25 December 2016, 13:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 April 2017, 14:30 door Grey240Polar.)
Op deze eerste kerstdag kan ik het goede bericht plaatsen dat het probleem met de koude start is opgelost!
Gisteravond ben ik met de 240 weggeweest en ik heb hem vanochtend nog even gestart voor de zekerheid, maar ik ben er nu inderdaad zeker van dat het probleem is opgelost.
In testjes had ik de brandstofdrukregelaar uitgesloten als veroorzaker, maar die testjes bleken onvoldoende dekkend.
Nee, er was geen benzine aan de vacuumkant en ja, er kwam een behoorlijke hoeveelheid terug door de retourleiding, maar wellicht zijn dit soort failure modes bij motoren die niet op LPG lopen veel te heftig om onopgemerkt te kunnen ontstaan.
Ik denk nu dus dat de druk bij tijd en wijle te hoog was.
Uiteindelijk denk ik dat de oude brandstofdrukregelaar nog deels zijn werk deed, goed genoeg om de ECU op basis van de lambda sonde data het geheel te kunnen bijregelen. Maar ik denk dat de regelaar af en toe even bleef steken, en dus onlangs de foutcode veroorzaakte dat het mengsel te rijk was en tegen de limiet aanliep, en soms nog even kort omhoog schieten in toeren terwijl ik het gas toch al had losgelaten.
In de Haynes manual staat een procedure met een brandstofdrukmeter. Als deze bij bepaalde handelingen een spike in de druk laat zien is de regelaar aan vervanging toe. Ik vermoed dat ik dit ook gezien had, als ik zo'n meter had gehad.
Het sputteren vlak na de koude start was een recente verergering die me op zoek deed gaan naar de oorzaak. Daarbij liep ik ondertussen ook tegen andere zaken aan die niet meer helemaal goed waren, zoals de vette stationairklep en de slechte bougiekabels.
Ik schreef in een eerdere post dat de testjes van de lambda sonde bij herhaling niet altijd tot het juiste resultaat leidden. Dit deed mij toen al vermoeden dat de drukregelaar wel eens kon blijven "hangen", vandaar dat ik er toen nog niet meteen van uit wilde gaan dat deze sensor niet meer in orde was.
Dan het waarom van het sputteren alleen vlak na de koude start: in koude toestand kan de ECU nog geen gebruik maken van de lambda sonde data, maar moet in plaats daarvan een "educated guess" doen op basis van de andere sensoren. Dat gaat goed, behalve als de brandstofdruk te hoog is, dan is die educated dus guess eigenlijk fout met een wat te rijk mengsel tot gevolg. En direct na de start condenseert de benzinedamp grotendeels op de cilinderwanden en spuit de ECU extra veel in om het mengsel niet te arm te laten worden voor ontbranding. Het is deze functie die denk ik de veroorzaker was van de kortdurende gesputter, want na 30 s was het al verdwenen.
Deze gedachtengang deed me bij het bestellen van de pomp toch ook maar de drukregelaar toevoegen, en dat bleek dus een goede zet.
Fijne kerst!
Gisteravond ben ik met de 240 weggeweest en ik heb hem vanochtend nog even gestart voor de zekerheid, maar ik ben er nu inderdaad zeker van dat het probleem is opgelost.
In testjes had ik de brandstofdrukregelaar uitgesloten als veroorzaker, maar die testjes bleken onvoldoende dekkend.
Nee, er was geen benzine aan de vacuumkant en ja, er kwam een behoorlijke hoeveelheid terug door de retourleiding, maar wellicht zijn dit soort failure modes bij motoren die niet op LPG lopen veel te heftig om onopgemerkt te kunnen ontstaan.
Ik denk nu dus dat de druk bij tijd en wijle te hoog was.
Uiteindelijk denk ik dat de oude brandstofdrukregelaar nog deels zijn werk deed, goed genoeg om de ECU op basis van de lambda sonde data het geheel te kunnen bijregelen. Maar ik denk dat de regelaar af en toe even bleef steken, en dus onlangs de foutcode veroorzaakte dat het mengsel te rijk was en tegen de limiet aanliep, en soms nog even kort omhoog schieten in toeren terwijl ik het gas toch al had losgelaten.
In de Haynes manual staat een procedure met een brandstofdrukmeter. Als deze bij bepaalde handelingen een spike in de druk laat zien is de regelaar aan vervanging toe. Ik vermoed dat ik dit ook gezien had, als ik zo'n meter had gehad.
Het sputteren vlak na de koude start was een recente verergering die me op zoek deed gaan naar de oorzaak. Daarbij liep ik ondertussen ook tegen andere zaken aan die niet meer helemaal goed waren, zoals de vette stationairklep en de slechte bougiekabels.
Ik schreef in een eerdere post dat de testjes van de lambda sonde bij herhaling niet altijd tot het juiste resultaat leidden. Dit deed mij toen al vermoeden dat de drukregelaar wel eens kon blijven "hangen", vandaar dat ik er toen nog niet meteen van uit wilde gaan dat deze sensor niet meer in orde was.
Dan het waarom van het sputteren alleen vlak na de koude start: in koude toestand kan de ECU nog geen gebruik maken van de lambda sonde data, maar moet in plaats daarvan een "educated guess" doen op basis van de andere sensoren. Dat gaat goed, behalve als de brandstofdruk te hoog is, dan is die educated dus guess eigenlijk fout met een wat te rijk mengsel tot gevolg. En direct na de start condenseert de benzinedamp grotendeels op de cilinderwanden en spuit de ECU extra veel in om het mengsel niet te arm te laten worden voor ontbranding. Het is deze functie die denk ik de veroorzaker was van de kortdurende gesputter, want na 30 s was het al verdwenen.
Deze gedachtengang deed me bij het bestellen van de pomp toch ook maar de drukregelaar toevoegen, en dat bleek dus een goede zet.
Fijne kerst!
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47