21 November 2010, 05:25
345GLS schreef:Maar hoe zit het dan met die brommertjes op mengsmering? Die lopen toch ook niet kapot?
Afijn, doordeweeks heb ik echt geen tijd (ik studeer nog) dus het wordt volgend weekend. Bedankt voor alle antwoorden weer!
Mengsmering is voor tweetaktmotoren. In een tweetaktmotor wordt de ruimte onder de zuiger gebruikt voor het aanzuigen van het benzine-luchtmengsel. Er is daar dus geen motorolie beschikbaar om de boel te smeren. Bij een tweetakt wordt dus een klein beetje olie aan het benzine-luchtmengsel toegevoegd om krukas, big-end en small-end lagers te smeren. Een viertaktmotor "verwacht" een hoeveelheid olie met bepaalde smerende kwaliteiten in het carter. Als er benzine of water in de olie zit, heb je dus niet voldoende smerende werking

Overigens heeft een tweetaktmotor (zeker bij een "brommertje") geen kleppentrein en er zijn dus minder onderdelen om te smeren. Tweetaktbenzine is benzine waaraan 1:50 motorolie is toegevoegd. Tegenwoordig gebruik je meestal gewone benzine en wordt de olie via een klein oliepompje in de juiste hoeveelheid in de carburateur bijgemengd, meestal ergens tussen 1:50 en 1:25.