8 June 2011, 06:48
Martin245 schreef:Maar de hoeveelheid verschilt wel degelijk. Een compressieslag met als uitgangspunt geen druk in de cilinder levert een hogere einddruk dan met onderdruk als uitgangspunt. Buiten dat: Als de gasklep in deze situatie geen verschil zou maken, dan doet'ie dat ook niet als de motor normaal draait (hij zuigt uiteindelijk nog steeds normaal lucht aan). Dan zit het ding er dus voor nop op.... (of het heet een diesel)
Inderdaad. Bij een gesloten gasklep is de stromingsweerstand groot. Zodra de zuiger naar beneden gaat bewegen, zal er een flinke onderdruk ontstaan, en zal er relatief weinig lucht worden aangezogen. Zodra je dan gaat comprimeren is de einddruk laag. Bij een Otto-motor regel je met de gasklep de cilindervulling; de samenstelling van het mengsel is altijd min of meer gelijk (1 deel benzine op 15 delen lucht oid). Een lage cilindervulling betekent weinig brandstof in de verbrandingskamer, en dus wordt er maar weinig vermogen ontwikkeld.
Bij een Diesel is er geen gasklep, en de cilindervulling is dus altijd min of meer 100%. Het vermogen wordt geregeld door de hoeveelheid brandstof per inspuiting te varieren.
Een van de redenen dat een Dieselmotor een hoger rendement heeft dan een Otto-motor is de afwezigheid van de gasklep (smoorklep), want de gasklep veroorzaakt nogal wat stromingsverliezen, en je rijdt in de praktijk vrijwel nooijt (langdurig) volgas. Je kan de cilindervulling flink opkrikken met een turbolader, tot meer dan 100%. Nadeel is dan de compressie-einddruk ook hoger wordt en dus heb je meer problemen met pingelen (bij Otto-motoren, diesels hebben nergens last van). De cilindervulling kan je ook regelen door de vorm, lengte en diameter van de inlaatkanalen. In de praktijk: lange buizen met kleine diameter voor koppel bij weinig toeren maar weinig top-vermogen, korte en dikke buizen voor weinig koppel en een hoog eindvermogen. In Formule-1 motoren wordt de vorm van het inlaattraject electronisch gestuurd als functie van toerental en vermogensvraag. Sommige moderne personenauto's hebben een dergelijk variabel inlaattraject.