27 November 2016, 10:37
Update: Ik heb een stuk gereden, maar na een minuut of 20 liep de temp naald weer richting geel. Toen de thermostaat eruit gehaald en zo verder gereden (naar Heerhugowaard - Nordicar). De temperatuur bleef nu in het laagste deel van groen, kachel uitgelaten.
Bij Nordicar de thermostaat vervangen (hoewel die nieuw was) voor een van 82C. Helaas na een 5 min weer oververhit en werd de koelvloeistof er weer uit gegooid.
Nu een thermostaat van 75C erin gezet en nu bleef de temperatuur gedurende de hele rit van Heerhugowaard naar Amsterdam op 1/3 van de schaalverdeling van het groen (ook als de kachel uit stond).
Wel nog wat uitzoekwerk te doen, wellicht handig te weten voor wat lezers:
1) Een monteur daar vermoedde dat een koelpijp ("water distributor pipe") binnen in het blok (die er voor zorgt dat het koelwater NA de thermostaat pas via de achterste cylinder naar de voorste gevoerd wordt verrot is. Helaas hadden ze dat onderdeel niet voor me dus vervangen zit er niet zo in en ik heb geen trek in een gereviseerde kop.
Vraag: weet iemand waar ik wellicht een "water distributor pipe" # 418466 - 9 zou kunnen krijgen? Of wat de dimensies zijn zodat ik die misschien ergens kan laten maken?
Gevolg van dat probleem zou zijn dat de achterkant van de motor (waar de temperatuur sensor zit) veel warmer wordt dan de voorkant (waar de thermostaat zit). Dat moet ik nog meten - Ik heb een Black & Decker temperatuur sensor op laser.
2) Een klant met een V140 kwam met een praktische oplossing die ook in een clubblad gestaan zou hebben: Een waterslang aansluiten tussen de kop net onder de thermostaat en de aansluiting van de LPG vergasser/kachel op de achterkant van het blok. Dus een soort by-pass creëren tussen waterkoeling voorste en achterste cylinder.
Helaas kon ik geen "plaatje met waterpijp" - # 418213 kopen ter vervanging van de blindflens die er nu zit. Dus daar blijf ik nog naar op zoek (Vraag: mocht iemand een idee hebben waar dat te krijgen hoor ik dat graag).
In ieder geval lijkt het oververhitting probleem nu opgelost te zijn en loopt de motor een stuk mooier en start hij veel beter.
Vraag: Kan iemand nog zeggen of je de kleppen nog een keer moet na-stellen nadat de motor even gelopen heeft als je de kop eraf heb gehad?
Dank en een prettige zondag.
Bij Nordicar de thermostaat vervangen (hoewel die nieuw was) voor een van 82C. Helaas na een 5 min weer oververhit en werd de koelvloeistof er weer uit gegooid.
Nu een thermostaat van 75C erin gezet en nu bleef de temperatuur gedurende de hele rit van Heerhugowaard naar Amsterdam op 1/3 van de schaalverdeling van het groen (ook als de kachel uit stond).
Wel nog wat uitzoekwerk te doen, wellicht handig te weten voor wat lezers:
1) Een monteur daar vermoedde dat een koelpijp ("water distributor pipe") binnen in het blok (die er voor zorgt dat het koelwater NA de thermostaat pas via de achterste cylinder naar de voorste gevoerd wordt verrot is. Helaas hadden ze dat onderdeel niet voor me dus vervangen zit er niet zo in en ik heb geen trek in een gereviseerde kop.
Vraag: weet iemand waar ik wellicht een "water distributor pipe" # 418466 - 9 zou kunnen krijgen? Of wat de dimensies zijn zodat ik die misschien ergens kan laten maken?
Gevolg van dat probleem zou zijn dat de achterkant van de motor (waar de temperatuur sensor zit) veel warmer wordt dan de voorkant (waar de thermostaat zit). Dat moet ik nog meten - Ik heb een Black & Decker temperatuur sensor op laser.
2) Een klant met een V140 kwam met een praktische oplossing die ook in een clubblad gestaan zou hebben: Een waterslang aansluiten tussen de kop net onder de thermostaat en de aansluiting van de LPG vergasser/kachel op de achterkant van het blok. Dus een soort by-pass creëren tussen waterkoeling voorste en achterste cylinder.
Helaas kon ik geen "plaatje met waterpijp" - # 418213 kopen ter vervanging van de blindflens die er nu zit. Dus daar blijf ik nog naar op zoek (Vraag: mocht iemand een idee hebben waar dat te krijgen hoor ik dat graag).
In ieder geval lijkt het oververhitting probleem nu opgelost te zijn en loopt de motor een stuk mooier en start hij veel beter.
Vraag: Kan iemand nog zeggen of je de kleppen nog een keer moet na-stellen nadat de motor even gelopen heeft als je de kop eraf heb gehad?
Dank en een prettige zondag.