21 January 2011, 21:37
Marc1970 schreef:Compressie kan je echt alleen maar warm gemeten vergelijken met andere motoren (en de fabrieksopgave). En zo gelijk verdeeld is het eigenlijk geen ramp, gaat zeker de motor niet van schudden.Da's waar, maar ik was niet in de gelegenheid om de compressie bij warme motor te meten. Het ging me in de eerste plaats om de verhoudingen tussen de cylinders onderling. Ik ben toch niet ontevreden: de grote verschillen tussen de waarden onderling, bij de vorige metingen, blijken dus eerder relatief.
Marc1970 schreef:Vacuumlekken kan je ook wel op andere manieren vinden, met een stuk tuinslang aan je oor kan je het horen sissen bijvoorbeeld, of door alle slangen los te halen en af te doppen, etc.Van de tuinslang werd ik nog niet veel wijzer eigenlijk. Ik ga toch eens zo'n meter scoren ook.
Marc1970 schreef:-edit- Wauw, da's zeker een hoop rook, bij een warme motor zou dat meestal benzinedamp zijn, maar deze loopt erg arm, vreemd is dat. Vreemd chugachugachuga loopje ook. Maar verder niet of-ie af wil slaan, reutelt rustig verder.Als ik vÃÃl rook zeg, dan bedoel ik ook vÃÃl rook. ;D En ja: de uitlaat sputtert. Het wordt wel wat beter als de motor warm is (op het filmpje was ie koud), maar verdwijnt niet helemaal. Nadat ik de compressie had gemeten was er alweer een stuk minder rook, vreemd genoeg. Dat sputteren zag ik ook terug bij de b19A van 345GLS.
Marc1970 schreef:Die vacuumtoeter op de verdeler kende ik nog niet, heeft-ie twee ingangen? 1 voor vervroegen, 1 voor verlaten, zo'n soort truc? Wat gebeurt er als je die loshaalt?Ja, ik weet ook niet precies hoe die 'toeter' in elkaar zit. Aan de voorzijde van de trommel (aan de kant van de verdeler) zit een vacuümslangetje dat naar de inlaat gaat. Dat slangetje even losgehaald en eraan gezogen: je ziet de bodem van de verdeler wel bewegen -lijkt normaal. Aan de achterzijde van de trommel zit een tweede vacuümslangetje, welk naar de bovenzijde carb gaat. Ik heb ze nog niet losgehaald bij lopende motor, zal ik nog eens doen.
Marc1970 schreef:De choke gaat niet helemaal dicht, hevel zit niet helemaal tegen de stop aan, klopt dat? Haal hem van de kabel en kijk of-ie nog verder dicht gaat.
Op de filmpjes stond de choke inderdaad op, dus het klopt wel dat ze op dat moment niet tegen de stop zaten. De motor was nog koud, dus zonder choke liep ie aan een beroerd laag toerental.
![[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg)