13 January 2011, 20:00
Ah, koolaanslag aan de kleppen. Tja, waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar altijd korte ritjes gereden, liefst met de choke vol uit, en het niet zo nauw genomen met verversen van de motorolie. Dat kan wel een slechts stationairloop en compressieverlies betekenen.
Een paardenmiddeltje daarvoor is via de luchtinlaat bij de carburateur remvloeistof vernevelen. Wel met lopende motor doen. Steeds een pufje (met de plantenspuit o.i.d.) en dan tegelijk wat gas geven. Remvloeistof reageert met koolaanslag. Let wel op dat je dit ergens achteraf doet, want het rookt behoorlijk. En ook Ãcht behoorlijk. Ik heb het ook al eens gedaan en had het idee dat de wagen in de hens stond.
Niet meer dan 0,2L doen, een koffiekopje vol is genoeg. Let op met de lak.
In eerste instantie dacht ik dat dat bij mijn wagen ook het geval was, echter bij het stellen van de kleppen bleek het zaakje "onder het deksel" brand- en brandschoon. Kunnen andere wagens nog wat van leren.
Ik snap nu ook waarom: de auto is altijd onderhouden door de neef van de eigenaar en die neef had een Volvo-garage. Ze zijn dus altijd heel grondig te werk gegaan en de auto heeft meer en vaker dan voorgeschreven onderhoud gehad.
Succes.
Een paardenmiddeltje daarvoor is via de luchtinlaat bij de carburateur remvloeistof vernevelen. Wel met lopende motor doen. Steeds een pufje (met de plantenspuit o.i.d.) en dan tegelijk wat gas geven. Remvloeistof reageert met koolaanslag. Let wel op dat je dit ergens achteraf doet, want het rookt behoorlijk. En ook Ãcht behoorlijk. Ik heb het ook al eens gedaan en had het idee dat de wagen in de hens stond.
Niet meer dan 0,2L doen, een koffiekopje vol is genoeg. Let op met de lak.
In eerste instantie dacht ik dat dat bij mijn wagen ook het geval was, echter bij het stellen van de kleppen bleek het zaakje "onder het deksel" brand- en brandschoon. Kunnen andere wagens nog wat van leren.
Ik snap nu ook waarom: de auto is altijd onderhouden door de neef van de eigenaar en die neef had een Volvo-garage. Ze zijn dus altijd heel grondig te werk gegaan en de auto heeft meer en vaker dan voorgeschreven onderhoud gehad.
Succes.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL