14 April 2014, 21:41
ik geloof dat Volvo Penta ook de V nokkenas heeft geleverd. Een fijne nokkenas met veel koppel en trekt ook goed door tot 5000-iets (getest tot 7000, gaat ook goed maar die laatste 1500 rpm wel wat op retour). Veel lift en duratie vergeleken met de A, VX3, B, T etc. Die zakken allemaal wat eerder in.
Verder, iets meer compressie kan ook weinig kwaad. Goed vrije uitlaat is ook nooit weg. Budget upgrade is om met standaard spruitstuk en daar waar de 2 buizen van 1/4 en 2/3 (downpipe) bij een buis komen gelijk een dikkere buis er aan te zetten. Daar schijnt in standaard vorm een bottleneck te zitten.
Als je echt lange tijd hoge rpm gebruikt is het ook niet onverstandig om te kijken naar betere klepveren. In ieder geval de beste variant die Volvo heeft geleverd (in de 531 en de FK etc geloof ik, is al even terug dat ik het er over had). B230F heeft soms best slappe veren, dat ga je merken bij 4500+ rpm, een beetje nokkenas en zeker met turbo (dat laatste heb je dan niet in dit geval).
Verder, iets meer compressie kan ook weinig kwaad. Goed vrije uitlaat is ook nooit weg. Budget upgrade is om met standaard spruitstuk en daar waar de 2 buizen van 1/4 en 2/3 (downpipe) bij een buis komen gelijk een dikkere buis er aan te zetten. Daar schijnt in standaard vorm een bottleneck te zitten.
Als je echt lange tijd hoge rpm gebruikt is het ook niet onverstandig om te kijken naar betere klepveren. In ieder geval de beste variant die Volvo heeft geleverd (in de 531 en de FK etc geloof ik, is al even terug dat ik het er over had). B230F heeft soms best slappe veren, dat ga je merken bij 4500+ rpm, een beetje nokkenas en zeker met turbo (dat laatste heb je dan niet in dit geval).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni