20 January 2011, 13:17
Rubicon schreef:Vacuümvervroeging kan je testen door het vacuümslangetje aan de verdeler los te maken en er ff aan te zuigen, niet?
Zal ik proberen als de Volvo terug is.
Inderdaad! Dan zie je of het mechanische deel vlot en "smoothly" met een lichte onderdruk zich verplaatst. Is dit met schokjes, dan kan jouw toerental nooit regelmatig lopen, daar de ontsteking moeilijk aangepast wordt aan de noden (vraag van de rechtervoet ;D ). Trouwens zal het stationair toerental steeds verschillen bij terugkomst naar de beginstand van het gaspedaal. Al opgemerkt?
Rubicon schreef:De vacuümslang aan de rembekrachtiger zit vast met een soort plastic klemmetjes (lijkt op tie-wraps, maar is het niet). Kan ik die daarna gewoon vervangen door een slangklem?
Tie-wrap?? Bij mij is dat een stalen veerband die je met een eenvoudige universeeltang samen kan drukken, waardoor de stalen veerband zich opent en dan kan je dat terzijde schuiven. Een slangklem kan je steeds plaatsen. Met een schroevendraaier of een potsleuteltje kan je je dan behelpen voor het los- of vast maken.

Er kunnen nog tal van (mechanische) oorzaken zijn waarom je een onstatiel stationair toerental hebt, maar dat leidt ons mss te ver.