29 October 2013, 00:17
Ik heb deze discussie met belangstelling gelezen en zou eigenlijk wel willen dat Volvo zelf ook hier mee zou doen om e.e.a. helder te krijgen qua technische keuzes.
Zo maar wat gedachten naar aanleiding van alles wat ik hier boven las;
-Kan er eigenlijk wel dieselolie in het carter terecht komen bij het extra inspuiten van brandstof tijdens regeneratie?? De extra ingespoten diesel die is immers bedoelt om temperatuur te verhogen?Alles wat niet (volledig) verbrandt veroorzaakt toch alleen maar enorme rook/roet dat het filter juist extra vervuild.......
-Stel je Volvo begint een regeneratieproces en je bent na 2KM op je bestemming, wat denk je? zal de auto lekker verder gaan met inspuiten terwijl jij boodschappen aan het doen bent? Nee de motor stopt, de extra inspuiting stopt en klaar is kees, volgende keer beter. Ik snap dus niet goed hoe veelvuldig afgebroken regenerarties leiden tot hoger oliepeil??
-Waarom is zelfs een beetje CV-ketel zelf-lerend en gaat een moderne auto gewoon domweg z'n eigen gang?? Zou het niet handig zijn als een computer (welja er kan er nog wel een bij :-) ) bij houdt welke rit geschikt is voor een regeneratie? Bijvoorbeeld; Je hebt zat mensen die week in week uit dezelfde ritten rijden gebruik die info voor een regeneratie. Of koppel de navigatie aan de regenertie-planning; geschikt traject=regenereren. Of "overleg met de bestuurder" of er een geschikt moment aan zit te komen om te gaan regenereren, beetje zoals een herinnering op je computer als bepaalde softwarelicenties bijna verlopen. Kortom waarom "doet een auto maar wat" zonder logica/overleg.
-Stel je V70 geeft aan dat het olieniveau te hoog is en je gaat naar de dealer al waar men het te veel aan olie wegzuigt ; hoe is dan de kwaliteit van de resterende olie??
Mijns inziens is die olie zodanig verdunt dat er bij lange na niet meer aan de olie-specs wordt voldaan. En al zou de dealer de olie netjes verversen, tót het tijdstip dat je de melding "te hoog niveau" kreeg reed je al een tijd lang met een mengsel van motorolie/dieselolie rond.......
Nou een heel relaas, ik rij gelukkig een oude diesel waarvan ik zelf nog de baas ben :-) maar ben toch benieuwd naar wat anderen eventueel te melden hebben n.a.v. gedachten hierboven.
Zo maar wat gedachten naar aanleiding van alles wat ik hier boven las;
-Kan er eigenlijk wel dieselolie in het carter terecht komen bij het extra inspuiten van brandstof tijdens regeneratie?? De extra ingespoten diesel die is immers bedoelt om temperatuur te verhogen?Alles wat niet (volledig) verbrandt veroorzaakt toch alleen maar enorme rook/roet dat het filter juist extra vervuild.......
-Stel je Volvo begint een regeneratieproces en je bent na 2KM op je bestemming, wat denk je? zal de auto lekker verder gaan met inspuiten terwijl jij boodschappen aan het doen bent? Nee de motor stopt, de extra inspuiting stopt en klaar is kees, volgende keer beter. Ik snap dus niet goed hoe veelvuldig afgebroken regenerarties leiden tot hoger oliepeil??
-Waarom is zelfs een beetje CV-ketel zelf-lerend en gaat een moderne auto gewoon domweg z'n eigen gang?? Zou het niet handig zijn als een computer (welja er kan er nog wel een bij :-) ) bij houdt welke rit geschikt is voor een regeneratie? Bijvoorbeeld; Je hebt zat mensen die week in week uit dezelfde ritten rijden gebruik die info voor een regeneratie. Of koppel de navigatie aan de regenertie-planning; geschikt traject=regenereren. Of "overleg met de bestuurder" of er een geschikt moment aan zit te komen om te gaan regenereren, beetje zoals een herinnering op je computer als bepaalde softwarelicenties bijna verlopen. Kortom waarom "doet een auto maar wat" zonder logica/overleg.
-Stel je V70 geeft aan dat het olieniveau te hoog is en je gaat naar de dealer al waar men het te veel aan olie wegzuigt ; hoe is dan de kwaliteit van de resterende olie??
Mijns inziens is die olie zodanig verdunt dat er bij lange na niet meer aan de olie-specs wordt voldaan. En al zou de dealer de olie netjes verversen, tót het tijdstip dat je de melding "te hoog niveau" kreeg reed je al een tijd lang met een mengsel van motorolie/dieselolie rond.......
Nou een heel relaas, ik rij gelukkig een oude diesel waarvan ik zelf nog de baas ben :-) maar ben toch benieuwd naar wat anderen eventueel te melden hebben n.a.v. gedachten hierboven.