1 February 2011, 23:58
Marc1970 schreef:.... en Volvo geeft voor alle B17-B23 dezelfde compressie: 9-11 bar. Ze hebben allen dezelfde ringen, zuigerspeling en kleppen.
Dit is een interessant gegeven, Marc. De 11 bar hebben we kunnen registreren. Naar ik meen heeft Volvo, door de jaren heen, de verbrandingskamers en spruitstukken gewijzigd bij de motoren (B17-B23) om meer vermogen te halen. De eerste motoren hadden een vermogen van 60kW, terwijl de latere B17-B23 reeds de 70 a 90kW haalde.
Nu goed, we hebben een gelijkmatige compressie in de verschillende cilinders en de druk is aanneembaarder dan de drukgegevens die we voordien bezaten. Hierdoor worden we op dit punt al niet misleid.
Een directe vergelijking met een B200K is inderdaad moeilijk, daar het om verschillende constructies van motoropbouw gaat. Uit de serie van de B17-B23 motoren zal men wel enige ervaring opgedaan hebben om die dan toe te passen naar de ontwikkeling van de B200 reeks en verder. Trouwens zijn de geleverde vermogens van de latere motoren terug opgetrokken, wat aantoont dat de motoren een gewijzigd concept hebben ondergaan.
Door een druk op te bouwen van ongeveer 11 bar, kan aangenomen worden dat de zuigers, zuigerveren, kleppen en kleptiming het nog goed doen. Correct? 6 bar deed bij mij toch een redelijke rimpel ontstaan op het voorhoofd.

Met dat onwispelturig vacuüm blijf ik een beetje op mijn honger zitten. :

Wordt zeker vervolgd!