25 June 2011, 10:39
In diverse onderwerpen op dit forum lees ik dat er verschillende B19/B21/B23's zijn die direct na de koude start op 1000 tpm kunnen lopen, zij het met de choke een stukje uit. Is dit echt zo? Zijn er mensen (bijv. Rubicon) met zo'n "oud" blok met Zenith carburateur die direct na de koude start de motor kunnen laten draaien op een toerental dat bijna gelijk is aan warm stationair?
Ik krijg het bij mijn 345 absoluut niet voor elkaar om direct na de koude start de motor (B19A) op 1000 tpm te laten draaien. 1250 gaat met moeite, je kunt merken dat hij de neiging heeft om flink te gaan schudden of zelfs afslaan (al gebeurt dat laatste nooit).
Met zomers weer en dito temperaturen, kan de choke wel vrij snel dicht (500 meter) en direct na de start op 1200 tpm lopen.
Ik start de auto trouwens koud met de choke helemaal uit. De motor slaat dan vlot aan (soms direct, als hij de dag ervoor nog gelopen heeft) en loopt direct richting 3000 tpm. Ik druk de choke dan ook direct terug naar half zodat 'ie op zo'n 1300 tpm blijft lopen. Na een minuut zit 'ie dan alweer richting 1750 tpm dus ik druk 'm steeds verder dicht, tot de motor is opgewarmd en zo'n 800 tpm draait.
Het gekke is, als ik de motor direct met half choke start, slaat 'ie beroerd en hevig schuddend aan op zo'n 1100 tpm.
Bij erg lage temperaturen (-15 bijvoorbeeld) is de startprocedure dezelfde, alleen slaat de motor dan aan met 1500 tpm.
Is dit normaal? Ik dacht zelf van wel, maar misschien toch niet..?
Ik krijg het bij mijn 345 absoluut niet voor elkaar om direct na de koude start de motor (B19A) op 1000 tpm te laten draaien. 1250 gaat met moeite, je kunt merken dat hij de neiging heeft om flink te gaan schudden of zelfs afslaan (al gebeurt dat laatste nooit).
Met zomers weer en dito temperaturen, kan de choke wel vrij snel dicht (500 meter) en direct na de start op 1200 tpm lopen.
Ik start de auto trouwens koud met de choke helemaal uit. De motor slaat dan vlot aan (soms direct, als hij de dag ervoor nog gelopen heeft) en loopt direct richting 3000 tpm. Ik druk de choke dan ook direct terug naar half zodat 'ie op zo'n 1300 tpm blijft lopen. Na een minuut zit 'ie dan alweer richting 1750 tpm dus ik druk 'm steeds verder dicht, tot de motor is opgewarmd en zo'n 800 tpm draait.
Het gekke is, als ik de motor direct met half choke start, slaat 'ie beroerd en hevig schuddend aan op zo'n 1100 tpm.
Bij erg lage temperaturen (-15 bijvoorbeeld) is de startprocedure dezelfde, alleen slaat de motor dan aan met 1500 tpm.
Is dit normaal? Ik dacht zelf van wel, maar misschien toch niet..?
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL