28 October 2013, 23:23
Volgens mij zit het probleem in het telkens niet kunnen afmaken van een regeneratieproces om het roetfilter te reinigen.
De importeur schrijft dat er bij de v50 geen lampje gaat branden bij een te laag of te hoog oliepijl.
Bij het telkens niet afmaken van de regeneratiecyclus stijgt het oliepijl door niet verbrande extra diesel.
In tegenstelling tot de v50 geeft een v70 wel aan dat het oliepijl te hoog is.
Je kunt dan langs de dealer en zuigen dan met een grote spuit olie uit het blok.
Het ligt dus volgens mij niet aan de motoren zelf maar aan het gebruik van de auto.
Veel korte ritjes en het niet afmaken van het regeneratieproces kan leiden tot dit probleem.
Vervolgens een andere motor plaatsen en het niet aanpassen van het rijgedrag kan dus voor een tweede keer tot dezelfde problemen leiden.
Heb me ooit laten vertellen dat een regeneratieproces pas start als motor op bedrijfstemperatuur is en dat men vervolgens 15 km minimaal 2000 tpm moet blijven rijden om het proces niet af breken.
Of dat laatste juist weet ik niet, maar deze info komt van volvo zelf.
De importeur schrijft dat er bij de v50 geen lampje gaat branden bij een te laag of te hoog oliepijl.
Bij het telkens niet afmaken van de regeneratiecyclus stijgt het oliepijl door niet verbrande extra diesel.
In tegenstelling tot de v50 geeft een v70 wel aan dat het oliepijl te hoog is.
Je kunt dan langs de dealer en zuigen dan met een grote spuit olie uit het blok.
Het ligt dus volgens mij niet aan de motoren zelf maar aan het gebruik van de auto.
Veel korte ritjes en het niet afmaken van het regeneratieproces kan leiden tot dit probleem.
Vervolgens een andere motor plaatsen en het niet aanpassen van het rijgedrag kan dus voor een tweede keer tot dezelfde problemen leiden.
Heb me ooit laten vertellen dat een regeneratieproces pas start als motor op bedrijfstemperatuur is en dat men vervolgens 15 km minimaal 2000 tpm moet blijven rijden om het proces niet af breken.
Of dat laatste juist weet ik niet, maar deze info komt van volvo zelf.