19 November 2016, 23:08
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 November 2016, 23:12 door Grey240Polar.)
RonaldD schreef:dank voor de suggesties. Ik heb nog geen tips op kunnen volgen maar kan wel toevoegen dat het binnen wel warm wordt. Dus dan zal die circulatie wellicht in orde zijn... Dan zou dus de radiator niet dichtgeslibd zijn en de waterpomp kapot. misschien niet optimaal maar niet geheel defect - correct? Dat is dan meer voor latere optimalisatie.
De circulatie voor de interieurverwarming komt vanaf de kop, en niet vanaf de radiator. Ook bij een geblokkeerde radiator blijft die dus werken (vandaar ook de tip om bij hitteproblemen de verwarming vol open te zetten, kan de motor tenminste nog iets warmte kwijt).
Citaat: Kan er iets gezegd worden over hoe de slang boven op de radiator aan hoort te voelen. Ik vind die vrij slap en niet erg warm. Ik zou verwachten dat die "hard" zou zijn en goed warm zou worden (misschien langer wachten).
Stevig (maar niet knalhard) en behoorlijk warm/heet nadat de thermostaat open is gegaan.
Citaat:Ik ga dan als eerste deze tip maar opvolgen: van de sticky (Te veel?) Drukopbouw koelsysteem.
Als je wilt weten of het de koppakking is, moet je (bij koude motor) de dop van het expansievaatje afdraaien, de motor starten en kijken of er borrels in het expansievaatje opkomen. Zo ja, lekke koppakking en zo nee, heeft de druk in het koelsysteem een andere oorzaak.
Gecombineerd met: Maar je kunt natuurlijk ook eens de motor warm draaien zonder dop op het expansievat. Als er dan af en toe een bubbel ontsnapt, dan was het wellicht toch de ontluchting. Mocht het blijven bubbelen, dan kan dat een indicatie zijn van een lekke koppakking.
Als het inderdaad de koppakking is: is dit de te bestellen set: 275559 (koppakking set 140, 240, B20A 72-) als in B20A motor vanaf 1972?
en is de klus kortweg: kop eraf - uitkijken de stoters niet te verliezen / reinigen (controleren o proest/be / nieuwe pakkingen en aandraaien bouten op moment in juiste volgorde. Kleppen stellen en klaar? Pakking nog met iets insmeren?
Of mis ik iets essentieels?
Dank.
Gelukkig nooit hoeven doen, dus tips'n'tricks geven ga ik even aan anderen over laten.
Lijkt me wel verstandig dat je de kop op vlakheid laat controleren en zo nodig laat vlakken.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47