27 October 2010, 18:05
Lol, wat een toeval inderdaad!
Mijn Volvo komt ook uit België, meer bepaald Beveren-Waas (provincie Antwerpen). Hij is zijn hele leven zowat naar dezelfde garage gegaan: Garage Dias en zoon, in Stekene. Toch wel een beetje uit elkaars buurt, maar misschien is er een vreemde traditie onder de Belgische garagisten levend om de Volvomotoren net op die ene typische manier af te stellen (om zeep te helpen?) ;D
Ik heb het CO niet verder meer opgeschroefd dan die 2%. De naald staat dan al behoorlijk diep in de zuiger, en dat vind ik maar vreemd. Kan mij niet voorstellen dat 't zo hoort. Misschien staat de sproeier zelf wel een tikkeltje te hoog dan zou moeten, maar veel zal het niet zijn. Het zou ook maar wat makkelijker zijn als CO-meters lekker compact en schappelijk geprijsd mochten zijn, want het gaat tegen steken om voor elke handeling terug naar de garage te moeten louter om het CO te meten. :
Starten doet die B19 van mij eigenlijk probleemloos. Als de motor koud is (en bij dit weer dus wel sneller en vaker) moet de startmotor wel een keertje rond, maar vanzodra ie warm is, is een tikje genoeg. Ik start (koud) wel altijd met de choke uit. Vanzodra ie loopt de choke een stukje terug in en als ie lekker op temperatuur begint te komen, gaat de choke helemaal terug. Te veel in toeren blijft de motor eigenlijk nooit lopen. Daar had ik vroeger wel eens een keertje last van, maar dit jaar niet meer gehad.
Lijkt me wel leuk om ze eens naast elkaar te zetten op de VKB. Zal je een PB sturen
Mijn Volvo komt ook uit België, meer bepaald Beveren-Waas (provincie Antwerpen). Hij is zijn hele leven zowat naar dezelfde garage gegaan: Garage Dias en zoon, in Stekene. Toch wel een beetje uit elkaars buurt, maar misschien is er een vreemde traditie onder de Belgische garagisten levend om de Volvomotoren net op die ene typische manier af te stellen (om zeep te helpen?) ;D
Ik heb het CO niet verder meer opgeschroefd dan die 2%. De naald staat dan al behoorlijk diep in de zuiger, en dat vind ik maar vreemd. Kan mij niet voorstellen dat 't zo hoort. Misschien staat de sproeier zelf wel een tikkeltje te hoog dan zou moeten, maar veel zal het niet zijn. Het zou ook maar wat makkelijker zijn als CO-meters lekker compact en schappelijk geprijsd mochten zijn, want het gaat tegen steken om voor elke handeling terug naar de garage te moeten louter om het CO te meten. :

Starten doet die B19 van mij eigenlijk probleemloos. Als de motor koud is (en bij dit weer dus wel sneller en vaker) moet de startmotor wel een keertje rond, maar vanzodra ie warm is, is een tikje genoeg. Ik start (koud) wel altijd met de choke uit. Vanzodra ie loopt de choke een stukje terug in en als ie lekker op temperatuur begint te komen, gaat de choke helemaal terug. Te veel in toeren blijft de motor eigenlijk nooit lopen. Daar had ik vroeger wel eens een keertje last van, maar dit jaar niet meer gehad.
Lijkt me wel leuk om ze eens naast elkaar te zetten op de VKB. Zal je een PB sturen

![[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg)