30 December 2016, 12:31
Ik herken een deel van het verhaal.
Mijn vermoeden is dat afstellen vam de motor (CO en stationair toeren) wordt gedaan in onbelaste toestand. ALs je dan de bak in D or R zet, zakt het toerental iets wegens de kruip van de bak, en loopt dan wat schokkend of slaat zelfs af.
Bij mij ook paar keer gehad dat ik m iets rijker heb gezet (middels stelschroef in LPGslang) of iets sneller stationair (op carb) zodat ie met warme motor rustig loopt in D en R. Dan loopt ie iets sneller in N of P, het zij zo.
Zelfs de garagist meldde me na APK dat ik wrs de LPGschroef wat bij zou willen stellen, omdat die was teruggezet ivm emissie-eisen!
Alternatief is om, op LPG, met de choke te spelen. Deze fungeert als een soort handgas, en daarmee compnseer je ook een stukje belasting. Maar dat vind ik zelf minder prettig...
Laat even weten als (en met name hoe) het is opgelost!
Mijn vermoeden is dat afstellen vam de motor (CO en stationair toeren) wordt gedaan in onbelaste toestand. ALs je dan de bak in D or R zet, zakt het toerental iets wegens de kruip van de bak, en loopt dan wat schokkend of slaat zelfs af.
Bij mij ook paar keer gehad dat ik m iets rijker heb gezet (middels stelschroef in LPGslang) of iets sneller stationair (op carb) zodat ie met warme motor rustig loopt in D en R. Dan loopt ie iets sneller in N of P, het zij zo.
Zelfs de garagist meldde me na APK dat ik wrs de LPGschroef wat bij zou willen stellen, omdat die was teruggezet ivm emissie-eisen!
Alternatief is om, op LPG, met de choke te spelen. Deze fungeert als een soort handgas, en daarmee compnseer je ook een stukje belasting. Maar dat vind ik zelf minder prettig...
Laat even weten als (en met name hoe) het is opgelost!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005