3 June 2011, 17:09
Nou, ik heb hem aan de loop, perfect op benzine en gas, ook starten op beide brandstoffen is geen probleem.
Vanmiddag ging ik naar BCCP in Gramsbergen, deze mensen zijn enorm goed met carburateurs en ik had dus in gedachten dat hun mijn carb mochten gaan reviseren. Na even naar de auto te hebben gekeken zei de beste man dat reviseren al snel 300,- ging kosten en dat vind ik gewoon teveel geld voor deze auto. Nog wel een leuk gesprek verder gehad over hoe hun werken etc.
Terug thuis heb ik direct gebeld voor een nieuwe carburateur, maar deze man nam niet op dus ik toch nog maar eens aan het sleutelen.
Demper eruit gedraaid van boven en gasnaald en sproeien goed bekeken, het vermoeden is namelijk dat de naald toch versleten is ondanks dat het op het oog niet zichtbaar is.
Toen ik de demper in de hand had viel me op dat de naald door een veertje iets opgetrokken word, en de naald zo ruim in de sproeier zit dat hij nooit kan afdichten (slijtage?).
Ik heb dus wat achter het veertje gedrukt van de naald, zodat deze constant een paar mm verder naar buiten gedrukt staat en dus dieper in de sproeier.
Resultaat is dus een prachtig lopende wagen alleen veel te hoog stationair omdat ik dit zo heb afgesteld dat ie niet afsloeg toen ie nog bagger liep.
De stelbout die de gasklep oplicht helemaal teruggedraaid waardoor de gasklep in zijn ruststand staat zoals dat bedoeld is, maar nogsteeds te hoog stationair. Toen de schroef op het inlaatspruitstuk ingedraaid tot hij keurig rustig liep.
Benzine klaar, ik tevreden.
Toen de gasinstallatie, hier heb ik nog niet naar gekeken omdat ik eerst de benzine goed wou hebben. Overgeschakeld naar gas en hier sloeg hij stationair dus direct op af, logisch omdat ik de stelschroef op de verdamper helemaal ingedraaid had omdat ie toch al erg hoog stationair liep op gas door de gasklep die eerst een stukje open gesteld stond in de oude situatie. Dus de stelschroef op de verdamper net zo ver uitgedraaid tot ie ook op gas keurig stationair loopt en zowaar wil hij ook netjes starten op gas.
Toen de max doorlaatstelschroef van de lpg net zo ver ingedraaid tot ie duidelijk inhield, daaarna steeds stukje proefrijden en elke keer deze schroef wat uitgedraaid tot ie niet meer inhield en lekker trok, toen nog een klein slagje van de monteur en ik ben tevreden.
Ben benieuwd waar het lpg verbruik op uit komt nu.
Al met al ben ik tevreden, de wagen loopt werkelijk prachtig op beide brandstoffen nu, ik had nooit verwacht dit klaar te krijgen met deze carburateur.
Ik weet dat het een tijdelijke oplossing is want de carb is domweg versleten maar de auto is nu in elk geval goed bruikbaar.
Iedereen hier hartstikke bedankt, dit probleem en jullie adviezen zijn enorm leerzaam voor me geweest en dat is onbetaalbaar ;D
Vanmiddag ging ik naar BCCP in Gramsbergen, deze mensen zijn enorm goed met carburateurs en ik had dus in gedachten dat hun mijn carb mochten gaan reviseren. Na even naar de auto te hebben gekeken zei de beste man dat reviseren al snel 300,- ging kosten en dat vind ik gewoon teveel geld voor deze auto. Nog wel een leuk gesprek verder gehad over hoe hun werken etc.
Terug thuis heb ik direct gebeld voor een nieuwe carburateur, maar deze man nam niet op dus ik toch nog maar eens aan het sleutelen.
Demper eruit gedraaid van boven en gasnaald en sproeien goed bekeken, het vermoeden is namelijk dat de naald toch versleten is ondanks dat het op het oog niet zichtbaar is.
Toen ik de demper in de hand had viel me op dat de naald door een veertje iets opgetrokken word, en de naald zo ruim in de sproeier zit dat hij nooit kan afdichten (slijtage?).
Ik heb dus wat achter het veertje gedrukt van de naald, zodat deze constant een paar mm verder naar buiten gedrukt staat en dus dieper in de sproeier.
Resultaat is dus een prachtig lopende wagen alleen veel te hoog stationair omdat ik dit zo heb afgesteld dat ie niet afsloeg toen ie nog bagger liep.
De stelbout die de gasklep oplicht helemaal teruggedraaid waardoor de gasklep in zijn ruststand staat zoals dat bedoeld is, maar nogsteeds te hoog stationair. Toen de schroef op het inlaatspruitstuk ingedraaid tot hij keurig rustig liep.
Benzine klaar, ik tevreden.
Toen de gasinstallatie, hier heb ik nog niet naar gekeken omdat ik eerst de benzine goed wou hebben. Overgeschakeld naar gas en hier sloeg hij stationair dus direct op af, logisch omdat ik de stelschroef op de verdamper helemaal ingedraaid had omdat ie toch al erg hoog stationair liep op gas door de gasklep die eerst een stukje open gesteld stond in de oude situatie. Dus de stelschroef op de verdamper net zo ver uitgedraaid tot ie ook op gas keurig stationair loopt en zowaar wil hij ook netjes starten op gas.
Toen de max doorlaatstelschroef van de lpg net zo ver ingedraaid tot ie duidelijk inhield, daaarna steeds stukje proefrijden en elke keer deze schroef wat uitgedraaid tot ie niet meer inhield en lekker trok, toen nog een klein slagje van de monteur en ik ben tevreden.
Ben benieuwd waar het lpg verbruik op uit komt nu.
Al met al ben ik tevreden, de wagen loopt werkelijk prachtig op beide brandstoffen nu, ik had nooit verwacht dit klaar te krijgen met deze carburateur.
Ik weet dat het een tijdelijke oplossing is want de carb is domweg versleten maar de auto is nu in elk geval goed bruikbaar.
Iedereen hier hartstikke bedankt, dit probleem en jullie adviezen zijn enorm leerzaam voor me geweest en dat is onbetaalbaar ;D