29 December 2010, 15:26
Gisteren kreeg ik nog een tip van iemand. Aan de zijkant van de carburateur zit onder een wit/gelig langwerpig dekseltje een temperatuurcompensator.
Hier een fotootje van een carb op de slachtbank:
![[Afbeelding: DSCN0021_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0021_2.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0023_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0023_2.jpg)
Bij deze carb is het schroefje vooraan wat pekkig. Voor een goede werking van deze temperatuurcompensator het volgende: je moet dat pekkig uitziende schroefje indrukken, en vervolgens moet die afsluiter in zijn oorspronkelijke positie komen zonder te klemmen.
Rubicon, misschien kun je dat eens proberen? Een slecht werkende temperatuurcompensator kan de oorzaak zijn van 500 tpm warm als de motor eenmaal is af- en weer aan gezet.
Mijn 345 staat bij de spuiter i.v.m. een klap van een BMW, ik heb 'm eind volgende week pas weer terug dus ik kan het zelf voorlopig niet uitproberen.
Hier een fotootje van een carb op de slachtbank:
![[Afbeelding: DSCN0021_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0021_2.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0023_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0023_2.jpg)
Bij deze carb is het schroefje vooraan wat pekkig. Voor een goede werking van deze temperatuurcompensator het volgende: je moet dat pekkig uitziende schroefje indrukken, en vervolgens moet die afsluiter in zijn oorspronkelijke positie komen zonder te klemmen.
Rubicon, misschien kun je dat eens proberen? Een slecht werkende temperatuurcompensator kan de oorzaak zijn van 500 tpm warm als de motor eenmaal is af- en weer aan gezet.
Mijn 345 staat bij de spuiter i.v.m. een klap van een BMW, ik heb 'm eind volgende week pas weer terug dus ik kan het zelf voorlopig niet uitproberen.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL