28 May 2011, 09:59
Bedankt voor jullie reacties!
Heb een en ander ook nog eens goed bekeken in een aantal boeken (o.a. schema's hoe het brandstofsysteem met de pompen in elkaar zit).
Aangezien ook nog de kwestie van de tussenas speelt, denk ik dat het wijzer is voor een oud type motor te gaan (B23A dus). Beide B230 motoren (B230E en F) komen bovendien uit 740's, dus moet idd ook nog de stroomverdeler naar voren (onhandig achteraan bij een 740). Ze waren ook afkomstig van auto's met automaat terwijl ik een M47 heb, dus het vliegwiel diende ook omgezet te worden.
Ik heb dus maar besloten het 'B230 project' te laten varen en te zoeken naar een B23. Uiteindelijk een B23A met 200.000km gevonden, inclusief randapparatuur (carb, stroomverdeler, spruitstukken, dynamo en startmotor). Deze zelf in- en (de oude) uitbouwen moet goed lukken; Lijkt me een mooi leermoment als eerste echt grote project om mee te beginnen ;D. Zoveel ervaring en materiaal om een motor zelf half uit elkaar te halen heb ik nu helaas ook weer niet
Deze info is desalniettemin heel handig om te weten! Veel geleerd over redblocks. Nogmaals dus hartstikke bedankt voor de uitvoerige beschrijving! Wellicht kan het anderen met wat meer ervaring helpen bij een motorconversie (of wie weet mijzelf in de toekomst, als dit goed bevalt
)
Heb een en ander ook nog eens goed bekeken in een aantal boeken (o.a. schema's hoe het brandstofsysteem met de pompen in elkaar zit).
Aangezien ook nog de kwestie van de tussenas speelt, denk ik dat het wijzer is voor een oud type motor te gaan (B23A dus). Beide B230 motoren (B230E en F) komen bovendien uit 740's, dus moet idd ook nog de stroomverdeler naar voren (onhandig achteraan bij een 740). Ze waren ook afkomstig van auto's met automaat terwijl ik een M47 heb, dus het vliegwiel diende ook omgezet te worden.
Ik heb dus maar besloten het 'B230 project' te laten varen en te zoeken naar een B23. Uiteindelijk een B23A met 200.000km gevonden, inclusief randapparatuur (carb, stroomverdeler, spruitstukken, dynamo en startmotor). Deze zelf in- en (de oude) uitbouwen moet goed lukken; Lijkt me een mooi leermoment als eerste echt grote project om mee te beginnen ;D. Zoveel ervaring en materiaal om een motor zelf half uit elkaar te halen heb ik nu helaas ook weer niet

Deze info is desalniettemin heel handig om te weten! Veel geleerd over redblocks. Nogmaals dus hartstikke bedankt voor de uitvoerige beschrijving! Wellicht kan het anderen met wat meer ervaring helpen bij een motorconversie (of wie weet mijzelf in de toekomst, als dit goed bevalt

Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)