9 November 2011, 00:07
De B21ET/FT is een mooi blok, als het goed is gewoon laten zitten denk ik. Een softe opknapbeurt kan bestaan uit uit elkaar nemen, schoonmaken, misschien nieuwe zuigerveren en honen, nieuwe lagers, nieuw laagje verf, nieuwe klepseals en andere keerringen etc. Eventueel een dunnere koppakking er in om de compressie iets omhoog te brengen en de boel wat efficienter en fijner te laten lopen.
Ik zou het uit elkaar halen en alles op (laten) meten en goed bekijken. Waarschijnlijk zijn de zuigers/boringen wel zo gesleten dat ze officieel naar de volgende overmaat hebben. Tsja, wat dan... De B230FT/FK die je van mp haalt zal dat ook hebben als je het blok open maakt. Niet dat dat een probleem is overigens, een blok dat niet meer 100% aan de specs voldoet loopt vaak ook nog erg goed. Wanneer het blok niet slecht is kan de behandeling die ik hierboven beschreven heb vaak al veel uithalen.
Ik zou het uit elkaar halen en alles op (laten) meten en goed bekijken. Waarschijnlijk zijn de zuigers/boringen wel zo gesleten dat ze officieel naar de volgende overmaat hebben. Tsja, wat dan... De B230FT/FK die je van mp haalt zal dat ook hebben als je het blok open maakt. Niet dat dat een probleem is overigens, een blok dat niet meer 100% aan de specs voldoet loopt vaak ook nog erg goed. Wanneer het blok niet slecht is kan de behandeling die ik hierboven beschreven heb vaak al veel uithalen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni