11 September 2011, 21:49
ik heb nooit verschillen in onderdeelnummers gezien van die onderdelen. Compressie is altijd 7.5:1 bij de B21ET/FT. Drijfstangen zijn de M gemarkeerde versie die ook in de B23 met en zonder turbo zit, B21 etc vanaf 1980 ongeveer. Krukas is met en zonder intercooler altijd dezelfde, gewoon gesmeed.
Zelfs met een gewone B21A etc is het verschil niet zo heel groot, die heeft vooral andere zuigers maar voor de rest qua drijfstangen en krukas gewoon het zelfde.
Eigenlijk wordt een motor minder zwaar belast wanneer er een intercooler op zit, minder kans op pingelen en alles wordt wat minder heet. Dus ondanks de hogere output zal de boel minder snel slijten.
Wat wel tussen standaard IC en na-inbouw wel eens een verschil is is dat de aanzuigslang naar de turbo toe verstevigd is (zit een stuk alu ribbelslang in), een kruis op de bovenkant van de luchtmassameter om de slang niet in te laten klappen, andere oliekoelerthermostaat (75 of 95 graden zijn de 2 mogelijkheden), andere koppeling/vliegwiel (geen echt verschil in de kracht die ze kunnen hebben) en wat hele kleine dingen misschien... bijna niets dat niet of heel gemakkelijk nog toe te voegen is of dingen die bijna geen effect hebben, zeker niet als er 25 jaar aan slijtage in de rest zit.
Zelfs met een gewone B21A etc is het verschil niet zo heel groot, die heeft vooral andere zuigers maar voor de rest qua drijfstangen en krukas gewoon het zelfde.
Eigenlijk wordt een motor minder zwaar belast wanneer er een intercooler op zit, minder kans op pingelen en alles wordt wat minder heet. Dus ondanks de hogere output zal de boel minder snel slijten.
Wat wel tussen standaard IC en na-inbouw wel eens een verschil is is dat de aanzuigslang naar de turbo toe verstevigd is (zit een stuk alu ribbelslang in), een kruis op de bovenkant van de luchtmassameter om de slang niet in te laten klappen, andere oliekoelerthermostaat (75 of 95 graden zijn de 2 mogelijkheden), andere koppeling/vliegwiel (geen echt verschil in de kracht die ze kunnen hebben) en wat hele kleine dingen misschien... bijna niets dat niet of heel gemakkelijk nog toe te voegen is of dingen die bijna geen effect hebben, zeker niet als er 25 jaar aan slijtage in de rest zit.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni

