16 May 2015, 00:49
Marc1970 schreef:Die Kluwer interpreteert de codes veel te krap, de codes verwijzen meestal niet naar kapotte onderdelen maar naar meetwaardes die buiten de verwachte 'range' liggen. Waar dat aan ligt, weet de computer echt niet.
113 Lambda control - enigine running too rich/lean kan een mengselfout zijn (valse lucht, foute injectoren, etc) of een kapotte lambda sensor, een gat in de uitlaat of gewoon een roestige stekker.
221 Lambda control - enigine running too lean at part load Deellast is waar de motor 90% vd tijd draait (alles tussen stationair en volgas}, valse lucht, te lage benzinedruk, etc
131 RPM signal from EZK missing tijdens het starten gebruikt de injectie het toerental om de brandstoftoevoer te bepalen. dat kan al van losse isolatie, de EZK OBD zou daar ook een code voor moeten geven.
Precies dit. Die foutcode van de lambdasonde kun je zelfs al krijgen als je de motor een keer laat verzuipen, dus hij hoeft zeker niet stuk te zijn. Trouwens, dat lambdalampje in je tellerbak heeft niet direct iets met je sonde te maken, maar geeft aan dat het managementsysteem een fout heeft gedetecteerd en opgeslagen. Bij sommige fouten blijft het lampje branden, bij sommige gaat het weer uit. Heb je de luchtmassameter als eens uitgewisseld met een ander exemplaar om te kijken wat er gebeurt?