16-07-05
Een hele dag besteed aan het ontroesten van het gelaste, het afslijpen van de lassen en vervolgens het zaakje in de primer zetten.
De binnendorpel links is nu zo goed als af en de buitendorpel kan er straks op.
![[Afbeelding: 254ab.jpg]](http://img334.imageshack.us/img334/9055/254ab.jpg)
Maar niet voordat we hier nog wat aan gaan doen. Dit was eigenlijk een van de enige onverwachte verrassingen die de Volvo toonde nadat ik 'm had gestript. Misschien stukje buitendorpel er verder uitsnijden, maar het zou kunnen dat dit een nogal centraal dragend stuk is, waardoor ie z'n vorm verliest als je het eruit snijdt?
![[Afbeelding: 11785614.jpg]](http://img337.imageshack.us/img337/6272/11785614.jpg)
Uploaded with ImageShack.us
De vloerplaten aan de rechterkant heb ik nu ook van onderen behandeld. Eerst alles redelijk gladgeslepen, ontroest en de platen dof gescheurd en tenslotte 2 lagen Correles erop. Nu misschien nog aflakken en dan wat randjes strijkkit om 'm vervolgens in een dikke laag bitumen te zetten.
![[Afbeelding: 270zs.jpg]](http://img334.imageshack.us/img334/2017/270zs.jpg)
De linkerkant - werk in uitvoering. Helaas heeft de lasser de afgelopen 2 weken niks gedaan, dus het schiet niet op hier. Dit is het onderaanzicht vd vloerplaat. Aan de bovenzijde zie je gaten waarop de plaat wordt gepuntlast en dan wordt ie, wegens overlap, zowel aan de binnenzijde als de buitenzijde doorgelast. Dan zit ie wel vast denk ik!
Ik moet alleen op zoek naar een andere kerel die 'm strak maakt en schuurt, want het mannetje dat mijn auto zou doen werkt er niet meer..... Misschien dat het schadebedrijf naast het spuiten ook hiervoor kan zorgen, maar ik vrees dat dat serieus geld gaat kosten. Ga maar eens een rondje bellen.
Wordt vervolgd.
Paul 17-07-2005
Update September 2005
Het lassen is voor geen meter opgeschoten de afgelopen tijd. Flink balen en ik heb nu met de lasser een afspraak gemaakt: hij zorgt ervoor dat ie klaar is voor 15 oktober en dan ontvangt hij van mij wat extra?s. Dat betekent dat hij de komende 3 weken wel redelijk aan de slag moet, maar het is wel haalbaar.
Daarbij heb ik denk ook een goed adres voor het spuitwerk gevonden: een ex-autospuiter (hernia) heeft in Friesland een schadebedrijf opgezet en wil de auto daar met mij helemaal onder handen nemen. Hij is helemaal gek van Volvo 240?s (heeft er 18 gehad) en spuit voor de hobby nog wel een een Rolls-Royce voor een specialist. Dat klinkt me erg goed in de oren!
Omdat de auto daar maar staat heb ik de afgelopen 2 dagen de koppeling vervangen. Beetje gezocht naar een wat zwaardere koppeling dan de originele variant, maar dan kwam ik in het echte race-spul en dat leek me niks. Vlgs. de mannen op het turbobrick forum is 200PK voor een standaard koppeling ?no problem?. Dus bij Nordicar het hele zaakje gehaald (Sachs = origineel Volvo) en de auto links op bokjes gezet om zo de bak eronder weg te halen. Op zich is het te doen zonder brug en in je eentje, maar je krijgt er wel HEEL veel spierpijn van! Steeds boven je macht sleutelen en in je eentje de bak inclusief overdrive (op 2 krikjes) verduwen is geen pretje. De koppelingsplaat zag er nog wel redelijk uit, maar ik vermoed een oververmoeide drukgroep, want de koppeling ging zeer licht. Hier de gedemonteerde bak met nieuw druklager:
![[Afbeelding: 282fz.jpg]](http://img374.imageshack.us/img374/402/282fz.jpg)
En het vliegwiel weer gemonteerd na het vervangen van de keerring en toplager:
![[Afbeelding: 298lc.jpg]](http://img374.imageshack.us/img374/9051/298lc.jpg)
Een paar aandachtspunten:
? vergeet de startmotor niet te demonteren;
? de motor kantelt tegen het schutbord na het verwijderen van de versn.baksteun. Zorg dus voor een beetje ruimte en haal de bovenste radiateursteunen los + de injectieunit + uitlaatrubbers;
? Merk alle draaiende delen (cardanas, vliegwiel) zodat je ze op dezelfde wijze weer terug kan plaatsen;
? Vervang, naast kopp.plaat, drukgroep en druklager, ook het toplager en de hoofdkeerring nu je er toch bij kunt;
? Het toplager kun je eruit krijgen door de ruimte erachter vol te proppen met dik vet en er vervolgens een pen in te slaan die precies in het lager past. Dan schiet het lager er uit (als het goed is, bij mij vloog de lagerafdichting eruit)
? In principe moet je de kopp.plaat centreren met bijv. een oude prise-as, maar bij mij werkte het gelukkig ook door op het oog te centreren;
? Zet de bouten van het vliegwiel en de drukgroep voor de zekerheid vast met Loctite
? Vergeet het veertje niet te monteren die de koppelingshevel in het koppelingshuis vasthoudt. Bij mij schoot ie los zonder dat ik zag hoe ie hoorde en dat kostte even wat gepuzzel (je ziet de pootjes aan de linkerkant vd hevel, aan de achterkant zit ie over een scharnierpunt):
![[Afbeelding: 305xy.jpg]](http://img374.imageshack.us/img374/4891/305xy.jpg)
Het kostte me op deze manier bijna 2 dagen, maar als je een brug hebt en met z?n tweeen bent, dan is het goed te doen binnen 1 dag.
Volgende update loopt het laswerk hopelijk op z?n einde....
Paul 23-09-05
Update 01-10-2005
Ik ben weer een zaterdagje bezig geweest met Roger en de linkerkant begint nu vorm te krijgen.
Allereerst ben ik rechts bezig geweest, met de binnenkant van de A-stijl. Ik denk dat er door lekwater roestvorming is ontstaan. Zowel links als rechts veel roest, maar gelukkig geen doorgerotte stukken. De binnenkant is lastig te ontroesten door allerlei plaatjes etc., maar een halve dag schuren met de Dremel was ?t kaal. Daarna weer 2 lagen roestwerende Corroles eropgesmeerd. En straks eea goed afsmeren met strijkkit en controleren of ?t daar nog lekt.
![[Afbeelding: 311sm.jpg]](http://img233.imageshack.us/img233/6343/311sm.jpg)
Roger heeft inmiddels de puzzel voor de linkerkant redelijk opgelost: voordat de buitendorpel erop kon, moest ie eerst de plaatjes van de wielkastrand en het binnenspatbord passend hebben en moesten we nog eens kijken naar de onderkant van de A-stijl. Het bleek dat daar in het verleden al eens een plaat overheen was gelast en dat je tegen de oude en verroeste plaat keek. Die heb ik gedeeltelijk weggeslepen, schoongemaakt en ook weer geprimerd. Ben er redelijk gerust op dat de roestvorming daar verder gestopt danwel ernstig vertraagd is.
![[Afbeelding: 321zy.jpg]](http://img233.imageshack.us/img233/9323/321zy.jpg)
Tijd voor de buitendorpel! Na enig pas- en meetwerk hebben we besloten om de buitendorpel op de bovenkant erin te lassen, met een paar probleempjes: ik wilde niet dat de onderkant vd B-stijl en de nieuwe dorpel aan elkaar zouden worden gelast, want dan ?vervalt? er een originele naad. Daarom hebben we uiteindelijk ongeveer een centimer om de B-stijl de dorpel eruit gesneden om zo de originele look te behouden. Dat geldt ook voor de plaat die begint bij het achterscherm. En na wat gepas en geslijp past de dorpel perfect! Alles goed nagemeten met de andere kant, want niets zo lelijk als de dorpel straks ?wijkt? van de deuren.
![[Afbeelding: 331up.jpg]](http://img233.imageshack.us/img233/3566/331up.jpg)
![[Afbeelding: 341xe.jpg]](http://img233.imageshack.us/img233/9720/341xe.jpg)
Ook hier last Roger de bovenkant vh plaatwerk weer tegen elkaar en de opstaande onderkant wordt gepuntlast tegen de bodemplaat (net als origineel). Met een brede schroevendraaier gezorgd dat de aansluiting van de oude en nieuwe dorpel vlak loopt en vervolgens een puntlasje. En zou de hele bovenkant van de dorpel afgewerkt. Links zit ie nu al wat meer vast.
![[Afbeelding: 355ng.jpg]](http://img233.imageshack.us/img233/466/355ng.jpg)
![[Afbeelding: 368wo.jpg]](http://img233.imageshack.us/img233/6356/368wo.jpg)
Volgende week is de hele linkerkant klaar als het goed is en dan kan ik de lassen weer gaan vlakslijpen, schuren en primeren.
Paul 01-10-05
Update 30-10-05
2 dagen weer een en ander gedaan en de linkerzijde is, op een paar hele kleine dingetjes na helemaal klaar!! De dorpel is helemaal doorgelast en vlakgeslepen en ter bescherming even in de primer gespoten. Je ziet de lasnaad zonder plamuur al nauwelijks meer. Het hele binnenscherm links achter is weer gatenvrij en het binnenscherm sluit weer mooi aan op de spatbordrand en buitendorpel.
![[Afbeelding: 377up.jpg]](http://img468.imageshack.us/img468/1170/377up.jpg)
De lasser heeft nu tijd om zich full-time met mijn auto bezig te houden en vlgde week zaterdag moet ie dan (zo goed als?) af zijn. Dat betekent dat hij deze week nog moet doen:
? achterzijde gehele rand van achterlicht tot achterlicht
? wielbak rechts, incl. de rand erboven
? stukje dorpel rechts
? stukje vloerplaat r.v.
? vloerplaten links afmaken
? sponningen achterste zijruiten
? deuren (gaatjes vd strips dichtlassen)
? binnenscherm rechtsachter
? paar kleine gaatjes afwerken
Maar in principe heeft ie 3 weken: ik heb namelijk een spuiter gevonden die de auto vanaf half november aan gaat pakken! De hele jungle van ?mannetjes?, ex-spuiters, hobbyisten met alle positieve en negatieve verhalen eromheen hebben me doen besluiten om toch maar op zoek te gaan naar een professionele autospuiter. Die heb ik gevonden in een tunings- en spuitbedrijf in Bolsward: AutoPlanet. Lang gesproken met de eigenaar over z?n aanpak, gebruikte lak, plamuurmethoden etcetc en uiteindelijk zijn we eruit gekomen: mijn wensen kosten me E2000,- en hij zorgt dan voor een superstrakke, 3 keer geprimerde, in ouderwetse niet-watergedragen lak gespoten auto. Met een extra laag blanke lak, zodat ie een soort showglans krijgt. Hij neemt ook de Polaris velgen mee (moet ik wel laten stralen), die dan in dezelfde kleur zilvergrijs als de auto worden gezet. Binnenzijde wordt ook geprimerd en afgespoten met een beschermende laag zodat ook die er weer netjes bijstaat. Van alle delen worden eerst de randen en binnenzijde gespoten en vervolgens wordt alles gemonteerd en in 1 keer afgespoten om absoluut geen kleurverschil te krijgen. Hij wilde niet dat ik zelf zou gaan schuren e.d. want dan kan ie zelf niet goed zien en voelen waar eventuele deukjes zitten. Hij is ongeveer 2 weken met de auto bezig, dus eind november zou een blinkende Turbo weer richting Zwanenburg kunnen verhuizen.... ben heel benieuwd.
Paul 30-10-05
Een hele dag besteed aan het ontroesten van het gelaste, het afslijpen van de lassen en vervolgens het zaakje in de primer zetten.
![[Afbeelding: 244xx.jpg]](http://img334.imageshack.us/img334/5077/244xx.jpg)
![[Afbeelding: 254ab.jpg]](http://img334.imageshack.us/img334/9055/254ab.jpg)
Maar niet voordat we hier nog wat aan gaan doen. Dit was eigenlijk een van de enige onverwachte verrassingen die de Volvo toonde nadat ik 'm had gestript. Misschien stukje buitendorpel er verder uitsnijden, maar het zou kunnen dat dit een nogal centraal dragend stuk is, waardoor ie z'n vorm verliest als je het eruit snijdt?
![[Afbeelding: 11785614.jpg]](http://img337.imageshack.us/img337/6272/11785614.jpg)
Uploaded with ImageShack.us
De vloerplaten aan de rechterkant heb ik nu ook van onderen behandeld. Eerst alles redelijk gladgeslepen, ontroest en de platen dof gescheurd en tenslotte 2 lagen Correles erop. Nu misschien nog aflakken en dan wat randjes strijkkit om 'm vervolgens in een dikke laag bitumen te zetten.
![[Afbeelding: 270zs.jpg]](http://img334.imageshack.us/img334/2017/270zs.jpg)
De linkerkant - werk in uitvoering. Helaas heeft de lasser de afgelopen 2 weken niks gedaan, dus het schiet niet op hier. Dit is het onderaanzicht vd vloerplaat. Aan de bovenzijde zie je gaten waarop de plaat wordt gepuntlast en dan wordt ie, wegens overlap, zowel aan de binnenzijde als de buitenzijde doorgelast. Dan zit ie wel vast denk ik!
Ik moet alleen op zoek naar een andere kerel die 'm strak maakt en schuurt, want het mannetje dat mijn auto zou doen werkt er niet meer..... Misschien dat het schadebedrijf naast het spuiten ook hiervoor kan zorgen, maar ik vrees dat dat serieus geld gaat kosten. Ga maar eens een rondje bellen.
Wordt vervolgd.
Paul 17-07-2005
Update September 2005
Het lassen is voor geen meter opgeschoten de afgelopen tijd. Flink balen en ik heb nu met de lasser een afspraak gemaakt: hij zorgt ervoor dat ie klaar is voor 15 oktober en dan ontvangt hij van mij wat extra?s. Dat betekent dat hij de komende 3 weken wel redelijk aan de slag moet, maar het is wel haalbaar.
Daarbij heb ik denk ook een goed adres voor het spuitwerk gevonden: een ex-autospuiter (hernia) heeft in Friesland een schadebedrijf opgezet en wil de auto daar met mij helemaal onder handen nemen. Hij is helemaal gek van Volvo 240?s (heeft er 18 gehad) en spuit voor de hobby nog wel een een Rolls-Royce voor een specialist. Dat klinkt me erg goed in de oren!
Omdat de auto daar maar staat heb ik de afgelopen 2 dagen de koppeling vervangen. Beetje gezocht naar een wat zwaardere koppeling dan de originele variant, maar dan kwam ik in het echte race-spul en dat leek me niks. Vlgs. de mannen op het turbobrick forum is 200PK voor een standaard koppeling ?no problem?. Dus bij Nordicar het hele zaakje gehaald (Sachs = origineel Volvo) en de auto links op bokjes gezet om zo de bak eronder weg te halen. Op zich is het te doen zonder brug en in je eentje, maar je krijgt er wel HEEL veel spierpijn van! Steeds boven je macht sleutelen en in je eentje de bak inclusief overdrive (op 2 krikjes) verduwen is geen pretje. De koppelingsplaat zag er nog wel redelijk uit, maar ik vermoed een oververmoeide drukgroep, want de koppeling ging zeer licht. Hier de gedemonteerde bak met nieuw druklager:
![[Afbeelding: 282fz.jpg]](http://img374.imageshack.us/img374/402/282fz.jpg)
En het vliegwiel weer gemonteerd na het vervangen van de keerring en toplager:
![[Afbeelding: 298lc.jpg]](http://img374.imageshack.us/img374/9051/298lc.jpg)
Een paar aandachtspunten:
? vergeet de startmotor niet te demonteren;
? de motor kantelt tegen het schutbord na het verwijderen van de versn.baksteun. Zorg dus voor een beetje ruimte en haal de bovenste radiateursteunen los + de injectieunit + uitlaatrubbers;
? Merk alle draaiende delen (cardanas, vliegwiel) zodat je ze op dezelfde wijze weer terug kan plaatsen;
? Vervang, naast kopp.plaat, drukgroep en druklager, ook het toplager en de hoofdkeerring nu je er toch bij kunt;
? Het toplager kun je eruit krijgen door de ruimte erachter vol te proppen met dik vet en er vervolgens een pen in te slaan die precies in het lager past. Dan schiet het lager er uit (als het goed is, bij mij vloog de lagerafdichting eruit)
? In principe moet je de kopp.plaat centreren met bijv. een oude prise-as, maar bij mij werkte het gelukkig ook door op het oog te centreren;
? Zet de bouten van het vliegwiel en de drukgroep voor de zekerheid vast met Loctite
? Vergeet het veertje niet te monteren die de koppelingshevel in het koppelingshuis vasthoudt. Bij mij schoot ie los zonder dat ik zag hoe ie hoorde en dat kostte even wat gepuzzel (je ziet de pootjes aan de linkerkant vd hevel, aan de achterkant zit ie over een scharnierpunt):
![[Afbeelding: 305xy.jpg]](http://img374.imageshack.us/img374/4891/305xy.jpg)
Het kostte me op deze manier bijna 2 dagen, maar als je een brug hebt en met z?n tweeen bent, dan is het goed te doen binnen 1 dag.
Volgende update loopt het laswerk hopelijk op z?n einde....
Paul 23-09-05
Update 01-10-2005
Ik ben weer een zaterdagje bezig geweest met Roger en de linkerkant begint nu vorm te krijgen.
Allereerst ben ik rechts bezig geweest, met de binnenkant van de A-stijl. Ik denk dat er door lekwater roestvorming is ontstaan. Zowel links als rechts veel roest, maar gelukkig geen doorgerotte stukken. De binnenkant is lastig te ontroesten door allerlei plaatjes etc., maar een halve dag schuren met de Dremel was ?t kaal. Daarna weer 2 lagen roestwerende Corroles eropgesmeerd. En straks eea goed afsmeren met strijkkit en controleren of ?t daar nog lekt.
![[Afbeelding: 311sm.jpg]](http://img233.imageshack.us/img233/6343/311sm.jpg)
Roger heeft inmiddels de puzzel voor de linkerkant redelijk opgelost: voordat de buitendorpel erop kon, moest ie eerst de plaatjes van de wielkastrand en het binnenspatbord passend hebben en moesten we nog eens kijken naar de onderkant van de A-stijl. Het bleek dat daar in het verleden al eens een plaat overheen was gelast en dat je tegen de oude en verroeste plaat keek. Die heb ik gedeeltelijk weggeslepen, schoongemaakt en ook weer geprimerd. Ben er redelijk gerust op dat de roestvorming daar verder gestopt danwel ernstig vertraagd is.
![[Afbeelding: 321zy.jpg]](http://img233.imageshack.us/img233/9323/321zy.jpg)
Tijd voor de buitendorpel! Na enig pas- en meetwerk hebben we besloten om de buitendorpel op de bovenkant erin te lassen, met een paar probleempjes: ik wilde niet dat de onderkant vd B-stijl en de nieuwe dorpel aan elkaar zouden worden gelast, want dan ?vervalt? er een originele naad. Daarom hebben we uiteindelijk ongeveer een centimer om de B-stijl de dorpel eruit gesneden om zo de originele look te behouden. Dat geldt ook voor de plaat die begint bij het achterscherm. En na wat gepas en geslijp past de dorpel perfect! Alles goed nagemeten met de andere kant, want niets zo lelijk als de dorpel straks ?wijkt? van de deuren.
![[Afbeelding: 331up.jpg]](http://img233.imageshack.us/img233/3566/331up.jpg)
![[Afbeelding: 341xe.jpg]](http://img233.imageshack.us/img233/9720/341xe.jpg)
Ook hier last Roger de bovenkant vh plaatwerk weer tegen elkaar en de opstaande onderkant wordt gepuntlast tegen de bodemplaat (net als origineel). Met een brede schroevendraaier gezorgd dat de aansluiting van de oude en nieuwe dorpel vlak loopt en vervolgens een puntlasje. En zou de hele bovenkant van de dorpel afgewerkt. Links zit ie nu al wat meer vast.
![[Afbeelding: 355ng.jpg]](http://img233.imageshack.us/img233/466/355ng.jpg)
![[Afbeelding: 368wo.jpg]](http://img233.imageshack.us/img233/6356/368wo.jpg)
Volgende week is de hele linkerkant klaar als het goed is en dan kan ik de lassen weer gaan vlakslijpen, schuren en primeren.
Paul 01-10-05
Update 30-10-05
2 dagen weer een en ander gedaan en de linkerzijde is, op een paar hele kleine dingetjes na helemaal klaar!! De dorpel is helemaal doorgelast en vlakgeslepen en ter bescherming even in de primer gespoten. Je ziet de lasnaad zonder plamuur al nauwelijks meer. Het hele binnenscherm links achter is weer gatenvrij en het binnenscherm sluit weer mooi aan op de spatbordrand en buitendorpel.
![[Afbeelding: 377up.jpg]](http://img468.imageshack.us/img468/1170/377up.jpg)
De lasser heeft nu tijd om zich full-time met mijn auto bezig te houden en vlgde week zaterdag moet ie dan (zo goed als?) af zijn. Dat betekent dat hij deze week nog moet doen:
? achterzijde gehele rand van achterlicht tot achterlicht
? wielbak rechts, incl. de rand erboven
? stukje dorpel rechts
? stukje vloerplaat r.v.
? vloerplaten links afmaken
? sponningen achterste zijruiten
? deuren (gaatjes vd strips dichtlassen)
? binnenscherm rechtsachter
? paar kleine gaatjes afwerken
Maar in principe heeft ie 3 weken: ik heb namelijk een spuiter gevonden die de auto vanaf half november aan gaat pakken! De hele jungle van ?mannetjes?, ex-spuiters, hobbyisten met alle positieve en negatieve verhalen eromheen hebben me doen besluiten om toch maar op zoek te gaan naar een professionele autospuiter. Die heb ik gevonden in een tunings- en spuitbedrijf in Bolsward: AutoPlanet. Lang gesproken met de eigenaar over z?n aanpak, gebruikte lak, plamuurmethoden etcetc en uiteindelijk zijn we eruit gekomen: mijn wensen kosten me E2000,- en hij zorgt dan voor een superstrakke, 3 keer geprimerde, in ouderwetse niet-watergedragen lak gespoten auto. Met een extra laag blanke lak, zodat ie een soort showglans krijgt. Hij neemt ook de Polaris velgen mee (moet ik wel laten stralen), die dan in dezelfde kleur zilvergrijs als de auto worden gezet. Binnenzijde wordt ook geprimerd en afgespoten met een beschermende laag zodat ook die er weer netjes bijstaat. Van alle delen worden eerst de randen en binnenzijde gespoten en vervolgens wordt alles gemonteerd en in 1 keer afgespoten om absoluut geen kleurverschil te krijgen. Hij wilde niet dat ik zelf zou gaan schuren e.d. want dan kan ie zelf niet goed zien en voelen waar eventuele deukjes zitten. Hij is ongeveer 2 weken met de auto bezig, dus eind november zou een blinkende Turbo weer richting Zwanenburg kunnen verhuizen.... ben heel benieuwd.
Paul 30-10-05