6 February 2011, 20:57
abbbabel schreef:Om even off-topic te gaan!
De kleppen controleren kan je zelf, daar hoef je niet voor naar de onderhoudsgarage te lopen. Zie maar de bovenstaande figuur. Enkel als speciaal gereedschap heb je voelermaatjes nodig. 0.35mm kan er mooi tussen en 0.40mm heeft het moeilijker. Om een vulplaatje, bij afwijking, te verwisselen moet je speciaal materiaal hebben en dat laat ik ook doen in de onderhoudsgarage, daar ik het materiaal niet heb.
Een vacuümmeter is niet zo duur maar wel een belangrijke parameter. Trouwens, als ik de beeldopname van jouw 345 zie, dan maak jij jou zorgen waar er geen zijn. De motor loopt lekker, trekt goed (gelezen in ander topic). Ik ben er heel zeker van dat de compressie van jouw motor nog niks zal ingeboed hebben. Slaap maar op jouw twee oren!![]()
Ik had het geluk dat ik de bak met stelplaatjes en het speciale Volvo-gereedschap zo mocht lenen van de Volvo-dealer. Het klusje was dan ook in een half uurtje geklaard.
Overigens kun je de stelplaatjes ook verwijderen met een 90 graden gebogen fietsspaak..!
Na het verwisselen van de bougiekabels loopt mijn motor nog lekkerder en trekt veel beter, dus voor mij is het hoofdstuk afgesloten. Na 2 jaar sleutelen en vechten is de "motorklus" klaar!
Bedankt voor alle hulp die ik hier heb mogen ontvangen

1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL