5 February 2019, 21:32
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 February 2019, 21:39 door Grey240Polar.)
(5 February 2019, 00:02)Maarten245DL schreef: Volgens mij wordt mijn blok niet warm genoeg. Wijzer temperatuur aanduiding komt niet tot aan de helft. Klopt dat? Ik denk er daarom aan om een nieuwe thermostaat te plaatsen omdat ik het vermoeden heb dat er een te koude thermostaat in zit. Nu zijn er verschillende te krijgen voor mijn B19A motor. Welke kan ik het beste plaatsen? Van 87/88 of 92 graden?
Je kunt ook even de huidige thermostaat eruit halen en kijken welke temperatuur er in het metaal staat. Ik gok op 88, want dat is standaard voor deze motoren.
Als de thermostaat niet meer goed sluit, dan duurt het erg lang voordat de kachel gaat werken, dus zolang die gewoon normaal op tijd op temperatuur komt lijkt me de thermostaat OK.
Het wijzertje in het dashboard is maar een indicatie, en niet bepaald gecalibreerd. Er zijn niet voor niets geen waarden vermeld.
Ook leuk om te weten: die temp meters in de oudere redblocks (je weet wel, die met ether gevulde buisjes die het wijzertje deden bewegen) fluctueerden vrolijk mee met de motortemperatuur. Dit is normaal, maar omdat het voor de meeste bestuurders onnodig zorgwekkend was worden al heel lang (sinds 70er jaren?) de elektronische meters rondom de normale temp gedempt. D.w.z. dat de naald stil blijft staan, ook al fluctueert de koelwatertemperatuur. Pas als de temperatuur duidelijk hoger wordt dan gewenst gaat de naald verder omhoog richting rood bewegen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47