ook ouderdom en stilstaan...
Nog wat te doen dus, zoals ook wat riemen vervangen, eigenlijk eens een goede beurt geven gewoon.
Verder vooral met de 340 bezig geweest de laatste tijd. Die was te roestig, lassen duurder dan een andere kopen. Daarbij moest ook nog iets gebeuren met remmen, dynamo, en nog wat kleinere zaken.
Dus er staat er nu een 3 deurs geschorst stil, en een nieuwere 5 deurs (6maanden jonger, 90.000 meer ervaring) ernaast. Druk geweest met overzetten van opties en betere stukken van oud naar nieuw.
Is er een hoop gebeurd? Nee, en toch ook niet niks...
- Het krokante scherm RV is vervangen door een NOS en in kleur gespoten. Ziet er fors beter uit dan het krakelee scherm met relief en bruine accenten.
- Teller is stuk. Snelheid werkt, maar tellen doet ie niet meer. Er verder in gedoken en toen ook maar in de hele tandwielerij gedoken. Deteller gaf altijd al 10% te veel aan. Reden is dat ik een 3.91 achteras heb, en ht aandrijfwiel bij de bak voro 3.73 is. Op zoek naar beter tandwiel dat past. Topic hier.
- de banden uit 2000 (laten) vervangen. Ze waren niet versleten, niet gescheurd, wel hard en droog. Bij nat koud weer voelde je dat de grip miste (reed er dus weinig mee, alleen zomer). Nu Maxxis ME3 eronder (naast de Hankook K715 zo'n beetje de enige band in de 185/80R14 en juiste load index. Wat een verschil! In grip, geluid, en ook in comfort. Hij stuitert nu echt veel minder.
- door weinig gebruik had de ethanol wat veel water gevangen. Dus brandstoffilter vervangen (duidelijk 2 fasen, half/half), en een flesje fueldry in de banzine tank. daarna die tank zover mogelijk leeg en verse alcoholvrije premium erin. Dat hielp. Maar start/loopt nog soms wat moeizaam, op benzine soms, maar ook lpg. Carb en verdamper zijn mogelijk niet zo blij, eerst door gebruik (vooral LPG), laatste ook ouderdom en stilstaan...
Nog wat te doen dus, zoals ook wat riemen vervangen, eigenlijk eens een goede beurt geven gewoon.
Verder vooral met de 340 bezig geweest de laatste tijd. Die was te roestig, lassen duurder dan een andere kopen. Daarbij moest ook nog iets gebeuren met remmen, dynamo, en nog wat kleinere zaken.
Dus er staat er nu een 3 deurs geschorst stil, en een nieuwere 5 deurs (6maanden jonger, 90.000 meer ervaring) ernaast. Druk geweest met overzetten van opties en betere stukken van oud naar nieuw.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005