19 January 2011, 22:44
Rubicon schreef:- Met uitzondering van de compressiewaarden, die zaten tussen 6,5 en 8. Ik had graag de compressie laten nameten door dezelfde kerel die deze gemeten heeft bij 345GLS, want momenteel heerst dus onduidelijkheid of het (net als bij 345GLS) aan de metingen ligt, of dat er wel degelijk een probleem is.Een nieuwe opmeting kan hier enkel klaarheid in brengen. Vermoedelijk is deze vorige niet goed uitgevoerd (denk ik!).
Rubicon schreef:- De Volvo heeft wel een olieverbruik, .....
Een teken aan de wand??? Weer compressiemeting om uitsluitsel van de schraapveren, kleppen, dichtingen, ....
Rubicon schreef:- Geen verbruik van koelvloeistof. Ontsteking staat op tijd, controle van contactpunten is een jaar of twee jaar geleden.Ontsteking toch nu eens nazien met een stroboscoop. Geeft een staat van hoe het nu is, niet van hoe het vroeger was.
Rubicon schreef:- Brandstofdruk kan ik evenmin meten.Is na te meten met een vacuüm- en fuelmeter. Is wel te koop bij Auto5, vermoed ik, en kost echt niet zo veel. De druk van ons benzinepompje is ongeveer van 15 a 27kPa als ik het goed voor heb. Je plaatst de fuelmeter net achter de benzinepomp op de leiding verder naar de motor, laat de motor lopen op 1000 toeren. Wacht een tijdje tot de druk zich stabiliseert. Dan heb je de benzinepompdruk.
Rubicon schreef:??? Hoe controleer je het vacuüm?? (behalve dan met remreiniger, dat gaf geen enkel resultaat of verandering). Pakking inlaatspruitstuk is alleszins ok.
Je verwijdert de onderdrukslang aan de rembekrachtiger. Deze heb je tijdens de test toch niet nodig. Met een conisch stukje, dat meegeleverd is bij de vacuümmeter, sluit je de meter aan op deze slang. Je doet de motor draaien en je bekijkt wat het resultaat is. De naald moet in het groene gebied staat en liefts in een rustige positie, dan kan je zeggen dat motor goed is afgesteld. De motor moet wel op het juiste stationairtoerental lopen. Mocht dit niet zo zijn, dan dien je de carburator aan te passen dat je het voorgeschreven toerental haalt.
Zijn alle meetwaarden goed, dan moet je wel bedenken dat de rembekrachtiger niet aan het systeem hangt! :o
Als je in het motorcompartiment overvloedig met rembekrachtiger spuit (wat ene dure oplossing om een lek op te sporen


Een wijsneus ben ik niet, maar ik poog enkel jullie een beetje te helpen waar het kan.
