21 January 2011, 19:47
345GLS schreef:Ah, je bent op het punt aangekomen waar ik een half jaar geleden was. Ik ben toen simpelweg opnieuw begonnen.
- Complete ontsteking vervangen (puntjes, bougies, kabels etc.)
- Carburateur nog eens uit elkaar gehaald en alles volgens de boeken afgesteld (met name gasklep, choke, vlotter etc. en alle kanalen gereinigd)
- Klepspeling zelf (garage vertrouwde ik niet meer) gecontroleerd (en afgesteld!)
- Toen de carb gemonteerd was, gekeken of de ontsteking op tijd stond, contacthoek nog eens afgesteld (dubbel check)
- CO opnieuw afgesteld op 3% d.m.v. de naald
- Controle op vacuümlekkage
- Compressie zelf (garage vertrouwde ik niet meeer) nog eens gemeten
En dan zijn we weer bij het heden, met een behoorlijk resultaat.
- nieuwe bougies zijn sinds gisteren binnen, kabels zijn besteld.
- CO, wacht ik nog even mee, tot na de keuring. Aan dit percentage weet ik zeker dat ie er op wordt goedgekeurd, dus daar ga ik nu niet aan prutsen. Anders moet ik het CO nogmaals laten meten voor ik naar de keuring ga.
- carb is het volgende wat er af gaat.
- vacuümlekkage staat ook op de planning. Eerst die meter zien te scoren.
- ik plan om dit voorjaar de distri te laten vervangen bij Carlo en wil dit sowieso combineren met (nog maar eens) controleren van de klepspeling. Staat gepland dus, nog even geduld

- toevallig heb ik deze avond opnieuw de compressie gemeten. Ditmaal met mijn eigen (nieuwe) meter. Deze meter heeft een schroefkop (in het bougiegat te schroeven) ipv een rubberen dop (vond ik een voorwaarde, minimaliseert drukverlies langs het bougiegat). Hoewel de waarden nog laag zijn, waren de onderlinge verschillen nu wel nagenoeg verdwenen! Compressie is overigens gemeten bij koude motor, zes à zeven slagen en met gaspedaal vol in (bobinekabel afgekoppeld en alle bougies verwijderd).
Cyl 1: 85 psi (5,8 bar)
Cyl 2: 85 psi
Cyl 3: 85 psi
Cyl 4: 88 psi (6,0 bar)
Dus de onderlinge verschillen kunnen al worden teruggevoerd tot aan de compressiemeter. Na een (heel) klein beetje ATF op de zuiger werd dit:
Cyl 1: 90 psi (6,2 bar)
Cyl 2: 86 psi (5,9 bar)
Cyl 3: 88 psi (6,0 bar)
Cyl 4: 89 psi (6,1 bar)
De bougies zagen er overigens al een stuk minder wit uit als voorheen. Misschien ook wel omdat ik de laatste tijd wel wat meer met de choke uit moest rijden, omwille van het onregelmatige stationair en kortere ritten. De vierde bougie zag wel wat zwarter dan de rest.
Ik hoor weinig verschil met de demper (van de carb) uit of in. Er zat wel iets te weinig olie in. Dat bijgevuld, maar geen verschil.
Hier een filmpje van de loop van de motor (lauw) aan 1500 toeren/minuut:
http://www.youtube.com/watch?v=27i4bj6D3hg
En bij 1000 toeren/minuut:
http://www.youtube.com/watch?v=zYdNrlo0zgU
Rook en sputterende uitlaat, bij koude motor:
http://www.youtube.com/watch?v=0wAiUyRyRfA
![[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg)