7 June 2011, 19:08
Marc1970 schreef:Ik vond het bere interessant dat je de compressie zo uitgebreid gemeten hebt. De officiele test is gas open, alle bougies eruit, warme motorolie, als iedereen het op zijn eigen manier gaat doen zijn de resultaten ook niet erg bruikbaar. Onderlinge vergelijkbaarheid is het idee.
Ik had niet verwacht dat de gasklep zo'n groot verschil zou maken (ik laat hem voor het gemak dicht). Aangezien deze compressie een einddruk is van een aantal zuigerslagen zou je met een dichte gasklep toch dezelfde waarde moeten kunnen bereiken, alleen wat later. Zeg zeven keer rond ipv 5 keer.
Ik laat de motor draaien tot de waarde niet verder stijgt. Da's de einddruk.
Voor die rook moet je waterdamp uitsluiten, rij er een 40 km mee en kijk dan nog eens.
Ik heb de compressie ook niet alleen gemeten. Heb iemand naar de meter laten kijken en heb "gestart" tot de meter niet meer klom. Kwam idd neer op een slag of 5 tot 6.
Ik zal de ama binnenkort eens voor een flinke rit mee uit nemen en kijken of er nog steeds damp uit de cartervent. komt. Maar voordat ik ga "touren" eerst nog even spelen met het ontstekingstijdstip, ga ipv 13graden richting de 10 en hopen dat het dan beter gaat en het pingelen voorbij is.