Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof?
#20
Update: Ik heb een stuk gereden, maar na een minuut of 20 liep de temp naald weer richting geel. Toen de thermostaat eruit gehaald en zo verder gereden (naar Heerhugowaard - Nordicar). De temperatuur bleef nu in het laagste deel van groen, kachel uitgelaten.
Bij Nordicar de thermostaat vervangen (hoewel die nieuw was) voor een van 82C. Helaas na een 5 min weer oververhit en werd de koelvloeistof er weer uit gegooid.
Nu een thermostaat van 75C erin gezet en nu bleef de temperatuur gedurende de hele rit van Heerhugowaard naar Amsterdam op 1/3 van de schaalverdeling van het groen (ook als de kachel uit stond).

Wel nog wat uitzoekwerk te doen, wellicht handig te weten voor wat lezers:
1) Een monteur daar vermoedde dat een koelpijp ("water distributor pipe") binnen in het blok (die er voor zorgt dat het koelwater NA de thermostaat pas via de achterste cylinder naar de voorste gevoerd wordt verrot is. Helaas hadden ze dat onderdeel niet voor me dus vervangen zit er niet zo in en ik heb geen trek in een gereviseerde kop.
Vraag: weet iemand waar ik wellicht een "water distributor pipe" # 418466 - 9 zou kunnen krijgen? Of wat de dimensies zijn zodat ik die misschien ergens kan laten maken?
Gevolg van dat probleem zou zijn dat de achterkant van de motor (waar de temperatuur sensor zit) veel warmer wordt dan de voorkant (waar de thermostaat zit). Dat moet ik nog meten - Ik heb een Black & Decker temperatuur sensor op laser.
2) Een klant met een V140 kwam met een praktische oplossing die ook in een clubblad gestaan zou hebben: Een waterslang aansluiten tussen de kop net onder de thermostaat en de aansluiting van de LPG vergasser/kachel op de achterkant van het blok. Dus een soort by-pass creëren tussen waterkoeling voorste en achterste cylinder.
Helaas kon ik geen "plaatje met waterpijp" - # 418213 kopen ter vervanging van de blindflens die er nu zit. Dus daar blijf ik nog naar op zoek (Vraag: mocht iemand een idee hebben waar dat te krijgen hoor ik dat graag).

In ieder geval lijkt het oververhitting probleem nu opgelost te zijn en loopt de motor een stuk mooier en start hij veel beter.
Vraag: Kan iemand nog zeggen of je de kleppen nog een keer moet na-stellen nadat de motor even gelopen heeft als je de kop eraf heb gehad?
Dank en een prettige zondag.
Antwoord


Berichten in dit topic
Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? - door RonaldD - 27 November 2016, 10:37

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Tongue 2.3l motor in Super Polar 1993 Boet 4 168 27 August 2025, 10:35
Laatste bericht: skidje
  volvo 245 1990 wil niet meer starten jvda 8 323 24 August 2025, 09:50
Laatste bericht: Marc1970
  Motor nummer D24 edantonissen 0 97 24 July 2025, 21:05
Laatste bericht: edantonissen
  Motor blijft koud? Boet 4 520 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 11.019 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 579 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 624 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 886 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.677 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.330 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)