10 May 2006, 19:41
Citaat:Mijn motor B230F (240/'91)loopt s'zomers nogal snel warm aan (zo tegen het rood) wanneer de auto moet trekken in de bergen
In het buitenland is het bekend dat veel Nederlanders met kokende motoren komen te staan. Zoals de bergbewoner zegt "de Nederlander kan niet in de bergen rijden". 3 jaar geleden reed ik met een vriend door de pyreneeën. Als hij reed ging de temp. meter snel omhoog richting rood. Ik had er nooit last van. Oorzaak hij reed (zoals hij het in Nederland had geleerd) in een zo hoog mogenlijke versnelling. De Volvo moest met te weinig toeren te veel kracht leveren. Te weinig toeren betekende ook dat de ventilator te langzaam draaide en onvoldoende koelde. Ik heb geleerd dat de juiste versnelling ( berg op) de versnelling is waarin de wagen nog vlot optrekt met gas geven. In de Pireneeën bleek dat te werken, een versnelling lagen en geen metertjes die naar het rood liepen en een veel lager benzine verbruik en vlotter kunnen rijden.
Het zelfde geld voor alle omstandigheden waarin de auto het zwaar heeft dus ook met sleurhut. Veelal wordt er met een sleurhut in een te hoge versnelling gereden. Op het 700 forum is er een tijd geleden veel over geschreven. Op een vlakke weg zoals in ons kikkerlandje wordt met aanhang in de 5e versnelling gereden en dan klaagt men over temp meters die oplopen. Met een sleurhut kan je die 5e versnelling wel vergeten. (Tenzij je een veel krachtiger motor hebt)
Of dit verhaal voor jou ook opgaat weet ik niet maar ik moest eraan denken omdat er ook op het 700 forum naar thermostaat en andere oorzaken werd gezocht terwijl uiteindelijk bleek dat de rijstijl (een te hoge versnelling) een belangrijke boosdoener is.
Frits