19 November 2016, 20:35
dank voor de suggesties. Ik heb nog geen tips op kunnen volgen maar kan wel toevoegen dat het binnen wel warm wordt. Dus dan zal die circulatie wellicht in orde zijn... Dan zou dus de radiator niet dichtgeslibd zijn en de waterpomp kapot. misschien niet optimaal maar niet geheel defect - correct? Dat is dan meer voor latere optimalisatie.
Kan er iets gezegd worden over hoe de slang boven op de radiator aan hoort te voelen. Ik vind die vrij slap en niet erg warm. Ik zou verwachten dat die "hard" zou zijn en goed warm zou worden (misschien langer wachten).
Ik ga dan als eerste deze tip maar opvolgen: van de sticky (Te veel?) Drukopbouw koelsysteem.
Als je wilt weten of het de koppakking is, moet je (bij koude motor) de dop van het expansievaatje afdraaien, de motor starten en kijken of er borrels in het expansievaatje opkomen. Zo ja, lekke koppakking en zo nee, heeft de druk in het koelsysteem een andere oorzaak.
Gecombineerd met: Maar je kunt natuurlijk ook eens de motor warm draaien zonder dop op het expansievat. Als er dan af en toe een bubbel ontsnapt, dan was het wellicht toch de ontluchting. Mocht het blijven bubbelen, dan kan dat een indicatie zijn van een lekke koppakking.
Als het inderdaad de koppakking is: is dit de te bestellen set: 275559 (koppakking set 140, 240, B20A 72-) als in B20A motor vanaf 1972?
en is de klus kortweg: kop eraf - uitkijken de stoters niet te verliezen / reinigen (controleren o proest/be / nieuwe pakkingen en aandraaien bouten op moment in juiste volgorde. Kleppen stellen en klaar? Pakking nog met iets insmeren?
Of mis ik iets essentieels?
Dank.
Kan er iets gezegd worden over hoe de slang boven op de radiator aan hoort te voelen. Ik vind die vrij slap en niet erg warm. Ik zou verwachten dat die "hard" zou zijn en goed warm zou worden (misschien langer wachten).
Ik ga dan als eerste deze tip maar opvolgen: van de sticky (Te veel?) Drukopbouw koelsysteem.
Als je wilt weten of het de koppakking is, moet je (bij koude motor) de dop van het expansievaatje afdraaien, de motor starten en kijken of er borrels in het expansievaatje opkomen. Zo ja, lekke koppakking en zo nee, heeft de druk in het koelsysteem een andere oorzaak.
Gecombineerd met: Maar je kunt natuurlijk ook eens de motor warm draaien zonder dop op het expansievat. Als er dan af en toe een bubbel ontsnapt, dan was het wellicht toch de ontluchting. Mocht het blijven bubbelen, dan kan dat een indicatie zijn van een lekke koppakking.
Als het inderdaad de koppakking is: is dit de te bestellen set: 275559 (koppakking set 140, 240, B20A 72-) als in B20A motor vanaf 1972?
en is de klus kortweg: kop eraf - uitkijken de stoters niet te verliezen / reinigen (controleren o proest/be / nieuwe pakkingen en aandraaien bouten op moment in juiste volgorde. Kleppen stellen en klaar? Pakking nog met iets insmeren?
Of mis ik iets essentieels?
Dank.