5 March 2011, 18:52
Raymond, bedankt voor je reactie. Dat zou idd kunnen dat deze blijft 'sudderen'. En die zit ook op zekering 12 nietwaar?
Voorlopig heb ik denk ik het grootste probleem gevonden: aan de auto zijn 2 dingen niet origineel (als in de fabriek dus als in het bedradingsschema): De M46 (was ooit BW55 automaat) en de LPG installatie.
Aangezien bij doorbranden van de zekering de motor stopte op LPG, maar de rest gelukkig niet meer (accupolen bleken gecorrodeerd, en nu valt enkel de motor uit maar lampen, tellers etc... zelfs startmotor blijven actief), moest het spanningsprobleem wel iets met de gasinstallatie te maken hebben.
Ik kan mij herinneren dat bij inbouw van de M46 de monteur zei dat hij het op een zekering had gezet waar 'niets verder op zat'. Ook bij de gasinbouwer zeiden ze zoiets. Beiden hebben het natuurlijk niet van elkaar geweten (stond niet op bedradingsschema) en waarschijnlijk via 12 geleid, waardoor nu de LPG installatie EN het overdrive relais via die zekering lopen. Trekt een 8A weerstand niet.
Nu zit er een 16A zekering in en heb ik gisteren 300km zonder zorgen gereden. Ik vermoed dat dat het dus is, en hoop dat het goed blijft gaan.
Ik ga sowieso nog wel een keer kijken met een 8A erin zonder de schakelaar van de achteruit versnelling aangesloten om e.e.a. toch uit te sluiten.
Voorlopig heb ik denk ik het grootste probleem gevonden: aan de auto zijn 2 dingen niet origineel (als in de fabriek dus als in het bedradingsschema): De M46 (was ooit BW55 automaat) en de LPG installatie.
Aangezien bij doorbranden van de zekering de motor stopte op LPG, maar de rest gelukkig niet meer (accupolen bleken gecorrodeerd, en nu valt enkel de motor uit maar lampen, tellers etc... zelfs startmotor blijven actief), moest het spanningsprobleem wel iets met de gasinstallatie te maken hebben.
Ik kan mij herinneren dat bij inbouw van de M46 de monteur zei dat hij het op een zekering had gezet waar 'niets verder op zat'. Ook bij de gasinbouwer zeiden ze zoiets. Beiden hebben het natuurlijk niet van elkaar geweten (stond niet op bedradingsschema) en waarschijnlijk via 12 geleid, waardoor nu de LPG installatie EN het overdrive relais via die zekering lopen. Trekt een 8A weerstand niet.
Nu zit er een 16A zekering in en heb ik gisteren 300km zonder zorgen gereden. Ik vermoed dat dat het dus is, en hoop dat het goed blijft gaan.
Ik ga sowieso nog wel een keer kijken met een 8A erin zonder de schakelaar van de achteruit versnelling aangesloten om e.e.a. toch uit te sluiten.
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)