12 May 2015, 15:17
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 May 2015, 15:19 door Nicolaas H.)
Mijn auto rijdt normaal gesproken prima maar vlak na het starten en rustig oprijden duikt de neus na vijftig meter naar beneden, daalt het toerental en slaat de motor bijna af.
Soms als ik uitparkeer in achteruit en daarna in z'n 1 slaat 'ie af. Daarna kun je meteen weer starten en rijd je zonder problemen weg.
Bij terugschakelen voor een bocht heb ik ook vaak het idee dat de motor vlakbij uitschakeling is ...
Omdat ik niet eerder met een 'moderne' 240 te maken had, ben ik niet zo op de hoogte van de injectiemotor [B230F] en de 'computer' voor het motormanagement.
Ik heb de ECU en de EZK uitgelezen. De laatste gaf 1-1-1 dus geen probleem maar de ECU gaf 113 en na nogmaals meten 221 en 131. Daarna gaaf de computer weer 113 op.
In een lijst dat ik op internet vond las ik:
113 Lambda control - enigine running too rich/lean [Tja wat is het dan?]
221 Lambda control - enigine running too lean at part load [Wat is deel-last?]
131 RPM signal from EZK missing.
Als opmerking geef ik erbij dat de auto op LPG rijdt sinds een half jaar en dat hij ook op benzine prima loopt De auto start altijd op benzine en schakelt daarna automatisch over op gas.
Moet ik ingrijpen? Wat moet ik dan doen?
Alvast bedankt voor je reactie!
Soms als ik uitparkeer in achteruit en daarna in z'n 1 slaat 'ie af. Daarna kun je meteen weer starten en rijd je zonder problemen weg.
Bij terugschakelen voor een bocht heb ik ook vaak het idee dat de motor vlakbij uitschakeling is ...
Omdat ik niet eerder met een 'moderne' 240 te maken had, ben ik niet zo op de hoogte van de injectiemotor [B230F] en de 'computer' voor het motormanagement.
Ik heb de ECU en de EZK uitgelezen. De laatste gaf 1-1-1 dus geen probleem maar de ECU gaf 113 en na nogmaals meten 221 en 131. Daarna gaaf de computer weer 113 op.
In een lijst dat ik op internet vond las ik:
113 Lambda control - enigine running too rich/lean [Tja wat is het dan?]
221 Lambda control - enigine running too lean at part load [Wat is deel-last?]
131 RPM signal from EZK missing.
Als opmerking geef ik erbij dat de auto op LPG rijdt sinds een half jaar en dat hij ook op benzine prima loopt De auto start altijd op benzine en schakelt daarna automatisch over op gas.
Moet ik ingrijpen? Wat moet ik dan doen?
Alvast bedankt voor je reactie!
![[Afbeelding: avatar.png]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/avatar.png)
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]