19 January 2011, 12:48
Ja, enkele maanden geleden heb ik een compressiemeting gedaan. Dit leverde een compressie op die minstens zo goed was als origineel, zo niet nog iets hoger. Allevier de cilinders zitten op dezelfde waarde.
Koelvloeistofverbruik is zo goed als nul. Olieverbruik schat ik op 1:3500 of 1:4000 (ik rijd er niet zoveel mee), maar daar moet bij vermeld worden dat de voorste krukaskeerring lek is en er op die manier behoorlijk wat olie verdwijnt.
De ontsteking staat op tijd, contactpunten zijn een half jaar geleden/5000 km geleden afgesteld. Ik heb met remmenreiniger in de motorruimte rondgespoten zonder enige reactie van de motor.
Ik zal zo eens een filmpje maken van hoe de koude start verloopt en die hier plaatsen. De laatste keer dat hij gereden heeft is twee dagen geleden.
Edit: de brandstofdruk heb ik nog niet gemeten, hier heb ik ook de instrumenten niet voor. Er is wel 5.000 km geleden/1jaar geleden een nieuwe brandstofpomp geplaatst.
Waar ik wÃl achter kwam, is dat de bougiekabels niet 100% aansluiten op de bougies en de bobinekabel waarschijnlijk voor het laatst vervangen is toen België nog bij Nederland hoorde. Ik ga nu dus eerst een nieuwe bobinekabel halen, want bij vochtig weer start 'ie toch wat minder goed.
Koelvloeistofverbruik is zo goed als nul. Olieverbruik schat ik op 1:3500 of 1:4000 (ik rijd er niet zoveel mee), maar daar moet bij vermeld worden dat de voorste krukaskeerring lek is en er op die manier behoorlijk wat olie verdwijnt.
De ontsteking staat op tijd, contactpunten zijn een half jaar geleden/5000 km geleden afgesteld. Ik heb met remmenreiniger in de motorruimte rondgespoten zonder enige reactie van de motor.
Ik zal zo eens een filmpje maken van hoe de koude start verloopt en die hier plaatsen. De laatste keer dat hij gereden heeft is twee dagen geleden.
Edit: de brandstofdruk heb ik nog niet gemeten, hier heb ik ook de instrumenten niet voor. Er is wel 5.000 km geleden/1jaar geleden een nieuwe brandstofpomp geplaatst.
Waar ik wÃl achter kwam, is dat de bougiekabels niet 100% aansluiten op de bougies en de bobinekabel waarschijnlijk voor het laatst vervangen is toen België nog bij Nederland hoorde. Ik ga nu dus eerst een nieuwe bobinekabel halen, want bij vochtig weer start 'ie toch wat minder goed.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL