2 November 2010, 19:11
Ikzelf heb de carburateur nog niet uit elkaar gehad. Momenteel ook tijdgebrek. Hij is wÃl gedemonteerd geweest door de Volvodealer, deze zomer. Daar is toen ook een nieuwe gasklep ingekomen, speling had ie niet. Ik ben wel van plan de carb er nog eens af te halen om nog een paar punten te controleren, maar momenteel weet ik nog niet wanneer dat zal moeten lukken. De gaskabel staat alleszins alweer strak (zat nogal los).
Ik moet zeggen dat het stationair de laatste tijd min of meer in orde is. Van zodra de motor goed warm is, blijft ie op ca. 900 toeren. Ook na een lange rit aan hogere toeren (snelweg) blijft ie stabiel. Het lijkt er mij op dat tanken van betere brandstof misschien toch dat beetje verschil heeft gemaakt..?
Toch blijft er bij de motor een 'zindering' / trilling in de stationairloop. Hij loopt redelijk mooi rond, om dan sporadisch een soort pruttel, een schokkerig moment te vertonen en zich dan weer te herstellen. Het was wel frappant dat de motor van 345GLS exact hetzelfde fenomeen vertoont. Tevens: zelfs al is de motor echt goed warmgereden, vanzodra ie uitgeschakeld wordt en bij warme motor opnieuw wordt gestart, loopt hij stationair even rommelig en laag in toeren voor hij zich herstelt..?
Ik heb alvast de bouten van het spruitstuk met kruipolie ingespoten. De carb zal er best afgaan voor ik het spruitstuk demonteer (of althans dat probeer). Tot nu toe ben ik nooit verder gekomen dan een paar onschuldige bouten losdraaien of een thermostaat vervangen.. dus ik vind het wel een beetje eng :
Maar goed, helaas is mijn werkweek alweer in volle gang, zal voor later zijn.
Ik moet zeggen dat het stationair de laatste tijd min of meer in orde is. Van zodra de motor goed warm is, blijft ie op ca. 900 toeren. Ook na een lange rit aan hogere toeren (snelweg) blijft ie stabiel. Het lijkt er mij op dat tanken van betere brandstof misschien toch dat beetje verschil heeft gemaakt..?
Toch blijft er bij de motor een 'zindering' / trilling in de stationairloop. Hij loopt redelijk mooi rond, om dan sporadisch een soort pruttel, een schokkerig moment te vertonen en zich dan weer te herstellen. Het was wel frappant dat de motor van 345GLS exact hetzelfde fenomeen vertoont. Tevens: zelfs al is de motor echt goed warmgereden, vanzodra ie uitgeschakeld wordt en bij warme motor opnieuw wordt gestart, loopt hij stationair even rommelig en laag in toeren voor hij zich herstelt..?
Ik heb alvast de bouten van het spruitstuk met kruipolie ingespoten. De carb zal er best afgaan voor ik het spruitstuk demonteer (of althans dat probeer). Tot nu toe ben ik nooit verder gekomen dan een paar onschuldige bouten losdraaien of een thermostaat vervangen.. dus ik vind het wel een beetje eng :

![[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg)