3 December 2011, 03:45
LJ schreef:Had ie maar geen garage moeten worden!
Ja is een leuke klus Henqui, en je begrijpt je blok ook veel beter. Goed voor de verstandshouding met je auto zeg maar. Van het weekend even wat gereedschap van pa lenen (momentsleutel, klep demonteer tang en zuigerveer montage gereedschap), kleppen uit de kop halen en slijpen. Kop nog een beetje pakking krabben en schoonmaken en dan weer beginnen met opbouwen.
Kop en het onderblok weer in elkaar. Moet nog wat nieuwe dingen hebben, thermostaat, bogies, oliefilter en wat vriesdoppen. Dan nog even kleppen stellen want door dat slijpen zal ik waarschijnlijk wel nieuwe plaatjes moeten hebben. Morgen eigenlijk nog even een puntje op de carterpan lassen (lijkt een scheurtje in te zitten) en dan schuren en ook spuiten. Daarna de bak nog even goed poetsen en eventueel het rode gedeelte spuiten. En dan weer verder aan de auto zelf haha. Wat een werk man, maar erg leuk!!!
Verder zat ik nog even te brainstormen over de olieleidingen van de turbo. Als het allemaal volgens verwachting gaat neem ik de 15G turbo van Dirk over, de olieleidingen moeten dan een plekje krijgen (ik ga er wel flexibele leidingen op gebruiken). Nu lees ik her en der dat de meesten een nippel op de carterpan lassen. Is het niet handiger om het oude retourgat te gebruiken? Dus draad er in tappen en een nippel er in?
Verder las ik nog in het topic van Ticcie dat ie problemen had met de accumulator van en 15G turbo (flinke dip tijdens het rijden), omdat deze turbo eigenlijk niet voor een B230 gemaakt is. Iemand die hier meer over weet hoe dit op te lossen?
Wat betreft de nippel op de carterpan, dit hoef jij niet te doen. Dirk heeft een B200F+T ombouw gedaan, zijn blok had geen bestaande turbo-opbouw. Dus ook geen retourleiding in zijn carterpan. Jij hebt een origineel turboblok (laag of hogere turbodruk maakt niet uit), dus jouw carterpan is zowieso geschikt, geen aanpassingen nodig.
Wat betreft de 15G, ook de veer in de waste-gate moet aangepast worden naar mate je meer druk gaat rijden. Deze setup is te bestellen via europeantuning.nl Hierdoor kan de wastegate langer zijn druk vasthouden, wat het rijgedrag ten goede komt.