28 May 2015, 22:43
Dat je een storing krijgt op lambda begrijp ik, maar dat klinkt als een gevolgstoring. Het stationair schommelen van een injectie benzine motor klinkt als (standaard eerste zoekwerk) de stappenmotor. Een stappenmotor/gasklep bestaat uit 2 delen, een actuator en een sensorgedeelte. Het sensorgedeelte is een dubbel sleepkontakt over het algemeen waarmee de regeleenheid de positie van de klep bepaalt. Meestal zit daar het probleem, door vocht/slijtage zal de regeleenheid de positie niet weten en hier een noodloop programma op los laten waardoor je toerental gaat schommelen. Tevens geeft de regeleenheid dan een foutcode zoals je beschrijft. Het actuatorgedeelte is de klep zelf die bedient wordt door een stelmotor (van daar stappenmotor).
Overigens kan een luchtmassameter zeer zeker een mogelijke oorzaak zijn. Het moeilijke alleen met een luchtmassameter is dat het reinigen soms effect heeft en soms niet. Het is en blijft een hittefilm/draad die door afkoeling van de doorstromende lucht afkoelt en een probleem aan de luchtmassameter is tot nu toe in mijn ervaringen alleen op te lossen door vervanging/uitwisseling.
Toerental kan zeer zeker een groot probleem zijn, hierdoor weet de regeleenheid niet wat die moet doen omdat er dan vanuit de krukassensor gewerkt wordt ipv beide sensoren te gebruiken. Je motor zal sowieso slecht lopen en het gevolg kan een slechte verbranding zijn waardoor je die lambdastoring krijgt.
Als je alles wilt uitsluiten dan zul je het liefst met eens oscilloscoop de signalen in beeld moeten brengen om zeker te zijn over het juist functioneren van elk component. Ik hoop dat je binnen redelijke tijd duidelijkheid krijgt, het is toch moeilijk om diagnose te stellen aan een injectiemotor als je weinig tot geen ervaring hebt met injectiemotoren. Persoonlijk werk ik veel met dieselmotoren t/m euro 6 norm dus ik kan je redelijk wat vertellen voer diesels, maar benzinemotoren blijft (helemaal zonder diagnosetool) meten met een scoop en uitsluiten.
Heel veel succes!! Ennuh... alles komt goed
Maar soms duurt het wat langer...
Overigens kan een luchtmassameter zeer zeker een mogelijke oorzaak zijn. Het moeilijke alleen met een luchtmassameter is dat het reinigen soms effect heeft en soms niet. Het is en blijft een hittefilm/draad die door afkoeling van de doorstromende lucht afkoelt en een probleem aan de luchtmassameter is tot nu toe in mijn ervaringen alleen op te lossen door vervanging/uitwisseling.
Toerental kan zeer zeker een groot probleem zijn, hierdoor weet de regeleenheid niet wat die moet doen omdat er dan vanuit de krukassensor gewerkt wordt ipv beide sensoren te gebruiken. Je motor zal sowieso slecht lopen en het gevolg kan een slechte verbranding zijn waardoor je die lambdastoring krijgt.
Als je alles wilt uitsluiten dan zul je het liefst met eens oscilloscoop de signalen in beeld moeten brengen om zeker te zijn over het juist functioneren van elk component. Ik hoop dat je binnen redelijke tijd duidelijkheid krijgt, het is toch moeilijk om diagnose te stellen aan een injectiemotor als je weinig tot geen ervaring hebt met injectiemotoren. Persoonlijk werk ik veel met dieselmotoren t/m euro 6 norm dus ik kan je redelijk wat vertellen voer diesels, maar benzinemotoren blijft (helemaal zonder diagnosetool) meten met een scoop en uitsluiten.
Heel veel succes!! Ennuh... alles komt goed
