19 November 2016, 16:21
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 November 2016, 16:39 door Grey240Polar.)
Jaren geleden had ik een Amazon met B20A (met K-nokkenas, bleek later) op LPG, die plots overkookte.
De eerste ingeving die ik had was een vastgeslagen thermostaat. Om dat te bevestigen heb ik de thermostaat verwijderd en het thermostaathuis met alleen het rubberen ringetje terug gezet. Daaruit bleek het oververhittingsprobleem opgelost en was een nieuwe thermostaat alles dat nodig was voor de reparatie.
In jouw geval is de thermostaat al vervangen, maar het niet circuleren van koelvloeistof door de radiator is zeker niet goed.
Ik zou dus de nieuwe thermostaat eruit halen om uit te sluiten dat (ook) hier iets mee mis is, al was het maar omdat het heel makkelijk is (en aannames maken omdat iets nieuw is automatisch betekent dat het dan dus goed moet zijn doe ik niet meer).
Ik vraag me af of een lekke koppakking ook inhoudt dat er geen circulatie zou zijn. Ja, je raakt koelvloeistof kwijt, maar dat betekent m.i. nog niet dat er geen circulatie meer is met een goed gevuld systeem. Ik zou nog niet meteen van het ergste scenario uitgaan.
Dus gaan uitsluiten: eerst de nieuwe thermostaat uitsluiten volgens bovenstaande methode.
Nog steeds geen circulatie? Ontluchting zou kunnen al moet ik zeggen dat ik talloze keren (elke twee jaar) het koelsysteem van voorheen de B20A en tegenwoordig de B200F heb gespoeld en voorzien van nieuwe koelvloeistof en nooit last gehad van niet willen ontluchten.
Maar je kunt natuurlijk ook eens de motor warm draaien zonder dop op het expansievat. Als er dan af en toe een bubbel ontsnapt, dan was het wellicht toch de ontluchting. Mocht het blijven bubbelen, dan kan dat een indicatie zijn van een lekke koppakking.
Een andere mogelijkheid is dichtgeslibde radiator. Bij het verversen van de koelvloeistof haal ik ook altijd de radiator eruit en spoel deze met een tuinslag door. Dat eruit halen doe ik bewust want het is weinig werk en "op zijn kop" doorspoelen, een tip uit een Engels klassiekertijdschrift, verwijdert beter de slib. Ik verbaas me er elke keer weer over dat na slechts twee jaar het eerste spoelwater uit de radiator wat troebel is.
Overigens: bij zowel de B20A als de B200F raak ik in het begin wat koelvloeistof kwijt als ik tot max. bijvul. Kennelijk is dat toch net iets teveel, vul bij tot niet meer dan halverwege min-max. en houd in de gaten of je nog blijft kwijtraken.
Edit: kijk ook even naar de sticky (Te veel?) Drukopbouw koelsysteem.
De eerste ingeving die ik had was een vastgeslagen thermostaat. Om dat te bevestigen heb ik de thermostaat verwijderd en het thermostaathuis met alleen het rubberen ringetje terug gezet. Daaruit bleek het oververhittingsprobleem opgelost en was een nieuwe thermostaat alles dat nodig was voor de reparatie.
In jouw geval is de thermostaat al vervangen, maar het niet circuleren van koelvloeistof door de radiator is zeker niet goed.
Ik zou dus de nieuwe thermostaat eruit halen om uit te sluiten dat (ook) hier iets mee mis is, al was het maar omdat het heel makkelijk is (en aannames maken omdat iets nieuw is automatisch betekent dat het dan dus goed moet zijn doe ik niet meer).
Ik vraag me af of een lekke koppakking ook inhoudt dat er geen circulatie zou zijn. Ja, je raakt koelvloeistof kwijt, maar dat betekent m.i. nog niet dat er geen circulatie meer is met een goed gevuld systeem. Ik zou nog niet meteen van het ergste scenario uitgaan.
Dus gaan uitsluiten: eerst de nieuwe thermostaat uitsluiten volgens bovenstaande methode.
Nog steeds geen circulatie? Ontluchting zou kunnen al moet ik zeggen dat ik talloze keren (elke twee jaar) het koelsysteem van voorheen de B20A en tegenwoordig de B200F heb gespoeld en voorzien van nieuwe koelvloeistof en nooit last gehad van niet willen ontluchten.
Maar je kunt natuurlijk ook eens de motor warm draaien zonder dop op het expansievat. Als er dan af en toe een bubbel ontsnapt, dan was het wellicht toch de ontluchting. Mocht het blijven bubbelen, dan kan dat een indicatie zijn van een lekke koppakking.
Een andere mogelijkheid is dichtgeslibde radiator. Bij het verversen van de koelvloeistof haal ik ook altijd de radiator eruit en spoel deze met een tuinslag door. Dat eruit halen doe ik bewust want het is weinig werk en "op zijn kop" doorspoelen, een tip uit een Engels klassiekertijdschrift, verwijdert beter de slib. Ik verbaas me er elke keer weer over dat na slechts twee jaar het eerste spoelwater uit de radiator wat troebel is.
Overigens: bij zowel de B20A als de B200F raak ik in het begin wat koelvloeistof kwijt als ik tot max. bijvul. Kennelijk is dat toch net iets teveel, vul bij tot niet meer dan halverwege min-max. en houd in de gaten of je nog blijft kwijtraken.
Edit: kijk ook even naar de sticky (Te veel?) Drukopbouw koelsysteem.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47