13 February 2015, 21:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 February 2015, 23:11 door edwin.)
Even mijn topic afstoffen.
Na de Garrett turbo heb ik een 13C gemonteerd samen met een 90+ uitlaatspruitstuk .
Dit gaf een goeie spool-up , maar ademnood boven in.
Beter is het om een 15G te monteren .
Vrijwel dezelfde spool-up , maar bovenin wel genoeg lucht.
Ook heeft de 15G een grotere wastegate en een grotere uitlaat diameter ( de beroemde "straight flange")
Dan zou ik ook een 2,5 inch downpipe kunnen gaan toepassen ipv de 2.25 inch van de 13C.
En als we dan toch bezig zijn wordt ook de uitlaat tot achter een Simonspijp van 2,5 duims RVS.
Met alleen de einddemper voor een betere flow (maar meer voor het geluid ;-) )
Op MP een 15G kunnen aanschaffen van een V70R.
Om een 15G op een redblock te krijgen moet je de turbo "reclocken".
Zowel het turbinehuis als het compressorhuis moeten verdraait worden tov het lagerhuis.
Dit is te doen.
De grootste uitdaging is om de wastegate actuator weer een mooi plekje te geven.
De actuator heeft origineel een lage openingsdruk -pakweg 0,3 bar-.
Om met een hogere druk te draaien moest ik wel een MBC monteren welke nu afgesteld staat op 0,6 bar. Dit is dus ook de nieuwe turbodruk.
Genoeg blabla zover!
Hier wat fotomateriaal...
bye,bye 13C .Let op de nauwe uitlaatkant.
![[Afbeelding: IMG_9698_zpsfa0ed968.jpg]](http://i1083.photobucket.com/albums/j395/b21et/IMG_9698_zpsfa0ed968.jpg)
Welkom 15G
![[Afbeelding: IMG_9691_zps046a283f.jpg]](http://i1083.photobucket.com/albums/j395/b21et/IMG_9691_zps046a283f.jpg)
wastegateactuator met MBC
![[Afbeelding: IMG_9690_zps97c3b46b.jpg]](http://i1083.photobucket.com/albums/j395/b21et/IMG_9690_zps97c3b46b.jpg)
Compressor met oude gaten voor de wastegate actuator.
De smeerolieleiding ingekort en gesoldeerd met een stukje oliepeilstokbuis.
![[Afbeelding: IMG_9686_zpsb8d96cf4.jpg]](http://i1083.photobucket.com/albums/j395/b21et/IMG_9686_zpsb8d96cf4.jpg)
2,5 inch downpipe
![[Afbeelding: IMG_9695_zps03245c8d.jpg]](http://i1083.photobucket.com/albums/j395/b21et/IMG_9695_zps03245c8d.jpg)
nieuwe ophanging uiteraard in RVS.
![[Afbeelding: IMG_9696_zps9d17e0cd.jpg]](http://i1083.photobucket.com/albums/j395/b21et/IMG_9696_zps9d17e0cd.jpg)
Cardanbocht .
![[Afbeelding: IMG_9694_zpsaf130f7e.jpg]](http://i1083.photobucket.com/albums/j395/b21et/IMG_9694_zpsaf130f7e.jpg)
En die gaat naar:
![[Afbeelding: IMG_9693_zps2c33584c.jpg]](http://i1083.photobucket.com/albums/j395/b21et/IMG_9693_zps2c33584c.jpg)
brullen maar!
![[Afbeelding: IMG_9697_zpsdb93b0b3.jpg]](http://i1083.photobucket.com/albums/j395/b21et/IMG_9697_zpsdb93b0b3.jpg)
Ingekorte turboleiding .Meteen maar gepolijst.
Na de Garrett turbo heb ik een 13C gemonteerd samen met een 90+ uitlaatspruitstuk .
Dit gaf een goeie spool-up , maar ademnood boven in.
Beter is het om een 15G te monteren .
Vrijwel dezelfde spool-up , maar bovenin wel genoeg lucht.
Ook heeft de 15G een grotere wastegate en een grotere uitlaat diameter ( de beroemde "straight flange")
Dan zou ik ook een 2,5 inch downpipe kunnen gaan toepassen ipv de 2.25 inch van de 13C.
En als we dan toch bezig zijn wordt ook de uitlaat tot achter een Simonspijp van 2,5 duims RVS.
Met alleen de einddemper voor een betere flow (maar meer voor het geluid ;-) )
Op MP een 15G kunnen aanschaffen van een V70R.
Om een 15G op een redblock te krijgen moet je de turbo "reclocken".
Zowel het turbinehuis als het compressorhuis moeten verdraait worden tov het lagerhuis.
Dit is te doen.
De grootste uitdaging is om de wastegate actuator weer een mooi plekje te geven.
De actuator heeft origineel een lage openingsdruk -pakweg 0,3 bar-.
Om met een hogere druk te draaien moest ik wel een MBC monteren welke nu afgesteld staat op 0,6 bar. Dit is dus ook de nieuwe turbodruk.
Genoeg blabla zover!
Hier wat fotomateriaal...
bye,bye 13C .Let op de nauwe uitlaatkant.
![[Afbeelding: IMG_9698_zpsfa0ed968.jpg]](http://i1083.photobucket.com/albums/j395/b21et/IMG_9698_zpsfa0ed968.jpg)
Welkom 15G
![[Afbeelding: IMG_9691_zps046a283f.jpg]](http://i1083.photobucket.com/albums/j395/b21et/IMG_9691_zps046a283f.jpg)
wastegateactuator met MBC
![[Afbeelding: IMG_9690_zps97c3b46b.jpg]](http://i1083.photobucket.com/albums/j395/b21et/IMG_9690_zps97c3b46b.jpg)
Compressor met oude gaten voor de wastegate actuator.
De smeerolieleiding ingekort en gesoldeerd met een stukje oliepeilstokbuis.
![[Afbeelding: IMG_9686_zpsb8d96cf4.jpg]](http://i1083.photobucket.com/albums/j395/b21et/IMG_9686_zpsb8d96cf4.jpg)
2,5 inch downpipe
![[Afbeelding: IMG_9695_zps03245c8d.jpg]](http://i1083.photobucket.com/albums/j395/b21et/IMG_9695_zps03245c8d.jpg)
nieuwe ophanging uiteraard in RVS.
![[Afbeelding: IMG_9696_zps9d17e0cd.jpg]](http://i1083.photobucket.com/albums/j395/b21et/IMG_9696_zps9d17e0cd.jpg)
Cardanbocht .
![[Afbeelding: IMG_9694_zpsaf130f7e.jpg]](http://i1083.photobucket.com/albums/j395/b21et/IMG_9694_zpsaf130f7e.jpg)
En die gaat naar:
![[Afbeelding: IMG_9693_zps2c33584c.jpg]](http://i1083.photobucket.com/albums/j395/b21et/IMG_9693_zps2c33584c.jpg)
brullen maar!
![[Afbeelding: IMG_9697_zpsdb93b0b3.jpg]](http://i1083.photobucket.com/albums/j395/b21et/IMG_9697_zpsdb93b0b3.jpg)
Ingekorte turboleiding .Meteen maar gepolijst.
![[Afbeelding: IMG_9692_zpsafb5bb39.jpg]](http://i1083.photobucket.com/albums/j395/b21et/IMG_9692_zpsafb5bb39.jpg)
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.